Moderators: koekje, pearlsofpassion
Ewald schreef: Ik kan mezelf heel goed vinden in het stuk geschreven door Wendy, hier op BP het iets aangepaste Prooidiermodel van Lonsdale:taurine zit in alle delen van 'n prooidier/vlees , orgaan etc, 't 'probleem' is dat we niet exact weten hoeveel,
CITAAT:
Dit is de methode waar wij ons persoonlijk het meest kunnen in vinden, alleen al om het feit dat het de meest natuurlijke methode is. Dit is dan ook waar "onze methode" op gebaseerd is:
3 tot max 5% lever (en eventueel wat niertjes of andere organen)
10% hart
10 à 15% bot
70 à 77% spiervlees
Zoals u ziet wijkt het percentage orgaanvlees (in totaal 13-15%) licht af van het prooidiermodel, omdat wij een hoger % aan hart voeren. We hebben hier bewust voor gekozen omdat hart rijk is aan taurine, en hoewel het een orgaan is, is het toch ook een spier (zij het van een andere soort dan hetgeen we standaard onder spiervlees verstaan bij de slager) en is het van een heel andere orde dan andere organen zoals lever, milt, nieren, ...
EINDE CITAAT.
het hele artikel heb ik hier vandaan: (Katten BARF artikelen door BP leden)
http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... ekeken.htm
Het is ook mijn bedoeling om zoveel mogelijk hele prooidieren (kippen, konijnen, kwartels, eenden) te gaan vermalen aangevuld met orgaan.
maar suggesties, en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, daar leert men van.![]()
fem fatale schreef: Als je hele prooidieren hebt, waarom zou je die dan vermalen? Het knagen is hartstikke goed voor de tandjes en mijn dieren vinden het allemaal leuk om te doen.met grotere prooien zou je een deel dier geven, als je 't maalt oid, dan kun je kleinere porties kompleet voer geven?
fem fatale schreef: Als je hele prooidieren hebt, waarom zou je die dan vermalen? Het knagen is hartstikke goed voor de tandjes en mijn dieren vinden het allemaal leuk om te doen.Hele tussen aanhalingtekens, en je moet ergens beginnen, als ik ze nu hele muizen ga voeren zitten ze me allemaal waterig aan te kijken, zo van "ja en nu wat mot ik hier mee"
Ewald schreef: Ik kan mezelf heel goed vinden in het stuk geschreven door Wendy, hier op BP het iets aangepaste Prooidiermodel van Lonsdale:Tja. Ik vind dus 'natuurlijk voeren' iig de verhoudingen in een prooidier ongeveer aanhouden. En 2x zoveel hart als lever komt daar niet mee overeen.
CITAAT:
Dit is de methode waar wij ons persoonlijk het meest kunnen in vinden, alleen al om het feit dat het de meest natuurlijke methode is. Dit is dan ook waar "onze methode" op gebaseerd is:
3 tot max 5% lever (en eventueel wat niertjes of andere organen)
10% hart
10 à 15% bot
70 à 77% spiervlees
Zoals u ziet wijkt het percentage orgaanvlees (in totaal 13-15%) licht af van het prooidiermodel, omdat wij een hoger % aan hart voeren. We hebben hier bewust voor gekozen omdat hart rijk is aan taurine, en hoewel het een orgaan is, is het toch ook een spier (zij het van een andere soort dan hetgeen we standaard onder spiervlees verstaan bij de slager) en is het van een heel andere orde dan andere organen zoals lever, milt, nieren, ...
EINDE CITAAT.
het hele artikel heb ik hier vandaan: (Katten BARF artikelen door BP leden)
http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... ekeken.htm
Het is ook mijn bedoeling om zoveel mogelijk hele prooidieren (kippen, konijnen, kwartels, eenden) te gaan vermalen aangevuld met orgaan.
maar suggesties, en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, daar leert men van.
Mevroi Kruim schreef: Tja. Ik vind dus 'natuurlijk voeren' iig de verhoudingen in een prooidier ongeveer aanhouden. En 2x zoveel hart als lever komt daar niet mee overeen.Oke duidelijk, zal er rekening mee houden
Een echte prooi, en dan heb ik het dus niet over een plofkip, bevat minimaal 15% bot. Als je je aan die verhoudingen houdt zou je dus zeker niet onder de 15% moeten gaan. Hou er verder rekening mee dat niet alleen plofkippen hele andere verhoudingen hebben dan wilde prooien maar dat dat eigenlijk voor alle gekweekte prooien geldt. Kippen zijn extreem, veel en veel meer 'spier'vlees en vet, veel minder orgaan en bot. Maar ook slachtkonijnen hebben relatief iele botjes en veel vet, en ongebruikte spieren met alle nadelen van dien. Als je een slachtkonijnenhart vergelijk met dat van een wilde haas geloof je je ogen niet. Idem voor de kwaliteit van de botten en de spieren en het vergehalte.