Jeetje! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan het verhaal van Anne Marie! Ik zou Miki lekker overzetten op versvlees (een van de merken die Anne Marie al voor je heeft neergezet). Zijn ontlasting zal zeker verbeteren! Of de bultjes ook zullen verdwijnen, dat is nog maar de vraag... De bultjes kunnen net zo makkelijk veroorzaakt zijn door een pollenallergie ofzo. Jeuken de bultjes? Zijn de bultjes rood?
OK, dan nog een stukje over purine, want daar doelen de dames op

.
Een Dalmaat kan problemen krijgen met blaasgruis/nierstenen wanneer hij teveel purine binnen krijgt. Purine is simpelweg gezegd een type eiwit. Bij de Dalmaat zorgt een grote hoeveelheid purine ervoor dat de urine zuur wordt en in deze zure urine kunnen uraatstenen ontstaan. Kan. Hoeft allemaal niet. In Nederland lijkt dit probleem minder groot als bijv. in de USA bij de Dalmaten.
In welke voedingsmiddelen zit veel purine? Nou, in orgaanvlees en bijv. sardientjes. Meer over hoeveel purine er in wat zit in dit onderwerp:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5221
Goed, alle versvleesvoedingen bevatten behoorlijk wat orgaanvlees. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Maar, ik ken inmiddels HEEL VEEL Dalmaten die op een versvleesvoer staan en geen van hen heeft ooit problemen gehad met uraatkristallen in de urine. Het zal dus zo'n vaart niet lopen. Maar, ik vertel het toch want mocht je ooit zien dat Miki wil plassen maar er komt geen urine uit, ga dan als een gek naar je dierenarts en wees er van bewust dat eventuele blaasgruis/nierstenen van het type URAAT zouden kunnen zijn (ik heb helaas genoeg dierenartsen mee gemaakt die er gemakshalve vanuit gingen dat de hond wel struvietgruis zou hebben. Ik heb 1 maal meegemaakt dat de hond voor struviet werd behandeld, dat wil zeggen, zijn urine werd verzuurt door medicatie + dieet en het gevolg hiervan was dat de hond nog maar net op tijd gered kon worden).
Overigens is het niet zo dat een Dalmaat deze stenen kan krijgen van een versvleesvoeding. Absoluut niet! Een Dalmaat krijgt deze stenen net zo makkelijk bij ieder willekeurige brok. Sterker nog, ik denk dat de kans op blaasgruis/nierstenen (ook van het type uraat) vele malen groter is wanneer je brokken geeft. Brokken bevatten namelijk te weinig vocht en bevatten teveel onnatuurlijke mineralen.
Je kunt ook zelf voeding voor je hond samenstellen. Dat doe ik ook met mijn Dalmaten. Maar, daarvoor moet je je wel eerst in de materie verdiepen. Het is niet moeilijk, dat niet, maar je moet toch eerst het e.e.a. lezen. Dus, als je snel resultaat wil, stap dan over op versvlees. En eventueel kun je je tegelijkertijd inlezen over zelf samenstellen en daar op overschakelen. Hoeft niet natuurlijk, je kunt ook versvlees blijven geven.
Groetjes, Lizzy