Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lefki&Amy
Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat je beter (langer?) kunt leven met een vergroot hart, dan met vocht achter de longen/hart??

En zo'n hart is toch ook niet van t ene op het andere moment vergroot??  :-\
Door Lizzy
yuki11 schreef: Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat je beter (langer?) kunt leven met een vergroot hart, dan met vocht achter de longen/hart??

En zo'n hart is toch ook niet van t ene op het andere moment vergroot??  :-\
Dat eerste weet ik niet. Dat tweede : bij mijn weten ontwikkeld hartfalen zich doorgaans langzaam. En openbaren de symptomen zich pas laat. Vaak merk je het doordat je hond snel vermoeid raakt. Ik heb dat niet gemerkt maar dat zal te wijten zijn aan het feit dat hij zo vreselijk moeizaam/langzaam loopt vanwege zijn slechte poten.

Overigens is bij Brutus een hartruis op jonge leeftijd geconstateerd. Een flinke. Hij had een sporthart en volgens mij was hij een jaar of 5 toen dat geconstateerd werd. Ik vermoed dat dit mogelijk de oorzaak is voor de hartproblemen die hij nu heeft.
Door Lefki&Amy
Lizzy schreef: Dat eerste weet ik niet. Dat tweede : bij mijn weten ontwikkeld hartfalen zich doorgaans langzaam. En openbaren de symptomen zich pas laat. Vaak merk je het doordat je hond snel vermoeid raakt. Ik heb dat niet gemerkt maar dat zal te wijten zijn aan het feit dat hij zo vreselijk moeizaam/langzaam loopt vanwege zijn slechte poten.

Overigens is bij Brutus een hartruis op jonge leeftijd geconstateerd. Een flinke. Hij had een sporthart en volgens mij was hij een jaar of 5 toen dat geconstateerd werd. Ik vermoed dat dit mogelijk de oorzaak is voor de hartproblemen die hij nu heeft.
Een sporthart is toch een vergroot hart??
Dus dan zou er nu iets bijgekomen moeten zijn, of hij heeft nu 'simpelweg' meer moeite om voldoende krachtig te blijven pompen  :-\
Door Lefki&Amy
*Dorothea* schreef: Ik vind sporthart altijd zo'n vage term, zeiden ze dat tijdens de echo?
Een sporthart is een natuurlijk aanpassing van de hartspier aan de omstandigheden. Zodra de omstandigheden deze aanpassing niet meer vragen, is in 50 dagen het hart weer de 'normale' omvang....dus een verandering van voorbijgaande aard?
ja, vaag...inderdaad  :-\
Door Lefki&Amy
*Dorothea* schreef: Nou ja ik hoor vaak van mensen dat de dierenarts tijdens de vaccinatie zei dat Fikkie een sporthart had, dan denk ik goh wat knap dat je dat kan horen.
Een lagere hartslag, met meer kracht?? Een goed geoefende cardioloog zou dat misschien kunnen horen??  :-\
Door Lefki&Amy
*Dorothea* schreef: Nou ja ik hoor vaak van mensen dat de dierenarts tijdens de vaccinatie zei dat Fikkie een sporthart had, dan denk ik goh wat knap dat je dat kan horen.
...of de eigenaar vertelde dat ze 4 x per week 1,5 uur behendigheid doet met Fikkie....dan heeft ie het toch goed gehoord  :biggrin2:
Door Lizzy
*Dorothea* schreef: Ik vind sporthart altijd zo'n vage term, zeiden ze dat tijdens de echo?
Ja, ik ben toentertijd twee keer bij Warmerdam geweest. Hij zei toen dat Brutus een ruis had en een sporthart.
Door qyan
yuki11 schreef: Correct me if I'm wrong, maar is het niet zo dat je beter (langer?) kunt leven met een vergroot hart, dan met vocht achter de longen/hart??

En zo'n hart is toch ook niet van t ene op het andere moment vergroot??  :-\
Je leeft langer met een groot hart, dan met een groot hart en longoedeem. En er is natuuurlijk ook een verschil in een sporthart of een vergroot hart ten gevolge van DCM of andere zaken. Echter, hoe groter het hart, hoe slechter de hartfunctie en hoe groter de kans op longoedeem als we het niet over een sporthart hebben.

Voor de tweede vraag: een vergroot hart kan heel snel gaan. Qyan is na ernstig hartfalen gediognosticeerd met cardiomyopathie. Een paar maanden daarvoor heeft hij nog een controle echo gehad en was alleen (zoals al het geval was in 2008) een summiere hartruis te zien die geen klachten gaf. Niks geen vergroot hart, zelfs geen "sporthart".
Het kan helaas dus ook heel snel gaan..
Laatst gewijzigd door qyan op ma 09 aug 2010, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
*Dorothea* schreef: Dat zal ook zeker het geval zijn, er wordt inderdaad altijd gesproken over vocht, maar meestal is een vergroot hart de oorzaak van het hoesten.
In geval van een vergroot hart is de oorzaak van hoesten vocht in de longen en/of in de buik. Door het vocht krijgt het hart het zwaarder en verliest functie. Warmerdam en mijn eigen dierenarts vertelden het als volgt in lekentaal: het hart pompt, maar er gebeurd niks....gevolg, vochtstapeling in de longen en/of buikholte en hoesten als gevolg daarvan.
Klachten van hoesten worden erger naarmate zich meer vocht ophoopt in het lichaam. Als de hond gaat liggen wordt hij nog benauwder, maar niet om de reden dat het hart op de longen drukt, maar vocht. In een later stadium zal de hond helemaal niet meer gaan liggen als het zich echt voortzet en steven je, met een beetje pech, af op decompensatie van het hart met het uiteindelijk gevolg dat de hond stikt in zijn eigen vocht. Het enige wat het hoesten op laat houden is vocht afdrijven.

Als Qyan alleen hoest bij inspanning maak ik me niet zo'n zorgen, al ben ik wel extra alert. Zodra hij hoest in ruste en moeite krijgt met liggen gaan de alarmbellen aan en de furosemide omhoog.
Laatst gewijzigd door qyan op ma 09 aug 2010, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
Lizzy, als de natuurlijke vochtafdrijvende middelen niet helpen is er misschien nog iets wat je kan proberen, mits je daar zelf achter staat.
Die tip kreeg ik op het DCM forum en het werkt perfect moet ik zeggen:
Furosemide oplossen in water dan heb je ipv 1 tabletje maar een halve nodig. Het werkt veel sneller en je hebt veel minder nodig dan gewoon het tabletje zo in te geven. Verkleint ook de kans op misselijkheid en klachten.
Door *Dorothea*
qyan schreef: In geval van een vergroot hart is de oorzaak van hoesten vocht in de longen en/of in de buik. Door het vocht krijgt het hart het zwaarder en verliest functie. Warmerdam en mijn eigen dierenarts vertelden het als volgt in lekentaal: het hart pompt, maar er gebeurd niks....
Klachten van hoesten worden erger naarmate zich meer vocht ophoopt in het lichaam. Als de hond gaat liggen wordt hij nog benauwder, maar niet om de reden dat het hart op de longen drukt, maar vocht. In een later stadium zal de hond helemaal niet meer gaan liggen als het zich echt voortzet en steven je, met een beetje pech, af op decompensatie van het hart met het uiteindelijk gevolg dat de hond stikt in zijn eigen vocht. Het enige wat het hoesten op laat houden is vocht afdrijven.
Nou zo is het mij uitgelegd door de cardioloog in Utrecht  :-\ dat er altijd wordt gezegd dat het hoesten komt door vocht in de longen maar dat het feitelijk is door een groot hart.  :-\
Door qyan
*Dorothea* schreef: Nou zo is het mij uitgelegd door de cardioloog in Utrecht  :-\ dat er altijd wordt gezegd dat het hoesten komt door vocht in de longen maar dat het feitelijk is door een groot hart.  :-\
Heel apart.....
Weet je wat me opvalt nu Qyan DCM heeft: dat iedere arts wat anders zegt
Had de cardioloog het over een vergroot hart, of een vergroot hart ten gevolge van DCM. (vergroot hart betekent volgens mij niet altijd DCM, of wel?) Misschien dat daar ook een verschil in zit?
Door *Dorothea*
qyan schreef: Heel apart.....
Weet je wat me opvalt nu Qyan DCM heeft: dat iedere arts wat anders zegt
Had de cardioloog het over een vergroot hart, of een vergroot hart ten gevolge van DCM. (vergroot hart betekent volgens mij niet altijd DCM, of wel?) Misschien dat daar ook een verschil in zit?
nee een vergroot hart bij hartfalen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door