Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lil
Jol schreef: Nou ik heb Wim de Leeuw gebelt, hij zei dat je na een paar keer parvo enten er zeker van kunt zijn dat de hond dan voldoende antistoffen heeft (uit ervaring met titers vernomen zoals ik het begreep), hondenziekte zou niet meer voorkomen in NL dus om daar op te titeren vond hij ook onzin en dan zou je op de laatste (weet uit mjn hoofd even niet meer hoe die heet) daar zou je wel op kunnen titeren.
Hij zou liever een entschema met de klant willen maken dan titeren.

Zijn kit was nu over de datum, maar wilde wel een nieuwe kit aanschaffen wanneer we met 10honden kwamen. De kosten zouden rond de 45euro per hond zijn.

Tja als ik hem zo hoorde aan de telefoon zou je al snel een goede titer krijgen waarna je niet hoeft te enten....hij heeft me eigenlijk in twijfel gebracht of ik nou wel of niet zou titeren :-\
Je hebt al gebeld, dank je wel! :-*
45 euro en Valkenburg klinkt beter dan 60 euro en helemaal naar Brabant.
Ik wil idd ook even aan hem vragen hoe het zit met een entschema. Ik wil niet weten hoe het met Boris zit na 9 jaar enten..... :-X
Door Nadia
Ik heb even contact met Tannetje gehad.. Zij zal haar reactie hier ook nog plaatsen. Ik kies er iig WEL voor om te titeren..
Of ik eerst nog de 1ste jaars enting moet laten prikken weet ik nog niet.
Door Lil
Nadia schreef: Ik heb even contact met Tannetje gehad.. Zij zal haar reactie hier ook nog plaatsen. Ik kies er iig WEL voor om te titeren..
Dat is fijn! Ben heel benieuwd naar wat Tannetje vind.
Voor Boris is het te vroeg, die heeft in mei de kleine coctail gehad. Cay moet eind augustus, voor haar zou het zeer zeker lonen!
Door Hitam
Wim heeft wel enigszins gelijk. Als een hond meerdere malen geënt is voor alle drie de ziektes en het immuunsysteem heeft goed gereageerd, dan zijn ze levenslang beschermd. Maar hoe weet je zeker of het immuunsysteem goed gereageerd heeft? Door te titeren.
In principe is een keer titeren voldoende. 80% van de honden die ik titer zijn goed. En als ze goed zijn, ga ik er vanuit dat dat levenslang bescherming geeft.
Alleen als ze naar een show, pension of hondenschool moeten, vinden die het wel prettig om het zeker te weten dat ze beschermd zijn en als er een titerbepaling is gedaan om dat te bewijzen.
Bij volwassen honden die meerdere keren zijn geënt zou je helemaal niet meer hoeven enten/titeren.

Dus er zijn twee redenen om toch te titeren. Ter controle of de entingen goed zijn aangeslagen en als bewijs voor derden dat ze beschermd zijn.

Hondenziekte en leverziekte komen allebei vrijwel niet meer voor in Nederland. Maar ik denk dat het toch goed is als de meeste honden ervoor beschermd zijn, want het kan zo terug zijn met die puppies uit Oostbloklanden die niet goed gevaccineerd worden of mensen die zelf honden uit het buitenland meenemen.
In 1994 is er een uitbraak van hondenziekte geweest in Finland waarbij duizenden honden zijn doodgegaan. Dat kwam toen doordat het meest gebruikte vaccin achteraf niet bleek te werken. Daar merk je niets van zolang er niets gebeurt, maar als het dan uitbreekt grijpt het ook snel om zich heen.
Door Sweet Dutchess
Oké ,dan zou k eigenlijk Amy en Dexter niet eens meer hoeven te laten titeren of enten.
Dexter is 6  nu en is t/m zijn 5 jaar ieder jaar geënt.
Amy  word in oktober 5 en dan wilde ik eigenlijk haar voor de laatste keer laten enten of nu laten titeren.
Dan zou ik  Sylva die nu ruim 3 is en nog ieder jaar geënt is kunnen laten titeren ( zij zou  deze maand anders  geënt moeten worden).
Joshua is nu ruim twee en zou ook deze maand geënt moeten worden.
Celine  is vorige maand geënt  dus die hoeft al helemaal niet.
Sheena heb ik nooit laten enten zo lang als ik haar heb.Haar laatste enting is geweest toen ze 7 jaar was( toen hebben we haar geadopteerd), ze is nu inmiddels 11 jaar.

Dan kom ik op twee honden die een titerbepaling zouden kunnen doen of ben ik nu te kort door de bocht  ???
Door lauraV
Sweet Dutchess schreef: Oké ,dan zou k eigenlijk Amy en Dexter niet eens meer hoeven te laten titeren of enten.
Dexter is 6 nu en is t/m zijn 5 jaar ieder jaar geënt.
Amy word in oktober 5 en dan wilde ik eigenlijk haar voor de laatste keer laten enten of nu laten titeren.
Dan zou ik Sylva die nu ruim 3 is en nog ieder jaar geënt is kunnen laten titeren ( zij zou deze maand anders geënt moeten worden).
Celine is vorige maandgeënt dus die hoeft al helemaal niet.
Sheena heb ik nooit laten enten zo lang als ik haar heb.Haar laatste enting is geweest toen ze 7 jaar was( toen hebben we haar geadopteerd), ze is nu inmiddels 11 jaar.

Dan kom ik op twee honden die een titerbepaling zouden kunnen doen of ben ik nu te kort door de bocht ???
wist niet dat jullie zoveel honden hadden? :biggrin2: :biggrin2:
Door Sweet Dutchess
lauraV schreef: wist niet dat jullie zoveel honden hadden? :biggrin2: :biggrin2:

We hebben 6 honden ;) ( 5 cavaliertjes en 1 golden Retriever )en over enkele weekjes komen er nog een paar bij ( hopen we) :)
Door Nadia
Volgens mij komt het daar ook wel op neer Esther, echter... Je kan dus niet weten of al dat enten wel is aangeslagen. De kans is Nihil dat het niet zo is. Maar je komt daar dus alleen achter door te titeren. Tenminste zo heb ik het begepen.
Door _Sandra_
Hitam schreef: In principe is een keer titeren voldoende. 80% van de honden die ik titer zijn goed. En als ze goed zijn, ga ik er vanuit dat dat levenslang bescherming geeft.
Er vanuit gaan lijkt me niet geheel voldoende zonder gedegen onderzoek. Ik denk dat het beter is om na een paar jaar weer te titeren en als de waardes niet veel gedaald zijn, kun je daar meer vanuit gaan.

Ik weet niet hoelang die kit houdbaar is, maar ik heb een hond die aan het eind van het jaar moet en ééntje in mei/april volgend jaar.

PS: kun je inderdaad al titeren als je hond alleen maar de puppyentingen gehad heeft?

Groetjes,
Sandra
Door Hitam
Sweet Dutchess schreef: Oké ,dan zou k eigenlijk Amy en Dexter niet eens meer hoeven te laten titeren of enten.
Dexter is 6 nu en is t/m zijn 5 jaar ieder jaar geënt.
Amy word in oktober 5 en dan wilde ik eigenlijk haar voor de laatste keer laten enten of nu laten titeren.
Dan zou ik Sylva die nu ruim 3 is en nog ieder jaar geënt is kunnen laten titeren ( zij zou deze maand anders geënt moeten worden).
Celine is vorige maandgeënt dus die hoeft al helemaal niet.

Dan kom ik op twee honden die een titerbepaling zouden kunnen doen of ben ik nu te kort door de bocht ???
Nee hoor, hier kan ik helemaal achter staan!
_Sandra_ schreef: Er vanuit gaan lijkt me niet geheel voldoende zonder gedegen onderzoek. Ik denk dat het beter is om na een paar jaar weer te titeren en als de waardes niet veel gedaald zijn, kun je daar meer vanuit gaan.
Ook als de titer is gedaald zijn er nog geheugencellen. Die kun je niet meten. Ik ga er vanuit dat als het immuunsysteem antilichamen heeft gemaakt, er ook geheugencellen zijn gemaakt. En dan is de hond dus toch nog enigszins beschermd, ook als de titer weer laag geworden is. Dus je hoeft bij een lage titer niet zonder meer te enten.
Door _Sandra_
Ja, maar bij mensen hebben we toch ook niet voor elke ziekte een levenslange bescherming ondanks de geheugencellen? Waarom een hond dan wel denk je?
Door Hitam
_Sandra_ schreef: Ja, maar bij mensen hebben we toch ook niet voor elke ziekte een levenslange bescherming ondanks de geheugencellen? Waarom een hond dan wel denk je?
Omdat geheugencellen ongeveer 12-15 jaar blijven bestaan. Voor mensen is dat niet levenslang, voor een hond wel.
Het is wel zo dat bescherming door antilichamen veel sneller en effectiever is dan door geheugencellen. Die moeten eerst weer geactiveerd worden. Maar het geeft wel beschermiing.
Door _Sandra_
Is het wetenschappelijk bewezen dat bij honden deze geueugencellen ook 12 - 15 jaar werken?

Sorry... ben nou eenmaal verpleegkundige.
Door Hitam
Ik heb het onderzoek ernaar nooit gelezen maar ik ben niet de enige die dat beweert. Het staat in mijn immunologieboek, dus dan ben ik geneigd het te geloven.

Er is onderzoek dat aantoont dat een enting 7 jaar bescherming geeft. Langer is niet getest, maar lijkt mij zeer aannemelijk.
Door Lil
Hitam schreef: Ik heb het onderzoek ernaar nooit gelezen maar ik ben niet de enige die dat beweert. Het staat in mijn immunologieboek, dus dan ben ik geneigd het te geloven.

Er is onderzoek dat aantoont dat een enting 7 jaar bescherming geeft. Langer is niet getest, maar lijkt mij zeer aannemelijk.
begin nu hoe langer hoe meer een hekel aan enten te krijgen, maar ja....
ga weekelijks met ze de grens over én wil ook blijven trainen en wedstrijd lopen omdat ik dat belangrijk vind...

maar dat enten gaat me zo echt wel tegen staan als het zo lang werkt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door