[quote="SCA"]
Hallo allemaal,
Allereerst wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ik ben nieuw hier. Ik woon samen met mijn vriend en onze hond en 2 katjes in Vlissingen. Nu willen we graag gaan barfen met de hond en met de katjes.
Onze hond is een Border Collie-Keeshond kruising van 3 jaar en ze weegt 22 kilo, dit is haar ideale gewicht. Ze krijgt momenteel Naturis hondenbrokken 's ochtend en Naturis vlees 's avonds.
Onze katjes zijn 2 Europese Kortharen van bijna 1 jaar. Ze krijgen momenteel Porta 21 brokken en Porta 21 natvoer.
Onze hond doet het al maanden erg goed op het Naturis voer, maar sinds een tijdje is haar ontlasting niet meer zo stevig als voorheen en het is meer geworden. Er zit ook totaal geen regelmaat meer in.

Ik heb al erg veel gelezen over het Barfen en ik wil het graag gaan proberen, ook met de katjes. Ze krijgen allemaal weleens een stuk kip, kippenhartjes, kippenmaagjes of kippenlevertjes tussendoor en dit vinden ze erg lekker.
Nu heb ik even een vraag. Voor hoelang kopen jullie steeds Barf-producten in en hoeveel ruimte kost het jullie in de vriezer? We hebben 4 ruime laden in de vriezer en er zit er altijd al een vol met het vlees van Naturis.

Ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met de tijd dat het Barfen jullie kost en met ruimte en geld? Ik begrijp dat de kosten erg afhankelijk zijn van waar je alles haalt, maar zou iemand mij misschien toch wat richtlijnen kunnen geven? Dat weet ik of het hier duur is of niet.
Alvast heel erg bedankt! Ik heb al erg veel van dit forum geleerd en ik hoop natuurlijk nog veel meer te leren hier

[/quote]
Hoi welkom hier!
Het handigste is voortaan even een eigen topic te openen dan wordt er wat meer gelezen en gereageerd
Over je vragen. Barf is vaak goedkoper dan een kvv, maar dan is het wel handig je even goed in te lezen.
Als je eenmaal weet wat en waarom te voeren, dan vindt ik het net zo makkelijk als voorheen de brokken.
Sommige mensen beginnen eerst met kvv voeren omdat ze niet na hoeven te denken over de percentages en stappen later evt over naar Barf.
Maar je kunt ook, net als ik toen, gelijk overstappen naar Barf.
Idd zijn de kosten afhankelijk waar je wat koopt en hoe luxe je wil voeren.
Ook wel een beetje hoeveel je tegelijk wil kopen, maar met 1 hondje en 2 katten is dat te verwaarlozen omdat je geen 50kg bv 1 diersoort in gaat kopen.
Ikzelf houdt als richtlijn aan dat alles wat ik koop max. 2euro per kilo mag kosten en dit is makkelijk te realiseren voor iedereen. Omdat ik meer honden heb, druk ik de kosten wel door soms wat groter in te kopen, en zit nu op zo'n 1,60 per kilo.
Mijn honden eten dan zelfs vrij luxe met 10-11diersoorten.
Maar stel jou hond eet zo'n 600gr per dag en je katten eten samen zo'n 250gr per (even gemiddelde genomen).
Dat is 850gr per dag x 30 dagen = 25,5kg per maand. Zeg 26kg afgerond.
Als je dan tussen 2,00-2,50 pkg inkoopt (dat kan altijd bij herby,lupa), dan zou je uitkomen tussen de 52euro en 65euro per maand voor je 3 dieren.
Ik denk dat als je ongeveer met deze bedragen rekend dat je een goede schatting hebt wat het je ongeveer zou kosten.
Als je dan ook nog oplet waar je wat koopt, kan het nog goedkoper, maar dat is maar net hoeveel moeite je wil doen.
Qua vriesruimte, dit afhankelijk van hoe vaak je wil inkopen en of je ook vaker gebruik wil maken van aanbiedingen.
Ik zou zelf liever iets aan de hogere kant zitten qua opslag dan te weinig hebben

Uitrekenen van hoeveel kg er in een vriezer kan, kun je door het aantal liters te delen door 2-3 afhankelijk welk vleessoort je opslaat, vleesbot neemt meer plek in dan spiervlees/orgaan.
Kies je voor kvv (evt in het begin) zul je moeten rekenen dat je vaak iets duurder uit bent dan Barf, wel afhankelijk wel soort kvv je geeft, want er bestaan ook goedkopere soorten. Wel voer je dan wat minder afwisseling en hebben ze niets te knagen, tenzij je het combineert met Barf.
Mogelijkheden genoeg dus denk ik