Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tanja82
Het is wel het goede botwerk maar krijg het met een mes niet door zo bedoel ik het.
Zal ik eerst een snoeischaar moeten halen.
En het zit per kilo verpakt.
Ik heb bij Richard bestelt maar valt een beetje tegen zit bij veel dingen geen sticker op en weet dus niet wat er in zit.
Is het erg als ze een dag minder krijgt.
Bij dat lamshart zitten er drie in een verpakking.
Die zou ik dan bij de pens kunnen doen.
Die probeer ik dan wel met een mes door te snijden.
Door Nadia
Ik zou je toch aanraden om een menu te maken aan de hand van zelf gekozen percentages. Zo weet je waarom je dingen voert. Inderdaad al de runderbotten uit het menu. Gelukkig konden deze niet geleverd worden! Long heeft zoals gezegt amper voedingswaarde.

waarom voer je elke dag maar 1 component? Als het werkt vind ik het prima, maar hier zo zou dat de ene dag diarree geven en de andere dag krijtpoep. Zeker op de dagen waar je koppen voert.. daar zou ik echt iets van pens/spiervlees bij doen.
Ik mis sowieso nog nier. Ik ga er vanuit dat je week 1 dan zowat een kilo hart/lever zou voeren? Vind ik zelf iets te veel in een keer. Ik zou het verdelen, elke week een beetje orgaan.
Ik weet niet waar je eendagskuiken onder hebt gerekend, maar dat mag je niet zien als prooidier of wat, das een extra rekenen als een ei!

Daarnaast snap ik niet echt (maar je moet het helemaal zelf weten) waarom je de ene keer eendennekken voert en de andere keer een groot vleesbot zou willen voeren (runderribben/lamskop oid). Is niks mis mee, maar ik zou het je zo gemakkelijk mogelijk maken door gewoon van 1 dier 1 onderdeel te voeren.. (wel in de vleesbot blijven he). Ik voer alleen eendenruggen. Ik ga dan geen vleugels of nekken naast voeren (sorry, nekken voer ik wel aan de poezen). Dan kan ik groter inkopen = goedkoper en vind ik zelf makkelijker.

Je afswisseling van diersoorten is prima! al mis ik wel nog 1x pw vis
Door Lizzy
[quote="Nadia"]
Ik zou je toch aanraden om een menu te maken aan de hand van zelf gekozen percentages. Zo weet je waarom je dingen voert. Inderdaad al de runderbotten uit het menu. Gelukkig konden deze niet geleverd worden! Long heeft zoals gezegt amper voedingswaarde.

waarom voer je elke dag maar 1 component? Als het werkt vind ik het prima, maar hier zo zou dat de ene dag diarree geven en de andere dag krijtpoep. Zeker op de dagen waar je koppen voert.. daar zou ik echt iets van pens/spiervlees bij doen.
Ik mis sowieso nog nier. Ik ga er vanuit dat je week 1 dan zowat een kilo hart/lever zou voeren? Vind ik zelf iets te veel in een keer. Ik zou het verdelen, elke week een beetje orgaan.
Ik weet niet waar je eendagskuiken onder hebt gerekend, maar dat mag je niet zien als prooidier of wat, das een extra rekenen als een ei!

Daarnaast snap ik niet echt (maar je moet het helemaal zelf weten) waarom je de ene keer eendennekken voert en de andere keer een groot vleesbot zou willen voeren (runderribben/lamskop oid). Is niks mis mee, maar ik zou het je zo gemakkelijk mogelijk maken door gewoon van 1 dier 1 onderdeel te voeren.. (wel in de vleesbot blijven he). Ik voer alleen eendenruggen. Ik ga dan geen vleugels of nekken naast voeren (sorry, nekken voer ik wel aan de poezen). Dan kan ik groter inkopen = goedkoper en vind ik zelf makkelijker.

Je afswisseling van diersoorten is prima! al mis ik wel nog 1x pw vis
[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. De bedoeling van zelf samenstellen is dat jij zelf een menu samenstelt. Aangepast aan jouw hond en aan jouw situatie. Het is dus niet de bedoeling dat je een menuutje over neemt en eigenlijk zelf geen idee hebt wat je voert en waarom je het voert en hoeveel en hoe vaak je het voert. Dat strookt gewoon echt niet met het hele idee achter het zelf samenstellen, zoals dat jij zelf de verantwoordelijkheid neemt voor wat jouw hond binnen krijgt (en niet een fabrikant). En om zelf te kunnen samenstellen moet je je dus zelf verdiepen in de materie.
Door tanja82
Dus een rottweiler van bijna 11 maanden (28ste)
30 x 3% 900 gram per dag
900 x 7 = 6300 gram per week.

6300 gram x70% = 4410 gram spiervlees : 7 = 630 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram orgaanvlees: 7 =  90 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram bot        : 7 =  90 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram overige    : 7 =  90 gram per dag
==============================================================
Lever en nier geef je als richtlijn 1x per week:
50 gram lever per 10 kilo hond per week
20 gram nier per 10 kilo hond per week

30 kilo = 50:10x30=150 gram lever per week
30 kilo = 20:10x30= 60 gram nier per week
30 kilo = 5:10x476=238 gram hart per week

Alleen vind het orgaan wat veel per week hier kom ik niet uit.
Als ik dat minder doe denk ik dat ik bij de rest dan teveel krijg.
Door Nadia
Ik vind om te beginnen je percentages niet goed.
Jij rekent in kaal bot, dat doen de meeste hier niet.. Maar ik probeer met je mee te denken..

Als ik van 45% vleesbot uitga dan zou ik daar 2800 gr per week van voeren, :7 = 405. Laten we er vanuit gaan dat het ideale vleesbot 50/50 is. Dus dan zou je om het bot uit te rekenen het gewicht door 2 delen, dan kom ik op 200gram puur bot uit. De 90 gram van jou is dus te weinig.

Dan, 70% spiervlees is te veel als je het botwerk zou ophogen (vleesbotten dus)
10% orgaan is te weinig. Ik zou dit minimaal 15% geven
Wat valt onder overig?' Groente? dan is 10% prima.

Je lever en nier vind ik ook wat aan de krappe kant. Ik zou voor nier 3% van het menu aanhouden.. En lever ergens tussen 3-5% de rest aanvullen met hart.
Dat gaat prima als je je orgaan in je algemene menu ophoogt. Wat jij denkt dat je teveel orgaan voert kan ik me niet echt bij vinden. Ik vind dat je te weinig voert.
Door Too
[quote="tanja82"]
Dus een rottweiler van bijna 11 maanden (28ste)
30 x 3% 900 gram per dag
900 x 7 = 6300 gram per week.

6300 gram x70% = 4410 gram spiervlees : 7 = 630 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram orgaanvlees: 7 =  90 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram bot        : 7 =  90 gram per dag
6300 gram x10% =  630 gram overige    : 7 =  90 gram per dag
Lever en nier geef je als richtlijn 1x per week:
50 gram lever per 10 kilo hond per week
20 gram nier per 10 kilo hond per week

30 kilo = 50:10x30=150 gram lever per week
30 kilo = 20:10x30= 60 gram nier per week
30 kilo = 5:10x476=238 gram hart per week

Alleen vind het orgaan wat veel per week hier kom ik niet uit.
Als ik dat minder doe denk ik dat ik bij de rest dan teveel krijg.

[/quote]

Bijna..
-orgaan: maximaal 20% van t geheel waarvan de helft uit pens bestaat , die mis je nu
-bot: reken je in kaal bot?.. dan nog zit je erg laag
hier rekenen 'we' 40-50% bevleesd bot dwz de verhouding bot/vlees is ong 50/50
in kaal bot-percentage zou je dan op 20-25% uitkomen
Door Daphne&Jayden
Groenten zijn ook een kwestie van wennen. Gewoon proberen (en niet een te grote hoeveelheid in een keer geven) en opschrijven wat ze echt niet lekker vindt (sommigen groenten zijn bijvoorbeeld scherp van smaak zoals andijvie, of overheersend zoals komkommer), heb ik hier ook zo gedaan en nu gaan de groentenmixen er met de grootste gemak in.  ;) Maak nu zelfs mixen met 15 tot 20 verschillende soorten groenten erin.
Door **Jolanda**
Tanja niet voor het een of ander, maar ik vraag me af of je de beginnersdocumentatie wel hebt doorgelezen. Of je weet waar je mee bezig bent.
Er is zoveel info te krijgen hier op BP, heb je het laatste menu/berekening wel zelf gemaakt? Het is zoooo belagrijk om te weten waarom je iets voerd, waarom je een bepaalde hoeveelheid van iets voerd of juist niet. Iets doen omdat het aangeleerd is, is heel anders dan doen omdat je weet wat je doet.

Je eerste menu is zowiezo al 3x niks, je 2e menu; de ene week voer je meer vleesbot dan de andere week...een rede lijk je er volgens mij niet voor te hebben omdat je niet precies weet wat je aan het doen bent (niet rot bedoeld hoor ;) )

Je laatste berekening lijkt er iets meer op, maar dan nog blijft het een berekening en is het geen menu.
Ik denk persoonlijk dat jij je vooral nu in het begin eerst (opnieuw) goed moet inlezen (terwijl je je hond even veilig op kvv zet), dan weer een menu maken met de percentages die als advies gegeven worden.
Desnoods ga je beginnen met iedere dag compleet te voeren, daarmee wil ik zeggen dat je dan iedere dag vleesbot en spiervlees en orgaan gaat voeren. Dan leer je met de tijd zelf wel hoe het makkelijker kan (3dagen spiervlees en 3dagen orgaan, naast 6dagen vleesbot en 1dag complete vis)

Je moet niet alleen denken aan hetgeen wat in je vriezer ligt, want als ik dat zou moeten doen op dit moment dan kregen de honden de komende week alleen nog maar eend ;) :D

Kijk wat je in je vriezer hebt, ongeacht de hoeveelheden en kijk wat je kunt krijgen/bestellen. Aan de hand daarvan maak je een menu.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door