Moderator: Lizzy
Jacqueline1968 schreef: weer een "weet" vraagjeNee eigenlijk is dat niet veel, mijn honden drinken dat ook wel op een dag. Maar Linga dronk voorheen nagenoeg niet, dus in die zin is het afwijkend.
wat is "normaal" voor een hond om te drinken, 1100ml is toch niet zoveel, maar dat ligt waarschijnlijk aan het "volume" van de hond??
Lizzy schreef: Ja, het is nog steeds afwijkend. Maar ja, weet je wat de pest is? Er is nu ook een kleine pup bijgekomen. En die twee spelen de halve dag. Dat is ook afwijkend. En misschien krijgt ze daar wel dorst van en is die liter per dag dan weer redelijk te verklaren. Ik weet het niet.Misschien was ze voor die tijd juist wel afwijkend
Overigens, wat ook raar is: Linga had altijd een prachtige natte, koude zwarte neus. Sinds zij zo uitgedroogd is geweest, is die neus wel koel en op sommige moment mooi donker en nat. Maar lang niet meer zo vaak als 'vroeger'.
*Dorothea* schreef: hoe dat nou precies zit? :-\ Als je kijkt naar die bloedanalyseapparaten, die hanteren veel hogere normaalwaarden. En dan maakt de spotchem onderscheid in 3 gewichtsklasses. Geen idee waarom die waardes hoger zijn. Misschien dat Tannetje dat weet?Tja, ik weet het dus ook niet precies. Ik heb ooit geleerd 1,5 X lichaamsgewicht maar dat is volgens mij al lang weer achterhaald. En ik houd gewoon de referentiewaarden van het apparaat of het laboratorium aan. En die verschillen ook.
*Dorothea* schreef: Ik lees in de boekjes dat je pas fosfor moet beperken als er ook sprake is van een hyperfosfatemie. Het advies om juist niet te gaan minderen met vleesbotten was niet zozeer vanwege de fosfor alswel dat je dan ook minder mineralen geeft waardoor het zuurbase evenwicht van het lichaam verstoort raakt.Je kunt het fosfor enigszins beperken of heel radicaal. Het fosfor wordt geacht de nieren te verslechteren en ook de oorzaak te zijn van nierproblemen. Gewoon versvleesvoer is al enigszins fosforbeperkt.
Lizzy schreef: Maar wat doe je qua fosfor in jullie nierdieet? Want ik begreep van Erwin juist weer dat je bij verhoogde-maar-niet-al-te-verhoogde-waardes juist ook geen fosfor moet beperken?Geen idee wat ik gezegd heb van het Barfplaats nierdieet. Ik kan me niet herinneren dat dat niet goed zou zijn. Het kan zijn dat het voor een bepaalde hond niet geschikt was.
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe het Bandit nierdieet is samengesteld. Want ik begreep van een van onze leden dat jij had gezegd dat het BARF dieet op Barfplaats niet goed was? Dat de percentages niet goed zouden zijn?
Hitam schreef: Tja, ik weet het dus ook niet precies. Ik heb ooit geleerd 1,5 X lichaamsgewicht maar dat is volgens mij al lang weer achterhaald. En ik houd gewoon de referentiewaarden van het apparaat of het laboratorium aan. En die verschillen ook.Ja klopt, de referentiewaarden tussen de spotchem en vettest verschillen. Ik heb één monster gemeten op twee verschillende apparaten en had verschillende uitslagen, de creatininewaarde valt op de vettest veel hoger uit.