Bernie schreef:
Jeetje meis, ik weet gewoon niet meer wat te zeggen, wat een zenuwen en stress voor jullie.
En inderdaad makkelijk om te zeggen hou je hoofd koel en niet in paniek raken, maar die raderen gaan toch helemaal vanzelf wer aan het draaien.
De duimen blijven hier knoerthard voor jullie doordraaien, niet alleen dat Linga weer snel helemaal de oude wordt, maar ook dat met de anderen alles in orde is.
Een hele dikke knuffel voor jullie en Dorothea.

Mag ik vragen hoe Dorothea toch aan Lepto ging denken?
Dorothea kan die vraag natuurlijk zelf beter beantwoorden, maar zij is vandaag eens even lekker uitwaaien op het strand. Ik zal het proberen uit te leggen en waar ik de mist in ga, kan Dorothea wel ingrijpen.
Dorothea heeft heel erg veel gelezen over Lepto, de afgelopen dagen. In diverse artikelen staat dat Lepto (afhankelijk ook weer van welke Lepto bacterie, er bestaan dus 223 serotypes en de ziekte van Weil is er daar bijv. 1 van) nierfalen kan veroorzaken. Dat er een verhoogt UREA en CREA te zien is in het bloed, dat er bloed in de urine kan zitten, dat de milt vergroot kan zijn en dat de hond veel drinkt en veel plast en toch uitdroogt. Dat en talloze andere symptomen maar dit zijn dan de symptomen waar Linga aan lijdt en die overeenkomen met een Lepto besmetting met bijv. de L. canicola of L. gryppotyphosa. De L. icterohaemorrhagica (dat is de ziekte van Weil bacterie) geeft heel andere symptomen, dus we verwachten niet dat die het zal zijn. Daar zie je vaak lever-problemen.
Ja, en dan dit met het feit dat de rest van Linga's symptomen heel vaag zijn. Maar ook dat het direct beter leek te gaan na het toedienen van antibiotica (de eerste keer, die ze van onze DA in Z'meer had gekregen). De CREA en UREA waren al gedaald voor we aan het infuus begonnen, maar na 1 dag AB. En dat het weer slechter leek te gaan, een paar dagen nadat we de AB weer gestopt waren (die kuur was afgelopen). En dat met dat Baytril wel helpt bij Lepto maar deze dan 3 weken gegeven moet worden. En wij deze AB 6 dagen hadden toegediend.
En dat samen met het feit dat Linga verder niet ziek is/lijkt maar toch natuurlijk niet in orde is, die waardes zijn gewoon niet goed, ze heeft ook (de eerste dagen) spiertrillingen gehad en ze was uitgedroogd dus. En bloed in haar urine zat. Maar de fosfor waardes goed waren en er geen eiwit in de urine zat/zit. Dorothea voelde dat haar milt vergroot was, dit werd ook bevestigt bij de echo bij Warmerdam maar de echo liet geen schrompelnieren of bijnierproblemen (tumoren) en dergelijke zien. Echografisch was zij OK. Ook allemaal niet 100% uitsluitsel gevende, maar toch.
Maar goed, ondertussen dacht ik gisteren dat ze minder was gaan drinken maar vandaag lijkt ze qua hoeveelheid weer dezelfde kant op te gaan als voor de 2de AB kuur dus ik ben niet blij, zeg maar

(en dan druk ik mij heel voorzichtig uit).