Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mirrie01
Mijn beagle van 2 jaar heb ik enkele dagen geleden overgezet van Brokken (Orijen) naar KVV (Carnibest). De overgang is probleemloos verlopen en hoewel ze altijd al een goeie eter was (zoals de meeste beagles) merk ik dat ze KVV overduidelijk prefereert boven de brokken (ja dûhhh).
Nu is het voeren van KVV slechts van tijdelijke aard want ik wil ook gaan barfen. De vriezer is inmiddels aangeschaft  :P en als het aan mij ligt kunnen we L O S !
Ik heb een twee-weken menu samengesteld en ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.

Mijn hondje - een kleine, gesteriliseerde beagle - weegt 9,5 kilo. Ik wil beginnen met 2%.

Indeling:
50% vleesbot
20% spiervlees
20% orgaanvlees
5% tafelresten/groente
5% vis

De eerste weken zal ik slechts eenden- en kippennekken gaan voeren als vleesbot en dit langzaam opbouwen naar het onderstaande menu.
Mijn intentie is dit onderstaande menu 1 à 2 maanden te geven en dan mogelijk aanpassingen te maken... mocht dat nodig zijn.

Kan ik met dit onderstaande menu aan de slag?
Ik sta uiteraard open voor commentaar.

WEEK 1

Maandag:
• 95 gram eendennek
• 133 gram runderpens

Dinsdag:
• 95 gram kippennek
• 66,5 gram geitenvlees   (snippers/snijlingen/kopvlees)
• 33 gram tafelresten/groente

Woensdag
• 95 gram kwartelkarkas
• 66,5 kalfslever

Donderdag:
• 95 gram  lamsrib
• 66,5 gram hertenvlees   (snippers/snijlingen/kopvlees)

Vrijdag:
• 95 gram eendennekken
• 66,5 gram rundervlees   (snippers/snijlingen/kopvlees)
• 33 gram tafelresten /groente +  ei

Zaterdag:
• 95 gram parelhoenkarkas
• 66 gram sardien

Zondag:
• 95 gram kippennek
• 66,5 gram lamshart

WEEK 2

Maandag:
• 95 gram eendennek
•  66,5 gram lamsnier

Dinsdag:
• 95 gram parelhoenkarkas
• 66,5 gram lamsstrot
• 33 gram tafelresten / groente

Woensdag
• 95 gram kwartelkarkas
• 133 gram runderpens

Donderdag:
• 95 gram  lamsrib
• 66,5 gram kalfsvlees   (snippers/snijlingen/kopvlees)

Vrijdag:
• 95 gram eendennekken
• 66,5 gram rundervlees   (snippers/snijlingen/kopvlees)
• 33 gram tafelresten / groente + ei

Zaterdag:
• 95 gram eendkarkas
• 80 gram zalm

Zondag:
• 95 gram kippennek
• 66,5 gram lamslever
Door Lizzy
Ik stel iets van 9 diersoorten :o! Wat een luxe! Dit menu ziet er gewoon super-strak uit. Alles zit erin, lever, nier, visje, etc.. Ik zou zo lekker van start gaan en kijken hoe je Beagle het doet!
Door beagles
Hoi hoi.

Ziet er inderdaad super uit!
Ik heb hier twee beagles, ietsje groter, zo'n 15 kilo. Ze krijgen nu zo'n 2,5 tot ruim 3 kilo per week  en zien er superstrak uit.
Mooi gespierd en slank.
Je bent wel erg precies met rekenen, hier is het veel meer ongeveer (een stuk of wat kippennekken enzo  ;) ).
Het is maar net hoe het uitkomt.

Bij ons krijgen ze wel wat meer pens. Daar ben ik erg fan van (qua voedingswaarde dan  :P) en de honden zeker!...
De groenten combineer ik dan vaak met de pens, volgens Mogens Eliasen wordt het dan waarschijnlijk beter verteerd.

Succes

PS. Ook die van mij zijn echte vreetzakken, maar kunnen soms ineens verbazend moeilijk doen.
Kregen ze een hele kwartel, zag je ze kijken: "euhh baas, ruim je die dode vogel zo ook zelf weer op..." haha
Door mirrie01
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het gewicht precies zo uitgeschreven zoals ik het had berekend, maar in de praktijk zal het vast wel 'ietsje meer - of minder'worden.
Ander wordt 66,5 gram wel erg lastig.  :-\
Ik ga er mee aan de slag en wanneer ik voor alle ingredriënten geschikte leveranciers heb gevonden...  (zoveel mogelijk biologisch) ga ik echt beginnen. Dat moet hier in Amsterdam toch niet al te moeilijk zijn lijkt me.
Door mirrie01
Ik wilde toch nog even mededelen dat het menu, zoals ik die in eerste instantie had bedacht er uiteindelijk toch anders uit is gaan zien.
De voornaamste reden was dat mijn hond een aantal dingen niet lustte, zoals:

Eend, parelhoen, kwartel en zelfs geen konijn!  :o
Ik heb zowel wilde eend als tamme eend geprobeerd en voor beide trok ze haar neus op.

Het definitieve menu bevat dus het stevigere botwerk en het is zo heerlijk om te zien hoe mijn hond weer iedere avond geniet van het 'diner'. Ook ziet ze er super mooi en glanzend uit en ik ontvang hierover zelfs dagelijks complimenten van 'onbekenden op straat'.
Het is mij ook opgevallen dat er nauwelijks meer troep uit haar ogen komt sinds ze vers vlees krijgt. Voorheen moest ik haar ogen een paar keer per dag schoonmaken en nu nog maar een paar keer per week!) :)Dus ook hier niets dan positieve ervaringen met het barfen.

Het definitieve menu ziet er als volgt uit.  Het is een week-menu geworden en ik moet zeggen dat dat een stuk handiger is dan een twee-weken menu. Bovendien is hij naar mijn mening voldoende gevarieerd. Ik ben toch benieuwd wat jullie er van vinden en ik hoor het natuurlijk graag als er nog commentaar is van jullie kant.

Maandag:
• 114 gram kalfsrib
• 100 gram runderpens

Dinsdag:
• 114 gram kipkarkas of vleugel
• 65 gram hertenvlees
• 33 gram groentemix + ei

Woensdag:
• 114 gram geitenrib
• 50 gram  orgaanmix

Donderdag:
• 114 gram  lamsrib of lamsnek
• 65 gram  kalfsvlees  

Vrijdag:
• 114 gram hertenrib
• 50 gram  orgaanmix
• 33 gram groentemix +  ei

Zaterdag:
• 114 gram kalfsrib of lamsrib
• 66 gram (wilde) zalm

Zondag:
• 114 gram haaskarkas
• 65 gram  rundvlees

Recreatiebot:
Kalfswervels / kalfsborstbeen

Groentemix (gepureerd):
Knoflook
Rode Biet (met blad)
Wortels (met loof)
Komkommer
Sperziebonen (licht gekookt)
Witlof
Spinazie
Broccoli
Peterselie
Alfalfa
Selderij

Fruit:
Appel/banaan / bramen / bessen /  aardbei / ananas / framboos/peer

Orgaanmix  - lam, kalf, rund, kip, geit:
Runderpens
Lamsnier
Kalfslever
Lamslever
Lamshart
Runderhart
Kippenmaag

Bio Kefir
Rauwe Tarwekiemen
Rauwe Honing (de Traay)
Hüttenkäse
Kokosolie (koud geperst / extra vergine)

Notenmix (Gemalen)
2 x per week – 1 eetlepel:
Amandelen, Pecannoten, Paranoten, Walnoten, Hazelnoten, Pompoenpitten, Sesamzaadjes.
Laatst gewijzigd door mirrie01 op do 02 sep 2010, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Else
Je hebt vrij veel ribvarianten in je menu zitten.
Wat ik me afvraag als je zo weinig rib voert (114 gram) hoe doe je dat?
Voer je dan nog een rijtje ribben of 1 enkele rib??
Dat laatste kan namelijk gevaarlijk zijn i.v.m. verstoppingsgevaar.
Ik dacht dat kalfsrib nog te hard zou zijn of valt dat wel mee?
Kun je alle ribben met de snoeischaar doormidden knippen?
Door mirrie01
Ja inderdaad veel ribbetjes. In eerste instantie had ik veel klein gevogelte & konijn in het menu, maar ze weigert het op te eten.
Ik zal het over een tijdje weer eens proberen, misschien dat ze er dan aan toe is?

De lamsribben en geitenribben zijn altijd erg klein dus hiervan voer ik een rijtje van twee en soms drie. Deze haal ik altijd bij twee verschillende Islamitische slagers in de Pijp (Amsterdam). De kwaliteit is altijd erg goed! 

Van de Hertenrib en Kalfsrib lukt het, gelet op het gewicht ervan, niet meerdere ribben tegelijkertijd te voeren, anders worden de porties veel te groot. Dus van deze ribsoorten voer ik een enkele rib met uiteraard veel vlees eraan.
Aangezien ik een erg kleine beagle heb  en zij bovendien altijd zeer rustig en beheerst haar botwerk opeet, geef ik haar met een gerust hart een enkele kalfs- en hertenrib. Zij probeert deze namelijk nooit in één keer door te slikken en ik hou haar tijdens het eten altijd goed in de gaten.  :yes:

De hertenribben en kalfsribben koop ik bij een slager (biologisch) en ik vraag hem altijd de ribben te leveren van een zéér jong kalf en een zeer jong hert (dat heet toch ook een kalf?).
Ik zal morgen mijn (enigszins roestige) snoeischaar nog eens loslaten op de kalfsrib maar volgens mij wordt kalfsrib aangemerkt als een geschikt barfbot - althans voor de iets gevorderde barfer. Dit is ten minste wat ik lees hier op het forum. Mijn hond is inmiddels zes maanden aan het barfen. Ze is dan misschien nog geen echte *pro*, maar toch ook geen echte beginner meer?? De fase van kippennekjes etc is ze inmiddels al wel voorbij. Overigens slikte ze zelfs de kippennekjes nooit in één keer door. Hier kauwde ze altijd rustig op.
De hertenribben die ik geleverd krijg zijn trouwens ook altijd erg zacht.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door