Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Enza
Ik heb dan eindelijk mijn menu klaar........ Alle adviezen en commentaar zijn toegestaan......

ik wil gaan voeren 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 10% groente, 5% vis

i kwil dit graag verdelen over iedere dag van alles wat..... of is dat onhandig???

ik geef een voorbeeld van 1 van mijn honden: reu 45 kg en ik ga uit van 2,5% van zijn lichaamsgewicht. Dan voer ik dus 1125gr er dag.
Dat zou dus worden per dag: 450gr vleesbot, 338gr spiervlees,168gr orgaanvlees, 112gr groente en 57gr vis.

Maandag  : OCHTNED-konijn(met bot), lams pens,ei                            AVOND-zalmkop, groente en runderhart
Dinsdag    : OCHTEND- kalfskopvlees, rundernieren, sardientjes          AVOND-kuikens, kalfsmilt, groente, biogarde
Woensdag: OCHTEND- kippennek, geitenpens, makreel                      AVOND- runderkopvlees, long, groente
Donderdag: OCHTNED- prooidier                                                          AVOND- rijst,groente,beetje zalm
vrijdag      :  OCHTEND- parelhoenvleugels,kiporgaanmis, sardientjes  AVOND- hertevlees,pens,groente
Zaterdag  :  OCHTEND- Geitenrib,lever,ei, hertenvlees                          AVOND- zalmkop, rundermilt,groente,biogarde
Zondag    : OCHTEND- Paardenvlees,hart,groente                              AVOND- kalkoenpoot,pens,makreel

hierbij houdt ik de percentages aan die ik wil geven. Daarnaast wil ik de organen zoveel mogelijk per week en keer wisselen van diersoort.

Is dit wat? of is het handiger per week de hoeveelheden te verdelen?

Mocht ik dingen missen, graag advies. Ook bij de groentes die ik kan gebruiken, ik denk zelf aan boontjes, worteltjes
Door Linda & Kay
Als je wilt kan je alles op een dag geven, dat mag natuurlijk altijd. Het is alleen wat meer werk. Ik geef Kay altijd op één dag vleesbot/spiervlees of vleesbot/orgaan. Hij krijgt 1x per dag te eten.

* Ik zou alleen runderkopvlees geven en geen kalfskopvlees, daar zit namelijk minder voedingswaarde in.

* Rijst zou ik ook achterwege laten, dat is nl niet nodig.

* Kalkoenpoot zou ik zelf ook niet geven, ik denk dat het erg hard en scherp is. Zijn je honden botten al gewend? Ik vind geitenrib namelijk geen beginnersbot

* Ik zou ook niet teveel milt geven, dan kunnen ze flink van aan de spuitpoep gaan. Kay krijgt het sowieso helemaal niet meer.

* De groentemixen bestaan bij mij uit een stuk of 10 groentes. Ik maak het voor 8 weken en dan wissel ik met andere groentes. Gister heb ik bijv. een mix gemaakt van sperzieboontjes, worteltjes, bietjes, pastinaak, bleekselderij, rucola, broccoli, witlof, alfalfa, peterselie. Ik doe er ook altijd gemalen noten, zeewier en gemalen zaden door.

* Ik denk dat het trouwens makkelijker is om 1 of 2 keer in de week vis te geven. 57 gr van een zalmkop afhalen lijkt me best lastig. En bovendien is het voor je hond ook lekkerder om aan een groot stuk te knagen.

Ik hoop dat je wat aan m'n tips hebt. Succes ermee! En vragen staat vrij!  :)
Door Lizzy
Eos schreef: Ik heb dan eindelijk mijn menu klaar........ Alle adviezen en commentaar zijn toegestaan......

ik wil gaan voeren 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 10% groente, 5% vis

i kwil dit graag verdelen over iedere dag van alles wat..... of is dat onhandig???
Het is pas onhandig als jij het onhandig vindt :biggrin2:. Ja, ik zou het zelf niet handig vinden maar als jij dat wel handig vindt: er is absoluut niks op tegen! Ik voer zelf elke dag wel vleesbot + groenten en dan 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees.
ik geef een voorbeeld van 1 van mijn honden: reu 45 kg en ik ga uit van 2,5% van zijn lichaamsgewicht. Dan voer ik dus 1125gr er dag.
Dat zou dus worden per dag: 450gr vleesbot, 338gr spiervlees,168gr orgaanvlees, 112gr groente en 57gr vis.

Maandag  : OCHTNED-konijn(met bot), lams pens,ei                             AVOND-zalmkop, groente en runderhart
Dinsdag    : OCHTEND- kalfskopvlees, rundernieren, sardientjes          AVOND-kuikens, kalfsmilt, groente, biogarde
Woensdag: OCHTEND- kippennek, geitenpens, makreel                       AVOND- runderkopvlees, long, groente
Donderdag: OCHTNED- prooidier                                                           AVOND- rijst,groente,beetje zalm
vrijdag      :  OCHTEND- parelhoenvleugels,kiporgaanmis, sardientjes  AVOND- hertevlees,pens,groente
Zaterdag  :  OCHTEND- Geitenrib,lever,ei, hertenvlees                          AVOND- zalmkop, rundermilt,groente,biogarde
Zondag     : OCHTEND- Paardenvlees,hart,groente                               AVOND- kalkoenpoot,pens,makreel

hierbij houdt ik de percentages aan die ik wil geven. Daarnaast wil ik de organen zoveel mogelijk per week en keer wisselen van diersoort.

Is dit wat? of is het handiger per week de hoeveelheden te verdelen?
Ziet er super strak uit! Mooie afwisseling! Ik mis volgens mij alleen lever. Het lijkt me wel goed om elke week wat lever te geven, voor de vitamientjes (vooral A). En verder zie ik 7 keer vis op het menu staan. Dat vind ik eerlijk gezegd erg veel. Ik vind 2 keer per week vis eigenlijk wel voldoende. Ik zou dus zelf 1 keer zalmkop en 1 keer makreel of sardien geven.
Mocht ik dingen missen, graag advies. Ook bij de groentes die ik kan gebruiken, ik denk zelf aan boontjes, worteltjes
Ik geef zelf een mix aan diverse groenten. Denk dan aan boontjes, wortel, maar ook witlof, waterkers, andijvie, courgette, broccoli, alfalfa, pompoen, bietjes, etc.
Door Enza
[quote="lauraV"]
ik geef zelf  50 vleesbot
                   40 vlees
             en 10 orgaan  ( groentes krijgen hiernaast nog bij)
[/quote]

jij geeft groentes er eigenlijk extra bij.........?!?

En vis of zet je dat onder vleesbot?
Door Lizzy
[quote="Eos"]
jij geeft groentes er eigenlijk extra bij.........?!?

En vis of zet je dat onder vleesbot?
[/quote]

Viskop kun je tot vleesbot rekenen. Het bevat veel graat en relatief weinig vlees. Hele visjes hoef je in principe niet mee te tellen. Die zijn compleet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door