Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

marsieyenna schreef: Toen Xayenne de mastocytoom had , ben ik gaan informeren over diverse behandelmethode's.
Als een mastocytoom op een moeilijk te opereren plaats zit , wordt er ook wel gebruik gamaakt vanm lokale inspuiting met interleukine.
Die behandeling is weinig belastend .
De dierenarts die ik daarover sprak en die , die behandeling uitvoert is :Dierenarts P. Ziekman
Diergeneeskundig Centrum Oisterwijk Ik heb de behandeling bij Xayenne niet meer hoeven doen ,omdat ze na de operatie geen uitzaaiingen had en al een hele tijd schoon is en in goed conditie.
Probleem bij Annak is dat er geen duidelijke diagnose is. De biopten waren niet goed genoeg om daar verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Operatie zou nu alleen maar zijn omdat hij er last van heeft tijdens het lopen. Als die last er niet is, is operatie dus ook niet noodzakelijk.
Maar dat weten we dus niet of het een mastocytoom is, feitelijk weten we niks over deze bult. Dus het is een beetje lastig om te gaan denken aan inspuiten met interleukines. Ik denk overigens dat als het een mastocytoom zou zijn, dat dat wel uit het eerder genomen biopt zou zijn gekomen. Mastcellen zijn heel eenvoudig te herkennen in een biopt.
*Dorothea* schreef: Maar dat weten we dus niet of het een mastocytoom is, feitelijk weten we niks over deze bult. Dus het is een beetje lastig om te gaan denken aan inspuiten met interleukines. Ik denk overigens dat als het een mastocytoom zou zijn, dat dat wel uit het eerder genomen biopt zou zijn gekomen. Mastcellen zijn heel eenvoudig te herkennen in een biopt.
Maar wat vind jij Dorothea? Als de bult nou kleiner wordt maar niet opereren toch?
Rovanna schreef: Maar wat vind jij Dorothea? Als de bult nou kleiner wordt maar niet opereren toch?
Ik zou gaan voor een biopt onder een licht roesje, en dan opsturen naar Utrecht zodat je weet wat het is.
Stel dat het iets heel kwaadaardigs is, waarvan je weet dat het heel ruim moet worden weggenomen. Dan wordt het een hele andere operatie dan wanneer het goedaardig is of een ontsteking.
*Dorothea* schreef: Ik zou gaan voor een biopt onder een licht roesje, en dan opsturen naar Utrecht zodat je weet wat het is.
Stel dat het iets heel kwaadaardigs is, waarvan je weet dat het heel ruim moet worden weggenomen. Dan wordt het een hele andere operatie dan wanneer het goedaardig is of een ontsteking.
Kan het dan niet voor de zekerheid ruim weggenomen worden? En dan de tumor opsturen?
SandRRa schreef: Kan het dan niet voor de zekerheid ruim weggenomen worden? En dan de tumor opsturen?
Dat kan ook, maar dat houdt in dat er misschien niet genoeg huid overblijft om te sluiten en het herstel lang zal duren. Wanneer je een tumor wegneemt met 3 cm marge, dan wordt er heel wat weefsel weggenomen, ook in de diepte. Dat is behoorlijk ingrijpend.
Beetje jammer als dan later blijkt dat het om een ontsteking ging.
*Dorothea* schreef: Dat kan ook, maar dat houdt in dat er misschien niet genoeg huid overblijft om te sluiten en het herstel lang zal duren. Wanneer je een tumor wegneemt met 3 cm marge, dan wordt er heel wat weefsel weggenomen, ook in de diepte. Dat is behoorlijk ingrijpend.
Beetje jammer als dan later blijkt dat het om een ontsteking ging.
Ja dat is wel zo.... Ik dacht meer better save than sorry...Maar net wat je zegt dat is dus behoorlijk ingrijpend.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door