Drie van mijn honden eten een kilo per dag, dus ik zet hier het menu neer dat zij krijgen (de verhoudingen zijn 50% vleesbot, 15% spiervlees, 20% orgaan, 15% groente/fruit.
WEEK 1
maandag
1kg spiervlees
dinsdag
1 kg vleesbot
woensdag
1 kg pens
donderdag
1kg vleesbot
vrijdag
1kg groente/fruitmix
zaterdag
1kg vleesbot
zondag
1kg orgaan
WEEK 2
maandag
1kg vleesbot
dinsdag
1 kg spiervlees
woensdag
1kg vleesbot
donderdag
1 kg orgaan of pens
vrijdag
1kg vleesbot
zaterdag
1kg groente/fruitmix
zondag
1kg vleesbot
De vleessoorten:
Vleesbot: Konijnenborst met kop, kipnek- en karkas, zalmkop (vis vermeld ik gemakkelijkheidshalve ook ff onder vlees), duif (valt slechts bij 2 in de smaak dus komt niet meer in huis) en in het seizoen ook hertenribben en haaskarkas. Graag zou deze soorten nog aanvullen met lamsribben (maar die zijn hier in omstreken ontzettend duur) en geitenribben, die zou ik dan samen met het lam in het IC willen inkopen, maar ik zoek al een tijdje naar een slager hier die het verkoopt zodat ik kan testen of ze het lusten voor ik een hele voorraad insla (het IC is zo'n 2u rijden van hieruit).
Spiervlees: Rund en in het seizoen ook hert
Orgaan: Voornamelijk rund (pens, nieren, lever, hart) en in mindere mate konijn en kip, in het seizoen ook hert en haas
Groente/fruit: Een mix van diverse. Tot een paar maanden geleden pureerde ik alles rauw met de keukenmachine van het werk. Omdat ik enkele maanden in ziekenverlof ben geweest en ik het niet niet zag zitten om groente voor 6 honden met een mixer fijn te doen, heb ik het in die periode (licht) gekookt en daarna gemixt. Tot mijn grote verbazing ging dit er zonder problemen in, de rauwe mix is elke week een drama om ze het te doen eten. De hoeveelheid die ik in het menu vermeld is niet altijd zo groot, maar komt meestal wel in de buurt. Het wordt aangevuld met gemalen noten, eieren, yoghurt en platte kaas (zelfde als Hütekase denk ik) honing, olijf- of zonnebloemolie. Voor de smaak krijgen ze er ook tafelresten bij (niet echt tafelresten, maar een overschot van stukjes gebakken vlees, aardappel en bruine vleessaus die over zijn (ik werk in een grootkeuken

Maar toch blijf ik met vragen zitten ???
*Geef ik genoeg soorten?
*1 hond eet geen vis, en diezelfde eet ook geen hertenribben en duif. Konijn gaat er met mate in, maar op deze manier krijgt ze wel erg weinig soorten. Haalt ze genoeg uit het orgaan en spiervlees die ze wel eet van konijn en hert?
*Ik las hier dat meerdere mensen groente gaar geven ipv rauw, omdat de honden het beter lusten. Ik zou dit ook graag blijven doen, ik vries dan wel niets in maar maak de portie wekelijks. Toch vraag ik me af of de vitamines die overblijven dan nog wel de moeite zijn.
*Koolhydraten. In welke mate? Ze krijgen nu af en toe bruin brood, dat ik dan bvb bij de organen meng (geweekt in het bloed dat in de bak zit na het ontdooien). Ook zit er regelmatig pompoen en zoete aardappelen in de groente/fruitmix. Is dit voldoende qua koolhydraten?
*Over dat bloed: geven jullie dat ook, of gieten jullie het weg?
*Orgaan: Ik heb 2 jaar lang pens niet bij orgaan gerekend, omdat ik dacht dat het zo compleet was. Ik trok 1 kg af van de 7 kg die ze per week kregen en berekende dan de percentages op de overige 6kg. Tot ik hier deze week las dat pens toch niet zo compleet is dan voorheen gedacht werd. Nu zit het gewoon bij orgaan verrekend. Ze krijgen nu 1/3 van alle orgaan pens, de overige 2/3 is dus ander orgaan. Of kan ik beter toch meer pens geven? (het beetje pens dat af en toe bij de groentemix zit reken ik niet mee).
Zo, een heleboel vragen dus. Ik hoop dat jullie je mening willen geven, en ben alvast dankbaar voor de reacties

Groetjes,
Katja