Hoi Sabina, welkom op Barfplaats!
Het is natuurlijk heel herkenbaar, die vieze poeplucht... Maar, mijn ervaring is dat het helemaal niet nodig is. OK, poep gaat nooit ruiken naar bosviooltjes, maar het kan wel een stuk minder

.
Onder deze link vind je een aantal menu's voor katten die je zelf kunt samenstellen. De beheerder van de katten, Sylvia, heeft deze netjes voor je op een rijtje gezet:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=3508
Volgens Ian Billinghurst moet het zelf samengestelde menu voor de kat er ongeveer zo uitzien qua percentages (en daaronder een voorbeeld):
Het menu van de kat moet er volgens Ian Billinghurst als volgt uit zien:
70%-75% rauwe vleesbotten en vlees
5% groente en als het lukt: fruit
15% tot 25% orgaanvlees
5% tot 10% tafelrestjes/supplementen
In het boekje staat trouwens ook een voorbeeld van een weekmenu:
Maandag AM: rauwe vleesbotten zoals kippenvleugels of kippennekken
Maandag PM: gemalen rundvlees met gepureerde groentes, levertraanolie, ei, kelp/alfalfa, vitamine B complex
Dinsdag AM: rauwe vleesbotten
Dinsdag PM: gehakte lever en hart, kelp/alfalfa, vitamine E
Woensdag AM: rauwe vleesbotten zoals kippenvleugels of nekken of karkassen
Woensdag PM: Gemalen rundvlees met een ei en gepureerde groentes
Donderdag AM: gemalen lamsnek (lukt niet om te malen) of ossenstaart met gepureerde groentes
Donderdag PM: Verse vis of vis uit blik, visolie, vitamine E, kelp/alfalfa
Vrijdag AM: stuk konijn (met bot)
Vrijdag PM: Rauwe vleesbotten met gehakt hart en nier, gepureerde groentes, vitamine E, levertraanolie
Zaterdag AM: kippenvleugels of nekken
Zaterdag PM: gemalen kalkoenvlees, levertraanolie, ei, vitamine E
Zondag AM: gemalen lamsnek (lukt niet om te malen) met gepureerde groentes
Zondag PM: groot stuk rundvlees om op te kauwen
================
En inderdaad, een kat mag dus wel botjes en graatjes zolang het maar rauw is! Nooit gekookt of verwarmt, want dan kunnen botten en graten wel schade aanbrengen!
En tja, nu krijg je nog het probleem: hoe krijg je je katten zo gek om rauwe en verse voeding te gaan eten..... Er zijn gewoon katten die pertinent weigeren! En er zijn katten, die zet je een rauwe/verse maaltijd voor (voor het eerst) en zij eten het gelijk op...... Overigens moet ik er wel bij zeggen dat mijn kat het vertikt om een kippennek of hele vis te eten. Mevrouw wenst alles gemalen te krijgen. Ik maal dus botten, vlees, orgaanvlees, vis, etc. voor haar....
Groetjes, Lizzy