Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Tannetje, jij weet denk ik ook erg veel van voeding bij nierkatjes gezien "Bandit". Misschien wil jij hier ook nog eens naar kijken? Jammer dat Bandit zo ver zit trouwens :(. De dierenartsen zeggen alleen maar nou dat ken ik niet en nou qua voeding weet ik alleen dat de Hills enz. echt  :whistling: goed zijn... ik denk dus niet dat het mij lukt om via hen Bandit te bestellen haha..

Maar ik vind het niet zo erg als ik het dan nu zo moet doen, als ik maar weet wat ik doe en kan doen en wat juist goed is en wat juist niet enz. Ja het is wel extra gedoe natuurlijk om zelf te doen, maar dat heb ik dan wel voor Nickje over  :smitten:

Dus ook als jij nog verdere tips of adviezen of opmerkingen hebt qua dit menuutje/geheel, heel graag!  :flowers:
Ik zag net Mac Samuel Niertonic speciaal voor hond en kat...

ondertussen kwam ik langs een ander forum waar ik las dat een kat met tevens HCM dat niet mag hebben?. Weet iemand hier misschien waarom en betekent dat dat de Solidago en Lespedeza van VSM dan ook niet mogen?

Juist die 2 ingredienten vormen het Mac Samuel Niertonic... :-\
Lactulose is voor een hoog ammoniakgehalte in het bloed bij leverproblemen. Bij nierproblemen krijg je een verhoogd ureumgehalte, dat is wat anders als ammoniak. Dus Lactulose geven heeft geen zin.

Alle middelen die helpen bij nierproblemen zetten de nieren aan tot harder werken. Dat heeft tot gevolg dat in eerste instantie de kreatinine en ureumgehalte in het bloed kunnen gaat stijgen. Daarom moet je oppassen met katten met een zeer hoog ureum en kreatinine, zoals Nicky.
Dat is de reden dat je in eerste instantie alleen infusen geeft om eerst de waarden naar beneden te krijgen.
Dat geldt voor Fortekor maar ook voor Solidago en Lespedeza. Dus ik zou niet met alles tegelijk beginnen maar heel voorzichtig met eentje tegelijk. Eigenlijk is het beter om eerst weer een keer bloed af te laten nemen om te kijken hoe de waarden geworden zijn.

Ik heb ook precieze samenstelling van Carnibest niet, dus ik kan je niet heel precies vertellen hoeveel vet je toe moet voegen. Ik zou ongeveer 2/3 van de normale porties CB geven en de rest vervangen door een eetlepel vet.

En voor het hart hoef je geen rekening te houden met het dieet. Aderverkalking zoals bij de mens komt niet voor bij katten.

Visolie is ook erg goed vor de nieren, dus dat zou ik zeker doen.
Hitam schreef: Lactulose is voor een hoog ammoniakgehalte in het bloed bij leverproblemen. Bij nierproblemen krijg je een verhoogd ureumgehalte, dat is wat anders als ammoniak. Dus Lactulose geven heeft geen zin.

Alle middelen die helpen bij nierproblemen zetten de nieren aan tot harder werken. Dat heeft tot gevolg dat in eerste instantie de kreatinine en ureumgehalte in het bloed kunnen gaat stijgen. Daarom moet je oppassen met katten met een zeer hoog ureum en kreatinine, zoals Nicky.
Dat is de reden dat je in eerste instantie alleen infusen geeft om eerst de waarden naar beneden te krijgen.
Dat geldt voor Fortekor maar ook voor Solidago en Lespedeza. Dus ik zou niet met alles tegelijk beginnen maar heel voorzichtig met eentje tegelijk. Eigenlijk is het beter om eerst weer een keer bloed af te laten nemen om te kijken hoe de waarden geworden zijn.

Ik heb ook precieze samenstelling van Carnibest niet, dus ik kan je niet heel precies vertellen hoeveel vet je toe moet voegen. Ik zou ongeveer 2/3 van de normale porties CB geven en de rest vervangen door een eetlepel vet.

En voor het hart hoef je geen rekening te houden met het dieet. Aderverkalking zoals bij de mens komt niet voor bij katten.

Visolie is ook erg goed vor de nieren, dus dat zou ik zeker doen.
Oh dat verklaart dan idd een hoop... als die van Nicky nog meer stijgen trekt ze dat nooit lijkt mij, ze zit al zo immens hoog. Dat van de lactulose wist ik niet trouwens. Ik weet nog dat ik tegen de DA zei dat ik ammoniak rook in haar urine en hij gaf aan dat ook in haar bekje te ruiken en dat kwam van het ureum. Vandaar dat ik dacht dat dat met elkaar te maken had.

Ik haal morgen iig het rundervet op en zal ongeveer 1 derde vervangen van de carnibest en kipfilet die ik er extra door doe ivm orgaanvlees wat er in Carnibest ook zit. Ik denk dat ik iig wat visolie gelijk haal, dat kan denk ik gewoon bij de drogist toch? Al zit er wel omega ook in de Carnibest... beetje extra zal geen kwaad kunnen ;)

Ja die Solidago wilde ik heel graag mee beginnen, maar durf nu niet goed meer nadat ik las dat dat Mac Samuel Niertonic niet met HCM katten mag.. en daar zit nou juist solidago en lespedeza in als werkende stoffen/plantextracten... het zou het ureum gehalte omlaag brengen vanuit de darmen meen ik, omdat de nieren het niet goed meer wegwerken zou er teveel in darmen en bloed komen... zoals ik het begreep zou het dus niet op werking van de nieren werken, maar de route daarna. (maar ik ben ff helemaal blurrie, dus ik kan het ook mis hebben).

Einde ochtend tot begin middag heeft Nicky nog goed gegeten en uiteindelijk een bordje leeg, maar vanavond heb ik er praktisch niks in zien gaan. Ik heb haar er wel telkens bij gezet, waarop ze wel wat likjes en hapjes neemt en uiteindelijk heb ik er wat Hillsprak weer neergezet, waar ze ook slechts wat nipjes van heeft genomen.. maar hopen dat het alleen vandaag was en dat het niet ineens achteruit gaat qua eetlust :( Ik zie ook dat ze ineens minder drinkt... lijkt me ook niet goed, want haar huidje trekt in mijn ogen nog te langzaam terug... Hoewel een gezonde kat weinig drinkt, lijkt het mij in dit geval niet zo'n goed teken... kan mij niet voorstellen dat ze weer "normaler" gaat drinken ineens omdat ze zou aanvoelen genoeg vocht te hebben... en volgens mij is dat dus ook niet het geval..

Morgen weer wat infuus en ik ben benieuwd wat zij verder zeggen, ik weet niet of de arts er ook is morgen of alleen de assistente dus dat is dan wel balen. Voor je gevoel gaat het allemaal veel te langzaam en wil je graag NU alles goed doen gelijk.

Aan de ene kant begin ik het liefst gelijk met Fortekor en Solidago en Lespedeza.... maar eerlijk gezegd, durf ik niet goed met uberhaupt een ervan te starten, omdat ik bang ben dat zij/haar hartje verkeerd reageert op een van drie...

Wat een toestand...  :'( haar vacht is vandaag wel mooier trouwens en ze is iig de afgelopen 2 weken ietsje aangekomen (zeker niet afgevallen)... ik borstel wel af en toe, dus misschien ook wel daardoor dat de vacht redelijk goed blijft nog.

Nou.. maar hopen dat ze morgen weer gewoon uit zichzelf eet. Ik weet niet goed meer wat ik nou moet allemaal.

rundervet ophalen
kipfilet
Solidago (just in case alvast)
infuusje
evt. de fortekor als het al kan
en wat visolie

Misschien moet ik ook even een kippenpootje halen en wat boullion maken? Geen idee of ze dat drinkt..

zucht...  :'(

Dit staat overigens bij Carnibest op de website aan ingredienten, maar hoe precies dat is weet ik niet en idd staan er niet de hoeveelheden per ingredient bij, wel de stoffen. Zal een goede indicatie zijn denk ik.

alle voedingen zijn voorzien van Omega-3 vetzuren

Het grootste deel van de Carnibest voedingen bestaat uit natuurlijke vitaminen en mineralen, afkomstig uit vers vlees, botten, verse groenten, rijst en plantaardige oliën.

Een zeer klein deel (1%) vitaminen en mineralen voegen wij handmatig toe aan alle voedingen door middel van een premix welke voor het overgrote deel uit natuurlijke vitaminen en mineralen bestaat. Hierdoor zijn alle vitaminen, mineralen en sporenelementen in optimale hoeveelheden aanwezig in de verse maaltijden.

Carnibest bestaat dan ook hoofdzakelijk uit dierlijke eiwitten en voor een klein gedeelte uit plantaardige eiwitten uit de verse groenten en rijst.

En zo staat er nog meer op over de vetten, koolhydraten enz..

Natuurvoer: Deze voeding is geschikt voor katten van alle leeftijden. Het is een heerlijke maaltijd voor uw kat en daarbij uitermate gezond.
Bevat: Vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen
Eiwit 18% ..... Vocht 62%
Vet 12% Calcium 0,52%
As 2% Fosfor 0,45%
Celstof 1%

Vleesmix Deze voeding is geschikt voor katten van alle leeftijden, tevens zeer geschikt ter afwisseling op Carnibest Natuurvoer kat.
Bevat: Vers rundvlees, vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Eiwit 20% ..... Vocht 60%
Vet 14% Calcium 0,55%
As 2% Fosfor 0,48%
Celstof 1%

Vleesmix BIO, Carnibest Vleesmix kat BIO is een uitkomst voor de consument die bijvoorbeeld zelf uitsluitend biologisch eet en zijn/haar kat ook biologisch voer met het EKO-keurmerk wil voorschotelen.
Bevat: Vers biologisch kippenvlees, vers biologisch rundvlees, biologische rijst, biologische plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Eiwit 20% ..... Vocht 61%
Vet 14% Calcium 0,55%
As 2% Fosfor 0,48%
Celstof 1%

Natuurvoer Diabetes Deze voeding is met name geschikt voor katten met suikerziekte, het bevat geen koolhydraten zodat de ontregelde alvleesklier ontzien wordt.
Bevat: Vers kippenvlees, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Eiwit 19% ..... Vocht 66%
Vet 12% Calcium 0,54%
As 2% Fosfor 0,47%
Celstof 1%

Lam-mix Deze voeding is speciaal ontwikkeld voor de zeer kieskeurige kat. Het hoofdbestanddeel is puur vers lamsvlees, gecombineerd met vers kippenvlees.
Bevat: Vers lamsvlees, vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Vet 12% Calcium 0,52%
As 2% Fosfor 0,45%
Celstof 1%

Eend-mix Deze voeding is geschikt voor katten van alle leeftijden, tevens zeer geschikt als eliminatie-dieet.
Eend-mix kan ook gegeven worden ter afwisseling op de andere soorten Carnibest kattenvoer.
Bevat: Vers eendenvlees, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen.
Eiwit 20% ..... Vocht 63%
Vet 15% Calcium 0,40%
As 1% Fosfor 0,30%
Celstof 1%

Kitten: Deze voeding is ideaal voer om kittens mee te spenen. De substantie is fijn gemalen.
Bevat: Vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, natuurlijke vitaminen en mineralen
Vet 14% Calcium 0,55%
As 2% Fosfor 0,48%
Celstof 1%
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op ma 14 sep 2009, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esmeralda77
Ter info hierbij even wat foto's van eergisteren geloof ik dat het was. (evt. kale plekken zijn scheerplekken hoor haha..)
Ze ziet er hier wel goed uit vind ik zelf. Vandaag is haar vacht weer iets plukkeriger... :( Vanmiddag weer infuusje.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ja... het is idd een schatje .. je hoeft ook nooit boos te doen tegen haar, want een enkele neejjj.. of eh eh... is al genoeg. Behalve als ze de tuin in wil, dan zeurt ze je de oren van je hoofd en als ik vergeet de knip op de deur te doen maakt ze hem gewoon zelf even open van het aanrecht af :tease:

En altijd achter mij aan lopen.. naar boven, naar beneden, naar de wc(!).. zodra ik ergens zit zit madam al te draaien op schoot om een plekje te maken en altijd bij ons slapen en net zo lang blijven liggen tot ik eruit ga haha... En toen Mindy op haar 3e of 4e ineens overleed was Nicky ineens alleen en sindsdien is het zo'n aanhankelijk lief ding geworden. Echt mn allesje en ik moet er dus niet aan denken dat ze idd dood zal gaan of zich rot zal gaan voelen enz...  :'(
kattenbella schreef: Ze is prachtig! Ze ziet eruit alsof ze er nog zin in heeft. Ik hoop voor jou dat het lukt met je dieet!
Zo komt ze meestal gelukkig ook nog over. Net of ze zelf niet merkt dat de nieren bijna niet meer werken...

Vandaag heeft ze weer infuusje gekregen voor vocht. Daarna is ze vaak wat slaperig en merk je niet dat ze er is. Daarbij heb ik nu Benakor meegekregen (zelfde als Fortekor). Ik heb vandaag het eerste pilletje gegeven, wat altijd drama is want zodra ik haar pak voor zoiets wil ze al weg en dan zijn nageltjes erg scherp!

Nu is het afwachten hoe het gaat met de Benakor. Het kan namelijk als bijwerking de creatinine omhoog werken en aangezien Nicky vorige week op het idiote 700 zat (max is 180), hoop ik dat dit niet gebeurt EN hoop ik dat het vocht en de Ipakitine ook al eea heeft gedaan voor haar afgelopen week.

Vrijdag wordt ze luchtig nagekeken op een gratis spreekuur bij de kliniek (gewicht, hoe ze er qua vochtgehalte uitziet dan enz..) en over een maand moeten we het bloed dan weer laten nakijken op ureum, fosfaat, creatinine en daar zal ook wel eiwit en calcium weer bij zitten denk ik... hopelijk niet weer zo duur, want afgelopen week is er al zeker 450 euro weggebracht ivm hartecho en de bloedtesten en waardes e.d. :(

Pas als ze wat stabieler met alles is (ALS dat al lukt in haar geval met de hoge waarden en het slechte hartje) dan pas kunnen ze haar rotte kiesje eruit halen. Maar hopen dat het goed gaat en dat ze met eten haar maniertjes heeft om geen last van die kies te hebben.. anders ben ik zo bang dat ze ook om DIE reden weer slechter kan gaan eten en ze moet nu juist weer wat aankomen en stabieler worden.

Naja.. ze ligt nu lekker te slapen. Ik hoop dat ze straks nog wat van de Carnibest eet. Ik heb er nu rundervet door voor het reduceren van het eiwitgehalte, Ipakitine voor het minder opnemen van fosfaten, wat extra visolie en wat kipfilet om zo het orgaangehalte iets te verlagen per menuutje... Al met al zou dit een goed dieetje moeten kunnen zijn, dus ik hoop het en ook dat ze het blijft eten en liefst meer gaat eten :( Haar vacht is nu wel mooi dicht weer.. zal ook wel door de vochttoediening komen misschien.. ?
hahah ja het is erg, maar ik kan er niks aan doen ;)

Weet iemand of het kwaad kan als ik de Solidago in druppelvorm (OER druppels dus puur Solidago) 1 of 2x per dag op haar bekkie een drupje smeer? Ik heb het geprobeerd en een kat likt gelijk dus ze krijgt het dan wel binnen, maar er zit nogal een percentage alcohol in (zal zijn om het goed te houden of misschien om het beter te laten werken??).

Ik dacht een drupje per dag op haar bekkie kan misschien geen kwaad? Ivm de alcohol erin en omdat het denk ik een vrij hoge percentage is van de Solidago...

Ik las ook ergens dat een HCM kat geen Mac Samuel Niertonicum zou mogen... er staat alleen nergens waarom niet en ik kan er ook niks over vinden op google... de Mac Samuel bestaat ook enkel uit Solidago en Lespedeza (om het ureum te verlagen in het bloed) en tevens dus homeopathisch. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je beiden van VSM los geeft, wat sommigen ook doen.

Ik hoor graag of iemand hier iets meer over weet... Als het wel gewoon kan, is dat wellicht makkelijker omdat het 1 capsule is met beide plantextracten ipv 2x kopen van VSM...
koekje schreef: volgens mij is solidago echt vreselijk smerig  :o
Hahaha... ja dat geloof ik ook graag, vandaar dat ik slechts 1 of 2x een drupje op mn vinger doe en dan op haar bekkie. Ze likt wel de mond af en kijkt niet zuur ;) Ik vroeg mij alleen af of het zo kan... en nog handiger zou die Mac Samuel Niertonicum zijn, maar ik weet dus ook niet of dat kan in haar geval (HCM) of dat het niet uitmaakt daarmee...
Het extract is gecontra-indiceerd bij verminderd functioneren van nieren of hart.

http://www.vannature.nl/monografie/Soli ... aurea.html

De monografie van Solidago virgaurea van de ESCOP beschrijft dat toepassing van extracten geïndiceerd zijn ter uit- en doorspoeling van de urinewegen en de ter stimulatie van de eliminatie van toxinen, in het bijzonder bij aandoeningen welke gekenmerkt worden door ontstekingen en steenvorming. Daarnaast beveelt de ESCOP extracten aan als adjuvans bij de behandeling van bacteriële ontstekingen aan de urinewegen.
flin schreef:

Het extract is gecontra-indiceerd bij verminderd functioneren van nieren of hart.

http://www.vannature.nl/monografie/Soli ... aurea.html

De monografie van Solidago virgaurea van de ESCOP beschrijft dat toepassing van extracten geïndiceerd zijn ter uit- en doorspoeling van de urinewegen en de ter stimulatie van de eliminatie van toxinen, in het bijzonder bij aandoeningen welke gekenmerkt worden door ontstekingen en steenvorming. Daarnaast beveelt de ESCOP extracten aan als adjuvans bij de behandeling van bacteriële ontstekingen aan de urinewegen.
Hai Flin,

Bedankt voor je hulp, maar ik had idd al zoiets gelezen. Ik ben zelf alleen niet zo'n ster met bepaalde uitdrukkingen medisch gezien e.d. en haal uit dergelijke stukken vaak net niet wat ik wil weten. Misschien staat het er wel hoor, maar dan begrijp ik het gewoonweg niet zeg maar..

Wat eigenlijk mijn vraag was, is of het kwaad kan bij HCM katten en of het ook in de OER druppelvorm gegeven kan worden ondanks dat daar een aardig percentage alcohol ook in zit. Daarbij of het dan ook oke is om het bijv. 2x of evt. 1x per dag op haar bekkie te smeren (1 drupje) wat zij vervolgens dan wel oplikt...

Maar tnx voor het meedenken! Ik heb iig al erg veel geleerd door hier aangemeld te zijn, veel te lezen hier en op internet en door alle reacties, tips en ideeën!  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door