Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

[quote="Too"]
En pens?????

Als 17%hart structureel is vind ik t wel wat scheef, als je die 20% nou s verdeelt over bv. [een flinke hap] pens, lever, hart, nier

[/quote]

Ik heb eens per 2 weken een pensdag, krijgen ze allemaal een lap van zo'n 1500 gram. Die 17
% hart komt eigenlijk wel regelmatig voor omdat ik al een tijd geen maagjes meer heb gehad. Toch goed zo'n topic. Zal weer eens magen in gaan slaan. Als je het goed bekijkt krijgen ze dan dus in 16 of 17 dagen tijd 1500 gram pens, 360 gram lever, 2080 gram hart (dus op het moment dat ik geen maag / nier  / bal heb). Ben niet zo'n rekenwonder dus even geen idee hoe dan de verhouding in het orgaan vlees ligt.
Je hebt 3 honden: 2080 hart : 16,5 = 12600 in de 16,5 dagen = 750-800gr per dag, per hond, klopt dat dan?

Zoja, dan zou je orgaan komen op ongeveer: 12% pens, 17%hart en 3% lever, totaal orgaan = 32% lijkt me beetje aan de hoge kant.
uitgaande van 20% orgaan, waarvan 10% pens, 3% lever, 7% iets anders, per week is dat dan = 542gr pens, 163gr lever en 380gr de rest.
Door pieterendiaan
[quote="May Linn"]

Die topic over de hoeveelheid lever is hoeveel je hond minimaal aan lever moet hebben om de benodigde vit. A eruit te halen. dat kan dan idd 50gr per 30kg hond zijn. Maar je mag wel wat meer geven als je wil. 3% is een prima percentage, veel hoger zou ik niet gaan zitten.
Ikzelf voer 2,5%, maar das meer omdat wat makkelijker is met verdelen. 1kg lever op 1kg nier, 1kg hart en 1kg iets anders en/of hart dan verdelen in portie's.
[/quote]

vandaar, ik vond het al zo ontzettend weinig (maarja ben nog beginner ;) ). dus als ik 3% lever voer van mijn 15% orgaan dan is dan geen probleem. Ik geef (heb het even opgezocht) 1300 gram orgaan (=15%) als ik daar 3 % van neem kom ik op 260 gram lever per week (toch?)
verder heb ik dan nu long,hart en pens en ga nog even zoeken naar bv lamstestes en lamsnieren. Dus als iemand nog een andresje heeft in zoetermeer ;)
Door pieterendiaan
[quote="May Linn"]
Ja daar kom ik ook op, 260gr lever per week.
Volgens mij verkoopt IC ook lamsnieren en testen.
[/quote]
dank je! dan zit ik goed.
Ik ben net bij ic geweest en die zelfde avond las ik over het orgaan vlees, vandaar dat ik nu allen hart,pens,lever en long heb.
en om alleen te rijden voor testes en nieren word een beetje te duur... even kijken of er hier in de buurt in islamiet is die het ook heeft.
[quote="pieterendiaan"]
dank je! dan zit ik goed.
Ik ben net bij ic geweest en die zelfde avond las ik over het orgaan vlees, vandaar dat ik nu allen hart,pens,lever en long heb.
en om alleen te rijden voor testes en nieren word een beetje te duur... even kijken of er hier in de buurt in islamiet is die het ook heeft.
[/quote]

Voor een tijdje is geen probleem hoor als je geen nier of testen/maagjes enz. voert. Je hebt toch ook lamskop? zit ook wat orgaan in (tong, hersenen).
[quote="May Linn"]
Je hebt 3 honden: 2080 hart : 16,5 = 12600 in de 16,5 dagen = 750-800gr per dag, per hond, klopt dat dan?

Zoja, dan zou je orgaan komen op ongeveer: 12% pens, 17%hart en 3% lever, totaal orgaan = 32% lijkt me beetje aan de hoge kant.
uitgaande van 20% orgaan, waarvan 10% pens, 3% lever, 7% iets anders, per week is dat dan = 542gr pens, 163gr lever en 380gr de rest.
[/quote]

Wat ik aangaf is wat een hond krijgt in totaal 17 dagen. Ben er geen reken wonder in, dus kun je nog een keer voor mij rekenen?
Ok in 17dagen.
Weet alleen nog steeds niet hoeveel je per dag voert? dat maakt het rekenen iets lastiger en iets minder precies.

Je geeft aan 2080gr aan hart te voeren en dat is dan 17% zeg je of 3% lever = 360gr. Is dan 710gr per dag per hond ong.
Per 17 dagen is dit dan: 12070gr. Pens is 1500gr per 17dagen dus 12,5%.
Alles bij elkaar aan organen wat je nu voert: 17% + 3% + 12,5% = 32,5%
Leek bij beetje veel orgaan en ook beetje uit verhouding met zoveel hart.

Ik weet niet hoeveel orgaan je wil voeren?
Stel je gaat uit van 20%.
Dan kun je bv 10% pens geven. 3% lever en de overige 7% verdelen over hart/nier/long/testen enz.

20% is dan uitgaande van 710gr per dag per hond per week, 994gr per week
Waarvan helft pens, 497gr
3% lever: 149gr lever
rest organen 7%: 347,9gr

Maar dit allemaal is wel berekent dat je per hond ong. 710gr voert en ik weet niet of dat zo is?
Door pieterendiaan
[quote="May Linn"]
Voor een tijdje is geen probleem hoor als je geen nier of testen/maagjes enz. voert. Je hebt toch ook lamskop? zit ook wat orgaan in (tong, hersenen).

[/quote]
laatst hadden ze geen kop meer toen kreeg ik extra lever en long.. maar heb nog wel een kop in de vriezer. ga over week of 3 week naar IC. Is voor zolang lever,long,hart en pens genoeg?
Door pieterendiaan
Ik haal het topic weer over omhoog om te kijken of ik nu goed zit met mijn orgaan verdeling.

Ik geef 15 % orgaanvlees, dat komt neer op 1680 gram per week
hiervan wil ik geven:

7% pens (las dat je ongeveer de helft van het orgaan in pens moet geven)
3% lever
5% overig; nieren, long, hart en testes

ik vind dat ik dan best wel veel pens geef.. weet iemand de achterliggende gedachte van de helft aan pens geven van al het orgaan vlees?
en kloppen mijn percentages zo een beetje?
hebben testes voeren een meerwaarde?
alvast weer bedankt!
Waarom je pens wat meer kan voeren dan bijvoorbeeld lever?
Nou lever/nier zijn onderdelen waar afvalstoffen ook in opgeslagen worden. Pens werkt bij de meeste honden ook niet zo laxerend dan de andere organen meestal wel doen.
Ook zal een pens groter zijn dan een hart of lever of nier.
Bekijk maar eens bij een rund, een lever weegt een kilo of 6, terwijl de pens een kilo of 12 weegt, dus 2x zoveel.
Ik weet niet of er nog meer beredeneren zijn, maar deze houdt ik aan.

Ikzelf voer dan van nier ook niet teveel, ook zo'n 2-3% en de rest vul ik dan aan met hart, long, tong, testen enz.
Voor de rest kloppen je percentages goed.
Je hebt dus ook nier kunnen vinden  :)

Of testen meewaarde hebben, ik ga ervan uit dat elk onderdeel van een dier meerwaarde heeft. Dit omdat die z'n eigen specifieke samenstelling en dus vitamines/mineralen heeft.
Maar testen is noodzakelijk om te voeren, als je eraan kan komen zou ik het wel doen.
Door pieterendiaan
dank je wel weer!!!

ja ze hebben het bij IC daar ga ik deze week toch maar even langs :) vraag ik gelijk wat ze nog meer voor orgaan hebben van bv eend..
je redenatie klinkt logisch, dank je!
dus nieren en lever 2-3% en en de rest overig orgaan..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door