aaaah, je krijgt er een 2e spitsneus bij!!!! Wat zal Gerrit blij zijn ;D
Je weet het hè, met die oosterlingen..de eerste week denk je: "my god, waar ben ik aan begonnen...dit komt nooit goed..." maar net op het moment dat je het niet meer ziet zitten zie je ze ineens spelen en dan gaat het heel snel met de rest van de activiteiten ;D
spannend hoor!!!
Ik zou zeggen: vanaf dag 1 geen brokken maar lekker aan de kvv en daarnaat andere vers dingetjes uitproberen.
Dit is hoe mijn ervaring is met Jane en Smeagol:
Toen Jane vorig jaar kwam kreeg ze al carnibest.. De fokker is ook verkooppunt voor carnibest, dus dat scheelde al een beetje..

In het begin gaf ik gewoon de carnibest, maar ik had haar al na 2 weken ofzo volledig op barf staan. Ze bliefte de carnibest al snel niet meer door al dat andere lekkers. Gelukkig lustte ze (en nog steeds) werkelijk alles wat ik haar voorschotelde. De organen en het spiervlees waren geen probleem, de botjes vond ik in het begin wat eng..
Zo'n klein bekkie, dan kan toch niet veel kauwen? Maar alleen kippennekken vond ik ook niet voldoende..Ik was dus redelijk creatief in het geven van de botjes.
Wat ze wel goed at waren dus de kippennekken, hele kwartels, ribbetjes van verschillende diersoorten (eend/parelhoen/ haas etc), eendagskuikens (al zag ik die meer als vitamine bom dan als calciumbron) en ik gaf haar wat botmix 1 van herby.
Op die manier kreeg ze toch veel calcium binnen.
Het platmeppen van bijvoorbeeld kipkarkassen vond ik zelf wat eng en heb ik eigenlijk maar een paar keer gedaan.. Omdat je altijd grotere brokstukken overhoudt die ze dan in ene keer door wil slikken. :-\ Het kauwen op die grotere brokstukken gaat lastiger voor die kleintjes omdat ze er weinig grip op kunnen krijgen.
Mijn idee was altijd dat je de kittens beter een heel kipkarkas voor kan zetten waar ze zelf vanaf kunnen bijten wat ze kunnen. Dan gaat het veel gecontroleerder.
De tandjes zijn dan wel klein en de bijtkracht is nog niet zo heel groot, maar de tandjes zijn scherp als mesjes..
daarmee kunnen ze best lekker knabbelen aan de kipkarkasjes.
Met 5/6 maand ging Jane wisselen, toen at ze een periode minder goed, maar ze is zo'n uit de kluiten gewassen balinees dat ze die paar weken wel wat gewicht kon verliezen. ;D
Nu kauwt ze alles.
Kleine Smeagol is natuurlijk nu mn barfproject..

Hij is hier nu bijna 2 weken en krijgt als basis carnibest, daarnaast probeer ik rustig dingetjes uit..
Ik merk dat hij makkelijker kauwt en sterkere kaken heeft als Jane toen ze net zo oud was, maar in tegenstelling tot haar is hij dol op de carnibest en lust nog niet super veel.. Bij hem ben ik dus nog een beetje aan het uitproberen.
Kipkarkasjes knauwt hij dus wel helemaal weg :o hij eet rustig 2 eendagskuikens achter elkaar op...

Maar lever en andere orgaantjes hoeft van hem allemaal nog niet zo..
Ik maak me er nu minder druk om dan met Jane, ervaring leert :D
Succes met je mini en wel heel veel foto's en barf-ervaringen sturen!!!!!!!!!