Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tommy_wood
Het kuiken is nog geen succes. Het ligt vanaf gisteravond al in de bakjes. Net kwam ik thuis en de kuikens lagen wel buiten de bakjes en ik kon duidelijk zien dat er wel op gekauwd was. Wanneer moet ik ze weg gooien? Als het gaat stinken? de rest van m'n spullen ligt in de koelkast te ontdooien. Ik denk dat ik het morgenavond kan verdelen.
Door ibbi
kuikens (en vlees) kun je niet te lang laten liggen,  als hier eens wat ligt is het in de badcel, een plek waar geen verwarming is.
maar normaal is het eten en weghalen wat over is - dat gaat in de koelkast.

( kuikens gooide ik dan weg hoor, 't spul wat groter is gaat in de koeling )

voor de eerste keer verbaasd het me niet dat ze niet aanvallen op t kuiken, dat duurt soms een paar dagen, als je iedere ochtend een nieuw kuikentje geeft valt op een bepaald moment het kwartje wel.

wat eten ze nu eigenlijk ? Brok? Blik of kvv ?
wil je ze in 1 x overzetten ?
Door brie
[quote="tommy_wood"]
Het kuiken is nog geen succes. Het ligt vanaf gisteravond al in de bakjes. Net kwam ik thuis en de kuikens lagen wel buiten de bakjes en ik kon duidelijk zien dat er wel op gekauwd was. Wanneer moet ik ze weg gooien? Als het gaat stinken? de rest van m'n spullen ligt in de koelkast te ontdooien. Ik denk dat ik het morgenavond kan verdelen.
[/quote]

als het straks 25 graden wordt merk je snel genoeg wanneer ze lekker gaan broeien en stinken (en je ze dus weg moet leggen)  ;D ;D

hier in huis roken we al eens een paar dagen een vieze lijklucht..het werd steeds erger maar we wisten niet waar het vandaan kwam..
na een aantal dagen ben ik toch maar eens goed op zoek gegaan en vond een vers (inmiddels niet meer zo vers) uitgekotst kuiken op de keukenkastjes  :-X
Door ibbi
[quote="brie"]
als het straks 25 graden wordt merk je snel genoeg wanneer ze lekker gaan broeien en stinken (en je ze dus weg moet leggen)  ;D ;D

hier in huis roken we al eens een paar dagen een vieze lijklucht..het werd steeds erger maar we wisten niet waar het vandaan kwam..
na een aantal dagen ben ik toch maar eens goed op zoek gegaan en vond een vers (inmiddels niet meer zo vers) uitgekotst kuiken op de keukenkastjes  :-X
[/quote]

;D
Door tommy_wood
lekker verhaal :P Gaat nog steeds niet echt goed hier. Heb het kuiken weg gegooid en ze hebben nu een sardientje in 4 stukken gehakt en een muis. Het ligt er al de hele dag en ze hebben er niks mee gedaan... Gewoon door gaan met dit soort dingen aanbieden? ze hebben intussen al 2 dagen niks gegeten...
Door koekje
[quote="tommy_wood"]
lekker verhaal :P Gaat nog steeds niet echt goed hier. Heb het kuiken weg gegooid en ze hebben nu een sardientje in 4 stukken gehakt en een muis. Het ligt er al de hele dag en ze hebben er niks mee gedaan... Gewoon door gaan met dit soort dingen aanbieden? ze hebben intussen al 2 dagen niks gegeten...
[/quote]

kan je dit even iets duidelijker uitleggen?
hebben ze al 2 dagen lang echt helemaal niets gegeten? of weinig/minder dan normaal? heb je er ook nog brokken of blik naast staan?

waarom ben je niet met iets makkelijkst begonnen? kipfileetje of tartaar bv.
Door tommy_wood
nou ik ben eerst begonnen met een kuiken, daar hebben ze wel duidelijk op gekauwd maar ze hebben het niet opgegeten.
Na een dag heb ik het kuiken maar weg gegooid en vanochtend heb ik een sardientje in 4 stukken gesneden en een muis doormidden in het bakje. maar geen succes.
Kipfileetje heb ik hiervoor naast brokken gedaan maar ik dacht: Ik begin met een prooidier, dat vinden ze vast lekker. Niet dus. En ik dacht met brokken er naast laten ze het helemaal liggen. Ze hebben dus echt helemaal niks gegeten. Ik probeer wel even om het sardientje in hapklare brokken ze hakken en kijken of dat wat wordt.
Door koekje
ik zou even met makkelijkere dingen beginnen. zowel muis als sardien hebben toch een eigen en best aparte smaak en niet iedere kat is ervan gediend. ook zijn ze niet gewend vers te eten en ze zijn niet gewend hun tanden te gebruiken.
ik zou misschien eerst even beginnen met een goed kvv en dan wat barfdingetjes langzaam introduceren.
een kat mag je niet te lang uithongeren. na een bepaald moment helemaal niets eten bestaat er een risico op leververvetting. das heel naar en moeilijk omkeerbaar en de kat wordt er erg misselijk van (en misselijkheid zorgt weer voor niet willen eten).
heb je nu geen kvv in huis, snij dan een hele (of 2) kipfilets in kleine stukjes en geef dit. bij voorkeur rauw.
Door ibbi
ik sluit me helemaal bij koekje aan,

vasten mogen ze absoluut niet!
ik ben ook begonnen met kipfilet en runderlapjes en carnibest en bibi.
dan kippennekjes erbij om ze te leren kauwen.

pas na enkele weken de kuikens erbij, dat volgehouden tot het goed ging,
en dan het volgende introduceren. 
gewoon een weekje wachten tot er wat nieuws op het menu komt - paar dagen de tijd geven,
en als ze echt iets niet lusten merk je het ook wel dan...

veel dingen snappen ze niet - prooidieren bv heb ik ingesneden in het begin.
doe ik nog - Borre wilde wel ratten en muizen maar geen gerbils , 3 x geprobeert en dan maar het mes erin,( jakkes  :D ) maar nu snapt hij dat het best lekker eten is!  ;)

dus, eerst van brok over op kvv - daarna pas barf erbij, dat is denk ik de handigste manier voor een kat.
je kunt bv in de ochtend nog 30 gram brok geven en dan s'avonds kvv / vlees
zo hebben ze tijd om te wennen en eten ze zo ie zo iedere dag genoeg om geen leververvetting te krijgen!
Door tommy_wood
heb ze maar even een bak brokjes gegeven want vond het niet zo'n leuk verhaal over de leververvetting. De brokken eten ze met smaak op nu. Verwende beestjes ::). Morgen haal ik wel even kipfilet want heb nu ook niks in huis. en dan zien we vanaf morgen wat ze willen. Ik heb ook KVV besteld nu dus gaan we het via die weg proberen. Ben misschien even te hard van stapel gelopen in het begin.
Ik hoop niet dat ze nu al een leververvetting hebben! merk je dat direct? Ze hebben we weer brokken gegeten en een kattensnoepje
Door koekje
nee, ze hebben nu nog geen leververvetting. ze hebben goed gegeten (ik had eerder een blikje gegeven dan brokken, maar soit) en ze zijn jong en kunnen wel iets hebben.
kipfilet vinden de meeste katten erg lekker (en makkelijk eetbaar, zo'n opgespoten fileetje kan je zo naar binnen zuigen) en tartaar valt meestal ook goed in de smaak. blijf in de tussentijd wel vers aanbieden; kipfileetje, stukje koolvis, tartaar, kalkoenfilet is ook lekker. het is belangrijk dat ze de smaak van rauw zoveel mogelijk aanwennen.
je zou ook best iedere dag een kuikentje kunnen aanbieden. even buikje opensnijden zodat het eigeel eruit komt of mee wiebelen zodat ze ermee gaan spelen (spelen is meestal de voorbode van opeten). bij ot heeft het ook lang geduurd voordat ze kuiken at, maar mee spelen wilde ze op een gegeven moment wel.
Door ilze
mijn kat zat eerst ook maar een beetje te klooien met het kuiken. Was ook het eerste wat ik hem voerde qua vers vlees. Heb er toen van dat kattenmelk over heen gegoten en een beetje nat voer wat hij daarvoor ook wel eens kreeg. Eerst likte hij het kuiken schoon en de melk uit het bordje en langzaam maar zeker ging het hele kipje erin!

Misschien een idee om te proberen!
Door tommy_wood
gelukkig maar. ik zal de tips zeker mee nemen in het overschakelen naar barf. Dinsdag komt de KVV. be benieuwd wat ze daar van vinden. vanaf morgen geven we ze 's ochtends brokken en 's avonds kipfilet totdat de KVV er is.
Door tommy_wood
Succes! Ik heb gister maar weer een kuiken uit de diepvries gehaald. Gewoon om te proberen. Ik had Helena op een gegeven moment zo ver dat ze er mee ging spelen. Voelde wel een betje ziek... Met zo'n kuiken over de grond slepen zodat ze misschien geprikkeld worden. Maar na het spelen was het gauw niet leuk meer.

Heb het kuiken vannacht in het bakje laten liggen en vanochten was het kopje en de pootjes er af! Ik vermoed dat helena er van gegeten heeft. En hij stond ook nog naast de brokken!

Helios vind het nog niet zo interressant volgens mij. Hij was een beetje bang van het kuiken ;D
Kipfiletjes gaan er nu wel met smaak in! Eerst met een beetje tegenzin en keek hij me vragend aan, mag ik ook brokken? maar nu staatie meteen te zeuren als ik in de keuken iets ga doen. Vanochtend heeftie z'n kip in 5 minuten naar binnen geschrokt ;D
Laatst gewijzigd door tommy_wood op ma 13 apr 2009, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door