Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Lia*
Lizzy schreef:

Want? Ik ben een leek en dus is het misschien een stomme vraag maar wat is een pythonspuit? Wat doet het en waar is het voor? (ben wel geinteresseerd!)

"Python = oxytocine = een zeer snel werkend middel om weeen op te wekken.Je kan er een pup het leven mee redden en als er b.v. een nageboorte (of een deel)
in de baarmoeder achterblijft kan er een ontsteking ontstaan,dus een oxytocine injektie drijft het "vuil" af.
Of als de moeder geen weeen meer heeft en je weet dat er nog een of meerdere pups in de baarmoeder zitten. Als de placenta loslaat en de pup wordt niet snel genoeg geboren stikt deze in het vruchtwater want hij of zij gaan ademen.
Door ine
Als je gewoon bij de geboorte aanwezig bent, je teefje goed kent, een beetje nuchter verstand, dan kan ik heel veel voorkomen. Als alles goed verloopt, als ik zeker weet, dat er geen pup meer zit, waarom zou ik er dan zo'n spuit in stoppen?
Bij twijfel, of andere complicaties, kan dat altijd nog!
Sorry, ik weet, dat ik 3x mazzel heb gehad met byzonder eenvoudige bevallingen, maar vertel mij, wat die spuit bij deze bevallingen voor voordeel zouden hebben gehad?
Door ine
Unique schreef:

"Python = oxytocine = een zeer snel werkend middel om weeen op te wekken.Je kan er een pup het leven mee redden en als er b.v. een nageboorte (of een deel)
in de baarmoeder achterblijft kan er een ontsteking ontstaan,dus een oxytocine injektie drijft het "vuil" af.
Of als de moeder geen weeen meer heeft en je weet dat er nog een of meerdere pups in de baarmoeder zitten. Als de placenta loslaat en de pup wordt niet snel genoeg geboren stikt deze in het vruchtwater want hij of zij gaan ademen.
Bij verkeerd gebruik, kan het je puppen kosten!
Door oebaya
tessa schreef: Afgelopen woensdag heeft mijn shihtzu pups gekregen, met de pups gaat alles goed maar de moeder is heel onrustig, hijgt de hele dag, heeft geen koorts (38.6) en eet en drinkt normaal. Wel heeft ze groen/bruine afscheiding die niet stinkt. Door haar gedrag ben ik bang dat er misschien een placenta is achtergebleven, met de bevalling had ik het idee dat alles was meegekomen maar met al dat haar zie je het niet echt duidelijk. Nu wil ik misschien iets homeopatisch geven om de baarmoeder te schonen maar ik kan nergens vinden wat ik kan gebruiken zonder dat het schadelijk is voor de pups, of heeft iemand nog andere suggesties??
Is het het eerste nestje? Mijn teefje was ook erg onrustig en gestressd. Bach Rescue is veel te zwaar, maar wat essentiële olie van lavendel en marjolein branden in zo'n speciaal brandertje werkt heel goed. Het geeft rust.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
Unique schreef:

Dank je wel voor de uitleg!

Zijn er misschien geen natuurlijke middelen die hetzelfde kunnen bewerkstellingen? Want ik lees net van Ine dat het ook niet totaal onschadelijk hoeft te zijn?
Door *Lia*
Je moet zorgen dat je zo,n injektie met oxytocine bij de hand hebt.Een leek moet niet gaan spuiten en je moet weten wat je doet. Je kunt ook de dierenarts bellen als je het niet vertrouwt.Die zal deze injektie ook geven,mits je dat natuurlijk niet wil.
Door Lizzy
oebaya schreef:

Is het het eerste nestje? Mijn teefje was ook erg onrustig en gestressd. Bach Rescue is veel te zwaar, maar wat essentiële olie van lavendel en marjolein branden in zo'n speciaal brandertje werkt heel goed. Het geeft rust.
gr.
Nicolette
Rescue te zwaar? Huh? Ik vind rescue eerlijk gezegd nooit te zwaar! Wat niet wil zeggen dat de olieen branden geen goed idee is natuurlijk.
Door *Lia*
Lizzy schreef:

Dank je wel voor de uitleg!

Zijn er misschien geen natuurlijke middelen die hetzelfde kunnen bewerkstellingen? Want ik lees net van Ine dat het ook niet totaal onschadelijk hoeft te zijn?

Er zijn homeopatische druppels zoals utero vetsum maar in zo,n geval werkt dat te langzaam.
Door ine
Vooralsnog zal een volgende bevalling als het even kan op de normale natuurlijke manier gaan! Niet alvast AB en niet een spuit, als daar geen reden voor is!
Zplang alles normaal verloopt, zie ik daar dus het nut niet van in!
Als ik met voeding dicht bij de natuur blijf, waarom dan ook niet met een bevalling?
Bij twijfel ligt het telefoonnummer van de Da klaar!
Door *Lia*
Ine schreef: Vooralsnog zal een volgende bevalling als het even kan op de normale natuurlijke manier gaan! Niet alvast AB en niet een spuit, als daar geen reden voor is!
Zplang alles normaal verloopt, zie ik daar dus het nut niet van in!
Als ik met voeding dicht bij de natuur blijf, waarom dan ook niet met een bevalling?
Bij twijfel ligt het telefoonnummer van de Da klaar!

Das toch prima dan. :)
Door Erna
Teveel piton kan zelfs scheurende baarmoeders en dode moederhonden veroorzaken. Altijd uitkijken met dat spul.
Door *Lia*
Natuurlijk moet je uitkijken en weten wat je doet.Dacht je dat ik zo'n injektie van 5 ml. vol geef of het onnodig gebruik. ??? ??? ??? Na 27 nesten durf ik mezelf geen leek meer te noemen, en weet echt wel waar ik mee bezig ben en wat ik doe.
Laatst gewijzigd door *Lia* op za 03 jul 2004, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
Jee zeg.... ik beschuldig je toch nergens van?

Tis alleen maar een waarschuwing voor degene die niet weten wat piton kan doen.
Door oebaya
Lizzy schreef:

Rescue te zwaar? Huh? Ik vind rescue eerlijk gezegd nooit te zwaar! Wat niet wil zeggen dat de olieen branden geen goed idee is natuurlijk.
Mij is geleerd door een vriendin die Bach-therapeute is en bij de Silverlinde, waar ik een korte cursus heb gevolgd, dat Rescue een middel is, dat je voor echte noodsituaties achter de hand moet houden. B.v. als een hond er ernstig aan toe is en je de tijd tot je bij de dierenarts bent, moet overbruggen.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door