Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Breezer
Nou ik denk dat het barfen echt niks gaat worden hier. Breezer ging nu zelfs s'nachts mini stukjes bot uit de botmix opbraken, nadat hij 's avonds botmix had gekregen. Het bot gaat gewoon niet werken met hem. Dus ga nadat m'n vriezer leeg is weer terug op de haaksbarf afgewisseld met spiervlees enzo. Vindt het heel moeilijk te accepteren omdat ik zo graag wil, maar ja een overgevende en daardoor afvallende hond heb ik niks aan.
Door pallas
[quote="Breezer"]
Nou ik denk dat het barfen echt niks gaat worden hier. Breezer ging nu zelfs s'nachts mini stukjes bot uit de botmix opbraken, nadat hij 's avonds botmix had gekregen. Het bot gaat gewoon niet werken met hem. Dus ga nadat m'n vriezer leeg is weer terug op de haaksbarf afgewisseld met spiervlees enzo. Vindt het heel moeilijk te accepteren omdat ik zo graag wil, maar ja een overgevende en daardoor afvallende hond heb ik niks aan.
[/quote]

Wat ga je hem dan nu geven? is HB compleet (ben soms een echte kvv nittwitt :-[ )
Door flin
[quote="Breezer"]
Nou ik denk dat het barfen echt niks gaat worden hier. Breezer ging nu zelfs s'nachts mini stukjes bot uit de botmix opbraken,
nadat hij 's avonds botmix had gekregen. Het bot gaat gewoon niet werken met hem. Dus ga nadat m'n vriezer leeg is weer terug op de haaksbarf afgewisseld met spiervlees enzo. Vindt het heel moeilijk te accepteren omdat ik zo graag wil, maar ja een overgevende en daardoor afvallende hond heb ik niks aan.
[/quote]

had je de botmix gemeng met vlees? of zo alleen botmix gegeven? en wat had hij 's morgens gekregen?

'k dacht dat Haaksbarf 15 % bot-% aanhoud, mocht je daarnaast nog spiervlees geven, kom je errug laag met je bot-% ?
Door Breezer
Het was gemengd met orgaan, ivm de ontlasting. Heft elkaar een beetje op orgaan en bot toch? Hij had het 's ochtends en 's avonds gekregen.

Maar zie nu idd dat de haaksbarf maar 15% bevat, dat wist ik echt niet. Dacht juist dat het een goede complete kvv was. En ideaal omdat er geen graan aan te pas komt.
Pfff moeilijke situatie dit hoor. En kan ik niet iets van een bot/kalk supplement geven?
Door flin
'k zou denken:
probeer die Haaksbarf in verschillende smaken te geven,
en meng daar langzaam aan nog wat Herby-botmix door;
begin met 'n eetlepel, en kijk of 't dan langzaamaan beter met verteren van bot gaat?
Door maddoc
ik denk dat 's ochtends en 's avonds botmix  veel te veel is geweest.
Je zegt dat je er orgaan doorgemengd hebt, dat klinkt alsof het merendeel botmix is geweest.
Als dat zo is, is je botpercentage waarschijnlijk errug hoog geweest.

De botmixen van Herby zijn 70% bot/ 30 % vlees, alleen de botmix zalm is 50/50.
Betekent dat je aan een kilo botmix 70/30 400gr spiervlees moet toevoegen om er 50/50 van te maken.
Een hond die moeite heeft met bot verteren zou ik een stabiel menu geven, dus elke dag min of meer volgens de percentages.
Er zijn hier wel eerder topics over geweest, ook over het percentage bot, dacht ik.
Door pallas
[quote="maddoc"]
ik denk dat 's ochtends en 's avonds botmix  veel te veel is geweest.
Je zegt dat je er orgaan doorgemengd hebt, dat klinkt alsof het merendeel botmix is geweest.
Als dat zo is, is je botpercentage waarschijnlijk errug hoog geweest.

De botmixen van Herby zijn 70% bot/ 30 % vlees, alleen de botmix zalm is 50/50.
Betekent dat je aan een kilo botmix 70/30 400gr spiervlees moet toevoegen om er 50/50 van te maken.
Een hond die moeite heeft met bot verteren zou ik een stabiel menu geven, dus elke dag min of meer volgens de percentages.
Er zijn hier wel eerder topics over geweest, ook over het percentage bot, dacht ik.
[/quote]

Voor een maaltijd die in balans is moet je dus nóg meer vlees bij de botmix geven en wat ergaan en wat groente.
Hier ook ééntje die snel van slag is op de darmen , die krijgt dus elke dag een complete barfmaaltijd, incl orgaan en groenten.
dan blijft het goed gaan.
Door pallas
Maar als ik het zo lees, waarom stap je dan niet over op een goede complete kvv
en geef daar dan een visje of een stukje ander vlees in de week bij?
Door Breezer
In alle kvv soorten zitten granen of rijst, en ook daar kan Breezer qua vacht slecht tegen. Daarom is haaksbarf zo'n uitkomst omdat er geen graan in zit. De botmix had ik trouwens half om half gemengd met orgaan. Dus 75 gram botmix en 75 gram orgaan.
Door pallas
Maar er zijn toch wel meer soorten kvv zonder graan?

Ik denk dat je er toch goed aan doet om nog verder uit te zoeken hoe het dan wel moet met breezer, want de combi botmix met orgaan ging tenslotte niet helemaal lekker. :-\
Blijf je bij HB dan ontkom je er niet aan om de boel goed door te rekenen, anders kom je erg scheef uit met je verhoudingen.
Door maddoc
[quote="Breezer"]
Dus 75 gram botmix en 75 gram orgaan.
[/quote]

100gr botmix = 70gr  kaal bot
75 gr botmix = 70 x 0.75 = 52,5gr kaal bot

totaal maaltijd was 150gr :

1% van 150gr = 1.5 -> 52.5 : 1.5=

35 % kaal bot (<=> 70% vleesbot)!!

Mits geen rekenfouten kom ik dus op 35% kaal bot gelijk aan 70% vleesbot,

geen wonder dus dat dat niet goed viel,
orgaan laxeert, maar heeft m.i. geen invloed op de vertering van het bot door de maag.

Als je echt het barfen wilt doorzetten met Breezer, raad ik je ook aan eerst eens goed aan het rekenen te gaan en te zorgen
dat elke maaltijd die je geeft een goed uitgebalanceerd geheel is.
Door Mevroi Kruim
[quote="maddoc"]
100gr botmix = 70gr  kaal bot
75 gr botmix = 70 x 0.75 = 52,5gr kaal bot

totaal maaltijd was 150gr :

1% van 150gr = 1.5 -> 52.5 : 1.5=

35 % kaal bot (<=> 70% vleesbot)!!

Mits geen rekenfouten kom ik dus op 35% kaal bot gelijk aan 70% vleesbot,

geen wonder dus dat dat niet goed viel,
orgaan laxeert, maar heeft m.i. geen invloed op de vertering van het bot door de maag.

Als je echt het barfen wilt doorzetten met Breezer, raad ik je ook aan eerst eens goed aan het rekenen te gaan en te zorgen
dat elke maaltijd die je geeft een goed uitgebalanceerd geheel is.

[/quote]

Dat is dus echt niet nodig. Wat nodig is is dat over een periode van, zeg, 1 of 2 weken het menu netjes gebalanceerd is. Per maaltijd balanceren is absoluut niet nodig.
Door maddoc
In dit geval wel m.i. ivm het feit dat Breezer problemen heeft met het verteren van bot,
dus van uit het oogpunt dat geen van de maaltijden die hij eet een (te) hoog botpercentage zou moeten bevatten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door