Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
Hoi, welkom en wat fijn dat je wilt gaan barfen met je katten!! :D
Je verhaal van uuuren lezen en er dan nog maar een beetje van snappen herken ik  ;D  had ik precies zo...Honderden blaadjes met menuutjes heb ik gemaakt voor (eerst de) honden en na niet lange tijd de katten..
Het kost wel wat werk en energie om alles in goede banen te leiden..
Eerst jezelf inlezen en een menu maken, dan een vriezertje aanschaffen en adresjes vinden (veel mensen bestellen het bij leveranciers die het voor een minimumbedrag komen bezorgen) en als je dat allemaal achter de rug hebt moeten de poezels het ook nog willen eten  :D
en das vaak het grootste probleem  ;D

Ik zou ook beginnen met een complete kvv als basis, bijvoorbeeld carnibest of haaksbarf. Niet "zomaar" wat geven, helemaal voor je kittens die zich nog volop moeten ontwikkelen is het belangrijk dat ze de goede voedingsstoffen binnenkrijgen.
De brokjes de deur uit doen en langzamerhand kleine barfdingetjes introduceren.
Als dat bevalt en je durft het aan, dan kun je volledig gaan barfen.

voor nu lekker de bieb lezen, de voorbeeldmenu's, leveranciers en adresjes vinden, een menuutje samenstellen en met een plan de campagne komen zodat we met je mee kunnen denken als je zover bent!!! ;)
Door IzMi
Toch wel fijn dat het herkenbaar is  :)!!

Ik wil echt zo snel mogelijk beginnen.. Heb inmiddels aardig wat gelezen! Volgens mij zijn ze niet zo heel kieskeurig.. Wat ik al eerder schreef; bij de fokker kregen ze ook al van alles. Gisteren heb ik ze bijvoorbeeld runderhart gegeven (een paar stukjes door het spiervlees ter kennismaking) en het ging er snel in!!

Brokjes de deur uit doen? Mijn fokker adviseerde brokken te blijven geven voor de calcium. En zelf lijkt het me ook wel goed om te blijven geven? Het is toch makkelijk.. iets wat je kan laten staan voor als je de deur uit bent...

Bedankt voor het meedenken!
Door IzMi
wLindaw schreef: Toch wel fijn dat het herkenbaar is :)!!

Ik wil echt zo snel mogelijk beginnen.. Heb inmiddels aardig wat gelezen! Volgens mij zijn ze niet zo heel kieskeurig.. Wat ik al eerder schreef; bij de fokker kregen ze ook al van alles. Gisteren heb ik ze bijvoorbeeld runderhart gegeven (een paar stukjes door het spiervlees ter kennismaking) en het ging er snel in!!

Brokjes de deur uit doen? Mijn fokker adviseerde brokken te blijven geven voor `t calcium. En zelf lijkt het me ook wel goed om te blijven geven? Het is toch makkelijk.. iets wat je kan laten staan voor als je de deur uit bent...

Door Too
Brie verwoord t t weer beter dan ik..

Ik probeer niet elke dag dezelfde botje en vleesjes te voeren, je eet zelf ook niet 7x t zelfde..Variatie,variatie

Maak een basis menu, kijk waar je aan kunt komen... poets en slijp verder
.. probeer variatie in botjes, orgaan en spiervlees te vinden

Wellicht is er een barfer in je buurt, dan mag je wellicht meebestellen.. zo doe ik t ook ¨kip, kwartel, vis´ van de markt, orgaan van de islamitische slager , de rest van Herby
Door IzMi
De fokker waar onze katjes vandaan komen haalt zo nu en dan vlees bij een bekende van haar die werkt bij een slachthuis.
Zij is bereid om af en toe wat vlees voor me mee te nemen (spiervlees van de wang van een koe, hart) dus daar kan ik iig aankomen :-)!
En m`n zwager is chefkok (in zijn eigen restaurant  ;)).. Dus had hem ook al eens gevraagd bij zijn slager te informeren waar hij aan kan komen voor een redelijke prijs..
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
wLindaw schreef: Toch wel fijn dat het herkenbaar is :)!!

Brokjes de deur uit doen? Mijn fokker adviseerde brokken te blijven geven voor de calcium. En zelf lijkt het me ook wel goed om te blijven geven? Het is toch makkelijk.. iets wat je kan laten staan voor als je de deur uit bent...

brokken voor het calcium? dat snap ik niet helemaal?
daarom geef je ze juist dingen om te kauwen, kipkarkasjes, kippennekken, kwarteltjes, eenderuggen/vleugels etcetc...

als je een volledig kvv geeft zitten daar gemalen bot onderdelen in, spiervlees en orgaan, dus is het helemaal compleet

ik krijg het idee dat je het hoe wat en waarom van verschillende percentages nog niet helemaal door hebt?

kijk hier eens naar:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
en:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 979.0.html

wellicht dat je dit ook handig vind? 2 leveranciers die komen bezorgen aan je deur vanaf een bestelling van €50 (weet niet precies, maar voor 2 poezen kun je hier heel veel van bestellen!) het zijn maar voorbeelden van 2 leveranciers, maar waar je ook woont in nederland, er is vast wel een leverancier die in jou woonplaats bezorgt..heel luxe, hoef je zelf ook nog niet op zoek ;)
http://www.gelukkigdier.nl/N_frame.html ... igdier.nl/

http://www.herbyvers.nl/bestellijst.html
Laatst gewijzigd door brie op wo 18 feb 2009, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
Hoe, wat, waarom van percentages heb ik inmiddels door hoor! Ik gaf alleen van het runderhart aan ... omdat ik dat gisteren in huis had gehaald. Ik had namelijk van de fokker uit alleen spiervlees en wilde wat meer variatie aanbrengen dus wilde keer hart proberen.
Nu dus de rest nog....
Door brie
wLindaw schreef: Hoe, wat, waarom van percentages heb ik inmiddels door hoor! Ik gaf alleen van het runderhart aan ... omdat ik dat gisteren in huis had gehaald. Ik had namelijk van de fokker uit alleen spiervlees en wilde wat meer variatie aanbrengen dus wilde keer hart proberen.
Nu dus de rest nog....
okeej ;)
dan kijk ik met spanning uit naar je plan de campagne, etcetc :P
Door IzMi
Ik zou zelf het volgende bedenken..

Bijvoorbeeld:
`s Morgens, 5 dagen vleesbot en 2x spiervlees
`s Avonds, 2 dagen orgaan, 2 dagen vis, 3 dagen spiervlees

En dan twee keer in de week een eitje... beetje yoghurt erbij toevoegen..

Ow en als ik het dan goed begrijp, moet je proberen zoveel mogelijk te varieëren in dieren.
Dus als je kiest voor twee keer orgaan; doe je één keer kippenhart, en één keer lever....

.......................................... erg benieuwd ......................................................
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
okeej dus:

maandag      40 gram vleesbot      40 gram orgaan
dinsdag        40 gram vleesbot      40 gram orgaan
woensdag    40 gram vleesbot      40 gram spiervlees
donderdag    40 gram vleesbot      40 gram spiervlees
vrijdag          40 gram vleesbot      40 gram spiervlees
zaterdag      40 gram vis                40 gram spiervlees
zondag          40 gram vis                40 gram spiervlees

in totaal  560 gram per kat per week waarvan:

percentage vleesbot (5x40 gram)      35.7 %
percentage spiervlees (5x 40 gram)  35,7 %
percentage orgaan (2x 40 gram)      14,3%
percentage vis (2x 40 gram)              14,3 % 

lijkt me prima  :)
nu de variantie aanbrengen en voila, je hebt een mooi menu (zonder brokken)
qua orgaan:
je zou ook orgaan pakketjes kunnen maken. (nier lever hart en maag door elkaar mengen) en er pakketjes van 40 gram van maken. Zo krijgen ze in 1 week alle belangrijke orgaantje binnen en hou je een beetje overzicht.
Door IzMi
Heb ze net spiervlees met kipfilet gegeven, + eitje erdoor.
Ze zitten te smikkelen, niet normaal :D!!

Ik heb helemaal zin om het zo bij elkaar te gaan zoeken!!
Heb je tips voor als ik bestel bij Herby`s.. We hebben maar één vriezer la ter beschikking  >:(.
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door