Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

hmmmm,
als 'k nu weer terug kijk naar de foto hierboven, en 't met de huidige toestand vergelijk, denk 'k idd dat er langzaamaan weer wat meer doorschemert, maar we zijn d'r nog niet, zullen we maar zeggen...

van 5 fokkers met deze 'lijn' contact gehad;
en 't schijnt idd een genetisch probleem te zijn, en dan dus vooral met de amerikaans bloed-lijnen-inmenging...
wat dus weer niet bij elk dier voorkomt, maar die 't wel weer kan doorgeven

nah, 'k geloof dus niet dat 't iets met anders voeren zou oplossen, desalniettemin, vraag 'k me nog steeds af of 't miss nog iets met hormoonhuishouding van doen zou kunnen hebben...
mwjah, 'k heb geen verstand van genetica, en of daar ergens nog een (behalve niet fokken) oplossing voor bestaat..
flin schreef: van 5 fokkers met deze 'lijn' contact gehad;
en 't schijnt idd een genetisch probleem te zijn, en dan dus vooral met de amerikaans bloed-lijnen-inmenging...
wat dus weer niet bij elk dier voorkomt, maar die 't wel weer kan doorgeven
goh, waarschijnlijk een genetisch probleem dus  :-\
en doen de fokkers er nog wat mee? was dit bekend? zien ze dit als iets waar verder naar gekeken gaat worden?
lijkt me wel prettig om te weten dat het niet aan jullie/ of aan de manier van voeren ligt
tjah, da's moeilijk te beoordelen natuurlijk..

als 'n fokker 't ziet als 'n vorm van verharen, en katzel op dat moment niet op show uitbrengt.... :-\

1 fokker liet duidelijk blijken niet meer met bepaalde amerikaanse lijnen te fokken idd

en ik weet niet hoe de klok luidt in fokkersland... ;)
flin schreef: tjah, da's moeilijk te beoordelen natuurlijk..

als 'n fokker 't ziet als 'n vorm van verharen, en katzel op dat moment niet op show uitbrengt.... :-\

1 fokker liet duidelijk blijken niet meer met bepaalde amerikaanse lijnen te fokken idd

en ik weet niet hoe de klok luidt in fokkersland... ;)
aangezien je zelf geen fokker bent (en daarmee ook niet in alle kanalen van de fokkers en fokkerswereld kunt), denk ik op deze manier o.a. en dat je dat goed en netjes hebt aangepakt. je hebt een probleem gesignaleerd (iets wat jij als een probleem ziet/ervaart) en bent op zoek gegaan naar oorzaken en oplossingen. je hebt deze gevonden ('foutje' in de lijn) en hier netjes op gereageerd en bent niet met modder gaan gooien oid.
om dit probleem breder kenbaar te maken of om fokkers en liefhebbers op de hoogte te stellen, zou je je kunnen registreren op grotere kattenfora, waar meestal ook genoeg fokkers komen. ik denk dat je alleen jouw bevinden enzo kunt aankaarten en op die manier je kennis verspreiden. bij de mensen zelf moet het belletje gaan rinkelen nav de nieuwe kennis die ze via jou hebben opgedaan.
update:

11-4-'09

Afbeelding

hier  in de high-five....

11-4-'09

Afbeelding

er groeit nog steeds haar; z'n flanken zijn weer bedekt, en z'n hals vertoont weer meer fluf,
wat opvalt is dattie veel minder kleur in z'n vacht heeft ; hij lijkt en is veel witter....
z'n haar lijkt dunner en langer; 't voelt als mohair....

't is een heel andere vacht dan een jaar terug (zie foto's)
koekje schreef: ik vind t nog steeds een mooie paashaas hoor  ;D

maar wel apart, dat t haar daar zo wit is geworden. plaatselijke grijsheid?
tis nu niet echt meer een red tabby. eerder een rood met wit tabby.
paashaas heet overmorgen weer sneeuwhaas, eigen schuld...
Kruimel schreef: Wonderlijk, die krullen  :D hoe oud istie eigenlijk? Zou het de volwassen vacht kunnen wezen? *roeptmaarwat*
van februari 2006, dus 3 geweest...
'k dacht toch dat katten na de baby-pluis een echte vacht kregen...

maar misschien is't wel 'n roodschimmel, en wordtie elk jaar witter...nixnie tabby  :-\
koekje schreef: zit er silver in zn lijn? dat kan wellicht de rare kleur verklaren. dat hij nu pas een volwassen vacht heeft en silver doorkomt.
zou dat dan pas op deze leeftijd groeien??
van de balineesjes weet ik wel dat silver een moeilijke kleur is om mee te fokken..zo denk je dat je een silver hebt, om er vervolgens generaties niks meer van terug te zien waarna het ineens onverwachts weer opduikt
geen idee, maar ik vond t wel logisch klinken.
het duurt altijd een tijdje voordat een kat helemaal compleet is. zoveel van afmeting, maar ook van vacht en kleur. toen sien nog een heel klein sientje was, was ze beige met rode streepjes. nu is ze rood met donkere streepjes. maar sien is een gewone huiskat en was sneller af.
ik merk aan ot ook dat ondanks dat ze bijna 2 is, ze nog niet compleet is. niet zozeer van kleur, want ot is voornamelijk wit. maar wel van vacht en formaat. ik zie de birmanen van een vriendin (de oudsten zijn net zo oud als ot) nu ook nog doorkleuren.
geen idee hoe dat met mogelijke silvers zit, daar heb ik te weinig kennis van raskatten en kleuren en genetica van.
Ik geef onze Tirza regelmatig krekels.
Ik pak er altijd wel 1 maar uit het doosje, anders ben ik inderdaad bang dat ik een plaag in huis krijg. Ik geef ze eigenlijk meer om het spelen (lees jacht) er een beetje in te houden. Ze leeft nl bij ons alleen binnen en ik vind het zo sneu dat ze nooit echt kan jagen. vandaar dus die krekels. Want muisjes e.d. vind ik toch wel erg sneu :-\ vooral als ze er alleen maar mee wil spelen.

De eerste keer dat ik krekels haalde vond ze het gelijk geweldig maar snapte ze nog niet dat die ook voor het opeten waren. Ze heeft er toen alleen maar mee gespeeld. Maar snel daarna was het spelen gelijk over en als ze hem te pakken had, at ze hem gelijk op.
Onze hond is er ook gek op trouwens, maar volgens mij doet hij het ook vooral om maar te zorgen dat de poes niks krijgt :P
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door