Esther2 schreef:
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag alles weten over natuurlijke voeding! Wat is natuurlijke voeding? M.a.w. wat mag er niet inzitten? Wat zijn bijv. anti-oxidanten? ???
Hoi esther,
Welkom hier op barfplaats!
Wij verstaan onder natuurlijke voeding, datgene wat de hond van nature zou moeten eten, waar zijn hele lichaam op gebouwd is om te eten. Idealiter zouden dat hele prooidieren zijn, aangevuld met wat rijpe bessen en zo.
Waar het vooral om gaat is dat het voor het grootste gedeelte (minimaal 70%) van dierlijke oorsprong is, en dat het rauw is.
Je kunt dan gaan 'barfen' dus zelf samenstellen, maar als dat niet tot je mogelijkheden behoort, kun je ook een compleet versvoer geven, zoals je er zelf ook al een paar noemt.
Ik heb een paar maanden oude stevige hond (boerderijkruising) en wil hem anders gaan voeren want hij poept écht heel veel
en drinkt naar mijn idee ook teveel. En een andere reden is dat Eukanuba lelijke dierproeven op honden doet!
dat zijn twee probleempjes die met versvlees op te lossen zijn, door de hoge verteerbaarheid poept de hond maar weinig en doordat er in het voer al veel vocht zit, drinken de meeste honden ook veel minder.
Sorry, maar ik ga niet 'barfen' voor de hond, daar heb ik de tijd niet voor, heb amper de tijd om voor mezelf te koken!
hoeft ook niet hoor, je hoeft geen sorry te zeggen

Als je dat leuk vindt kun je ook af en toe zelf 1 maaltijdje samenstellen (komt vaak neer op een aantal kippenekjes, een stuk vuile pens of wat lamsribbetjes in de voerbak gooien

) maaar ook dat hoeft niet.
Ik heb al wat info opgezocht over Bibi, Biofood, Carnibest, Duck, Energique, Happydog, Jarco en Rodi. Die laatste heeft geen website, maar die maken toch van die 100% vleesplakken? Zag ik bij KvW van de RVU.
Er staan hier ergens ook wel alle sites van de versvleesvoerproducenten. je kunt ook even op
http://rauwvoer.pagina.nl kijken
Maar kenners; help me eens, wat is nou het verschil tussen al die merken? Kan ik hier op de site ergens een overzicht vinden? Vers of brok, verkrijgbaarheid, prijs etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer...
ikzelf ben van mening dat Carnibest, Bibi, Bandit, Duck en Energique de boventoon voeren, vooral omdat zij gemalen bot als calciumbron gebruiken en geen preparaat. de laatste twee gebruiken iets meer graan als de rest, maar zijn weer op meer plekken verkrijgbaar. Carnibest en Bibi werken met verkooppunten die je op hun sites kunt vinden.
De andere merken (Rodi, Ahv, Kivo (weet eigenlijk niet of zij ook met gemaalen bot werken), smuldier, stawi, runner) verschillen de meningen nogal over. Rodi is over het algemeen wel goed, Ahv schijn je niet meer dan 500 gram per dag te moeten geven, ivm eiwitfractie, kivo is vooral kip, smuldier stawi en runner worden meestal het minst gewaardeerd maar zijn wel het goedkoopst en in bijna elke supermarkt verkrijgbaar.
Ik wil mijn hond graag het beste geven, ik eet zelf nl. ook gezond. 
Hoop dat jullie me kunnen helpen,
Groetjes, Esther2

Ik hoop dat je zo even verder kunt. Goed dat je over gezond voer na wil denken!
groetjes Eva