[quote="tigger"]
[quote="Paul_Barte"]
Zou de eiwitfractie nog maar eens uitrekenen!!! (je zit er niet veel naast maar wel er naast).
De EF van No.4 is nog veel lager en persoonlijk vind ik het VEEL te laag!!!
Denk trouwens ook niet dat de huidproblemen afkomstig zouden zijn door de hoeveelheid eiwitten maar dat terzijde, met oa huidproblemen als gevolg.
[/quote]
Als ik er niet al te veel naast zit ben vind ik al ok, ben nl erg slecht met cijfers

.
Waarom vind je de EF van nr 4 te laag?
Nou ben ik ook wel benieuwd waarom er volgens jou geen samenhang is tussen EF en huidproblemen? Ik weet nl niet beter of sharpeis zijn gevoelig voor een hoge EF.
[/quote]
Eigenlijk snap ik al helemaal niet warom het Energique Speciaal heet......veel mensen waren in de veronderstelling dat er GEEN rund in zit en dat blijkt achteraf dus wel zo te zijn. DE pens is n.l. afkomstig van runderen!!
Zo uit mijn hoofd dacht ik dat de EF 17,4% was. Het juiste percentage energie wat geleverd moet worden door de eiwitten is 25 tot 28% (voor pups mag dat 30% zijn) MITS en daar zit hem nu net het hele verhaal.
Het gros van de Sharpei's (en niet alleen Sharpei's) hebben nog nooit van hun leven een stuk vlees gezien. De eiwitten in brokken zijn voor een groot gedeelte afkomstig van PLANTAARDIG materiaal i.p.v. dierlijk. Dat kan ook niet anders want iedere brok, ongeacht het merk, bestaat voor het grootste deel uit graan.
Ik zie helaas erg veel huidproblemen bij Sharpei's, Bassets, Bordeaux Dogs enz....m.a.w. allemaal honden die ruim in het vel zitten.
Zit de plek aan één kant denk ik ook in de richting van mijten of andere beestjes, zit het aan beide kanten denk ik aan iets hormonaals.
Ik weet niet of de hond nog graanproducten krijgt in de vorm van brood, hondenkoekjes of pasta's maar die moet je per direct uit het menu schrappen.
Een GOEDE visolie en borageolie kan een waardevolle aanvulling zijn.