Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
'k gebruik zelf zoiets:

Afbeelding

dit hakt door bot en vlees, geen schaar nodig...
met 'n kunststof snijplank; 'k ben toch een beetje kriebelig naar vlees-bacterieën die makkelijk in 't hout kunnen overblijven....
Door Mevroi Kruim
flin schreef: 'k gebruik zelf zoiets:

Afbeelding

dit hakt door bot en vlees, geen schaar nodig...
met 'n kunststof snijplank; 'k ben toch een beetje kriebelig naar vlees-bacterieën die makkelijk in 't hout kunnen overblijven....
Hakken doe ik met een echte bijl :D zo'n keukenbijl van de dhz (en nee, ik heb het gevraagd, die is niet bedoeld om je keuken tot brandhout te verwerken omdat je eindelijk eens een nieuwe wilt en hubbie dwarsligt ::)) Lamskoppen bv :P
Ik knip kippennekken e.d. met de snoeischaar, dat vind ik makkelijker dan hakken, maar da's persoonlijk denk ik.

Ik heb ooit eens een onderzoek gezien waaruit bleek dat er veel meer bacteriën in kunststof snijplanken wonen dan in beukenhouten exemplaren. Er komen groeven in het kunststof die slecht schoon te krijgen zijn, en beukenhout bevat aardig wat looizuren waar bacteriën helemaal niet ol op zijn.
Het schoonste is natuurlijk zo'n glazen snijplank maar da's dan weer een enorme messenmoordenaar :-\
Door flin
zoiets toch?

Afbeelding

de hardste vleesdingen die hier een hakbeurt krijgen zijn niet groter dan vlaamsche-reuzen-knar

betreft de snijplanken ben 'k 't met je eens, mits de vaatwassert niet 't grote afwaswerk doet....
daar mogen/gaan m'n mooie houten planken niet in;
en er wordt dus ook standaard geen rauw vleesch op gesneden/gehakt....daar is de goedkope witte voor..

en zo is er ook geen verwarring naar andere gezinsleden, die effe 'n plank gebruiken...
Laatst gewijzigd door flin op zo 11 jan 2009, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
ik heb de goedkoopste en grootste plastic witte snijplank van de ikea. daar heb ik met een zwarte stift aan alle2 de kanten 'KATTEN' opgeschreven, zodat niet alleen ik, maar anderen die wel eens in de keuken zitten (meneer koekje en moeders bv) niet ineens die plank gebruiken om daar eten voor mij op te maken.
als de plank te vies oid is, gooi ik hem weg, en koop voor 2 euro weer een nieuwe.
Door Fleetwood
Het gaat lekker met barfen! Ze hebben in 1 nacht een compleet konijn laten "verdwijnen"! Er ligt alleen nog een restje darmen.

Dit wel nadat ze 3 dagen geleden een hele kip (incl. modderige poten, kop & mega hanenkam) hebben gekregen en er vrijwel niet naar omkeken. Dat moet ik de volgende keer beter aanpakken, want als er iets is wat ze normaal gesproken wel eten, is het wel kip! Misschien waren ze vies van z'n velletje ofzo. De veren waren er wel af, en steeds als ik mijn mes erin zette, bleek de kip weer even interessant. Maar zeker de helft ligt er nog en ga ik nu maar weg gooien.

Maarja, die beesten hadden dus echt honger nu! Ik denk dat daarom dat konijn ook zo snel weg was (die ik overigens al in no time gestript krijg :B). Nu zijn ze in een sneltreinvaart een groot aantal kuikens aan het verorberen.

Inmiddels heb ik al wat complimentjes gehad van mensen die ze zo mooi vonden. Daar werden de vachtjes mee bedoeld die zo mooi glanzen en lekker zacht zijn. Dat blijkt dus echt wel zo te zijn dat barfen goed is voor de vachtjes!

Wat wel jammer is, is dat ze het konijn op mijn schoolpapieren hebben ontleed en opgegeten. De bruine en rode plekken wisselen elkaar af en ook mijn bank zit onder. Wat dat betreft is een bakje met brokjes toch gemakkelijker  :-?
Door koekje
zow! dat gaat echt goed zeg!

met katten leer je al snel opruimen, zeker met barfende katten  :D
ik heb ze hier getraind om van een kleedje te eten. voor sien is dat duidelijk haar vreetkleedje, voor otje is ieder kleedje geschikt. dus ook een ligkussen van sien en het tapijt bij mn moeder  ;D

de darmen eten ze vaak niet op, dat zie je ook bij katten die aan doe-het-zelf-barf doen. misschien was de kip te hard of onhandig, of vonden ze zn vel te taai.

ik heb hier ook gemerkt dat de vachten heel zacht en mooi werden. als ik tegenwoordig brokkenkatten zie, vind ik die vaak dof en vettig aanvoelen en stug haar hebben. echt heel anders dan een zijden otje.
barfen is niet alleen goed voor de vachten, maar ook tanden en inwendige organen. hier hebben ze stralend witte tanden en zijn nooit ziek. ook hebben ze eigenlijk nooit meer vlooien en wormen. en ze zijn zo mooi gespierd; ze zijn het snelst en sterkst van alle buurtkatten.
Door Henkje
haha, wat goed zeg! Hier eten ze ook op hun plekjes, een stuk zeil. Doekje erover, schoon! Ze krijgen het eten op een tapaschaaltje, maar grote stukken slepen ze eraf. Organen eten ze gelukkig wel uit het bakje.
Gelukkig geen bloedvlekken op mijn schoolwerk, wel modderpoten. Alsof ze het erom doen!
Door Fleetwood
Nou, volop witte drollen in de kattenbak!

Aan de ene kant ben ik trots, want dat betekent toch dat ze goed bot eten!?
Of is het nu ook iets waar ik iets mee moet? Iedereen lijkt happy en gezond...

Groetjes, Trudy
Door brie
Fleetwood schreef: Nou, volop witte drollen in de kattenbak!

Aan de ene kant ben ik trots, want dat betekent toch dat ze goed bot eten!?
Of is het nu ook iets waar ik iets mee moet? Iedereen lijkt happy en gezond...

Groetjes, Trudy
Het kan zijn dat ze inderdaad iets teveel bot binnen hebben gekregen en iets te weinig spiervlees,
Maar de kattendarmen moeten ook nog even wennen aan een andere manier vanb verteren.
Zo lang de drollen smeuig blijven en niet krijtachtig wit zijn zou ik me niet al te veel zorgen maken .
beetje extra spiervlees erbij zetten int vervolg?
Door brie
en ik las je topic over je vervuilde bank  :-X
das niet leuk als het straks zomer wordt!! Heb je geen kamer die je als eetgedeelte in kan richten? of alleen de keuken gebruiken als eetplek?
Door brie
Fleetwood schreef: tsja, da's niet zo gemakkelijk denk ik. Ze hebben de afgelopen dagen steeds hele beesten gekregen. Je zou denken dat dat toch goed in verhouding is?
als ze met zn allen zo'n konijn moeten verdelen kan het maar zo zijn dat de ene meer bot dan vlees heeft binnen gekregen...Of hou je van allemaal precies bij wie wat eet en poept?

Wat ik hier trouwens wel merk is dat ze van vette vleessoorten ook klei-achtig/ wit poepen...
bij lam/ geit is dat zowieso het geval, konijn eigenlijk niet, maar ja, ze barfen hier al iets langer
Door Fleetwood
Haha ja, echt een zooi hier steeds! Ik heb een bijkeuken waar ik het eten steeds geef. Maar vanuit daar slepen ze het naar de bank en da's echt hun favo eetplekje. Ik vind het wel beter als op bed (wat ze eerst ook deden), maar nog niet ideaal.

Van het voorjaar wordt de achtertuin catproof gemaakt en een kattenluik naar buiten. Dan kijk ik eens of ik die zooi niet buiten kan gooien en of dat werkt  ;D
Door brie
Fleetwood schreef: Haha ja, echt een zooi hier steeds! Ik heb een bijkeuken waar ik het eten steeds geef. Maar vanuit daar slepen ze het naar de bank en da's echt hun favo eetplekje. Ik vind het wel beter als op bed (wat ze eerst ook deden), maar nog niet ideaal.

Van het voorjaar wordt de achtertuin catproof gemaakt en een kattenluik naar buiten. Dan kijk ik eens of ik die zooi niet buiten kan gooien en of dat werkt ;D
pas je wel op voor je buren ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door