Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
lizzy ik kan me dat goed voorstellen hoor ,dat je die kat niet meer zo'n warm hart toedroeg,wij hadden het hier met tijger ook en die heeft het maar een paar weken gedaan,het is net alleen dat je het moet opruimen daar is overheen te zien ,maar die stank bah bah.
Geer ik zou toch een luikje proberen en misschien een open kattenbak op het balkon,want een onzindelijke kat is geen onverdeeld genoegen om in huis te hebben.
Door yalla
Het middel Clomicalm (clomipramine hydrochloride) is een tricyclisch antidepressivum, een middel tegen depressies met 3 ringen in de structuurformule. Clomicalm remt de heropname uit de synaptische spleet van de neurotransmitter serotonine. Clomipramine wordt in het lichaam voor een deel omgezet in de stof desmethyl-clomipramine. Dit afbraakproduct, ook wel metaboliet genoemd, heeft ook een werking. Het remt namelijk de heropname uit de synaptische spleet van de neurotransmitter noradrenaline. Na toediening van clomipramine blijven dus uiteindelijk meer serotonine en noradrenaline voor zenuwprikkeloverdracht beschikbaar; de concentratie in de synaptische spleet was hiervoor immers bepalend.

Het is een ondersteuning bij de behandeling van met scheiding verband houdende afwijkingen welke zich als volgt manifesteren: kapotmaken, onzindelijkheid (ontlasting en urine) en alleen in combinatie met een gedragstherapie. Door sommige dierenartsen/gedragsdeskundigen wordt Clomicalm ook voorgeschreven bij depressie (lastig te stellen diagnose overigens....), dementie, likgranulomen (wonden door excessief likken), stereotypieen en allerlei fobieen. Officieel is dit middel echter niet geregistreerd voor deze indicaties. Novartis (de fabrikant van Clomicalm) geeft aan dat het voor honden bestemd is. Ook bij katten echt lijkt Clomicalm effect te hebben op de volgende aandoeningen: sproeien, zichzelf kaal likken door psychische oorzaken en depressie. Ook bij de kat is het middel niet geregistreerd.
Bijwerkingen (zelden optredend): braken, veranderde eetlust, lethargie (slaapzucht), sedatie (hond is rustiger dan normaal, maar dat kan ook veroorzaakt worden door de tegelijkertijd gestarte gedragstherapie. Contra-indicaties: niet tijdens dracht/lactatie en niet aan mannelijke fokdieren (omdat hiernaar geen onderzoek is gedaan), niet bij hart- en vaatafwijkingen, niet bij epilepsie, niet bij glaucoom, niet met andere medicijnen die invloed hebben op het centraal zenuwstelsel. Ook het middel Prozac is niet officieel geregistreerd voor gebruik bij dieren (maar wordt wel voorgeschreven) heeft vergelijkbare effecten als Clomicalm.

Weet je zo genoeg?
Laatst gewijzigd door yalla op za 26 jul 2003, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
Ja en nee.... (in ieder geval wel ontzettend bedankt Yalla!!)
Het liefst wil ik haar niet volstoppen met medicijnen en helemaal niet dit soort medicijnen. Maar aan de andere kant, als ik dit zo lees, zou het misschien wel kunnen helpen... Vooral omdat ik bijna alle andere mogelijkheden al heb geprobeerd en herplaatsing echt de laatste optie vind...
Wat zouden jullie doen??
Door geer
OH grrrrrr...heb net de gordijnen eraf gehaald om in de was te doen, wandelt mevrouw rustig naar Saar d'r mand en gaat daar lekker zitten sassen  >:( >:( >:(
Door Jolly
rotschop gegeven? nee is geintje natuurlijk,maar misschien is het een keer goed om het beesie ff zeer goed te laten schrikken als ze dat doet waar jij het niet wil hebben
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door