Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
Fleetwood schreef: En waarom geen carnibest trouwens? Ik wist niet beter of dat is compleet en er zit geen troep in,... toch?

Het lijkt mij wel gemakkelijk voor als ik niet zo goed blijk in barf-menu's opstellen, dat ze toch ook wat compleets binnen krijgen...
tja, genoeg mensen hier die carnibest voeren, ik heb het zelf ook een poos gedaan, maar ik vind barfen fijner..
ik weet niet welke percentages ze aanhouden in carnibest..ze voegen bovendien allerlei dingen toe die ik mijn katten niet zou geven.. (olie/rijst ed)
als je niet beter zou weten zou je prima de natuurvariant kunnen voeren, maar dan hebben ze alleen maar kip tot hun beschikking..
Nu eten ze veel gevarieerder.. eend/ kip, struis, kwartel, konijn, parelhoen, paard, rund..
en ik bepaal zelf wat er wel of niet in gaat..
Zo heb ik een kat die minder bot kan verdragen dan een andere kat (te zien aan de witte drollen)

bovendien houden ze met de kauwdingetjes hun tanden lekker schoon, zijn ze even bezig met het kauwwerk en dat geeft ze weer een poos geestelijk vermaak,
en het is veel goedkoper
ik betaal nu zo'n 2 à 2,50 euro per kilo
met de carnibest was dat veel meer (weet niet precies meer 4,25?)

en het is toch veeeeel leuker om zelf het eten van je katten te bereiden?!
Door koekje
ik heb ook lang cb gegeven, eerst alleen sien en later ook otje.
ik geef geen cb meer (of zo goed als niet) om de volgende redenen:
- te duur (5 euro per kilo voor een rol cb tegenover 2 euro voor een kilo eigengemalen prak met allerlei luxe diersoorten)
- te weinig variatie (zie mijn post over verschillende diersoorten)
- allemaal gemalen; zo groot mogelijk aanbieden is beter voor de tanden, het duurt langer om te verteren (geeft minder hongergevoel; vooral voor Sien belangrijk)
- ik weet niet precies wat er wel en niet inzit en ook niet de kwaliteit
- er zitten dingen in die ik er liever niet inzie (rijst en zonnebloemolie)
Door Fleetwood
;D tja, dat moet ik nog ondervinden natuurlijk!

De muizen zijn inmiddels al wel verorberd geloof ik. Maar de rest uit de vriezer is nog aardig bevroren, dus de komende week zal wel uitwijzen wat ik te "bereiden" heb aan het voer van mijn katten.

Ik vind het niet erg om voor ze bezig te zijn, alleen interesseert voeding me gewoon niet zo, daarom moet ik ook altijd alles vragen. Ik wil het goed doen, maar hou me er niet zo graag mee bezig om het allemaal uit te zoeken enzo :-[
Door brie
koekje schreef: ik heb ook lang cb gegeven, eerst alleen sien en later ook otje.
ik geef geen cb meer (of zo goed als niet) om de volgende redenen:
- te duur (5 euro per kilo voor een rol cb tegenover 2 euro voor een kilo eigengemalen prak met allerlei luxe diersoorten)
- te weinig variatie (zie mijn post over verschillende diersoorten)
- allemaal gemalen; zo groot mogelijk aanbieden is beter voor de tanden, het duurt langer om te verteren (geeft minder hongergevoel; vooral voor Sien belangrijk)
- ik weet niet precies wat er wel en niet inzit en ook niet de kwaliteit
- er zitten dingen in die ik er liever niet inzie (rijst en zonnebloemolie)
wij zijn het met elkaar eens geloof ik :D
Door brie
Fleetwood schreef:
Ik vind het niet erg om voor ze bezig te zijn, alleen interesseert voeding me gewoon niet zo, daarom moet ik ook altijd alles vragen. Ik wil het goed doen, maar hou me er niet zo graag mee bezig om het allemaal uit te zoeken enzo :-[
komt nog wel!!!je moet je er even toe aanzetten (had ik ook toen ik van brok overstapte op vers, nu zo'n 2 jaar geleden, ik barf pas volledig sinds maart dit jaar, voor die tijd was ik totaal niet met voeding bezig, nu weet ik niet beter..)
het kost even energie en tijd (maar die stop je ook in je katten/ nestjes!!) maar als je eenmaal alle ins en outs en het klappen van de zweep hebt leren kennen gaat het allemaal vanzelf en hoef je er niet meer zo bij na te denken..
dan hoort het er allemaal bij..
en moet je je eens bedenken wat het je allemaal oplevert!!!
Door Fleetwood
Ja, tot nu toe bevalt het allemaal goed. En van Carnibest had ik echt geen idee dat er toch minder goede dingen in zitten...

Ik kan binnenkort met anderen mee bestellen, en dat gaat dan met meer als 100 kg. tegelijk waardoor het veel goedkoper wordt. Misschien doe ik er goed aan om een keer of een paar keer mee te bestellen totdat ik het barfen goed onder de knie heb, en dan weer af te bouwen?
Door koekje
ik denk dat ze bedoelt de cb afbouwen.

in het begin komt er veel op je af, heb ik ook gehad. maar hoe langer je ermee bezig bent, hoe makkelijker het wordt. ik neem nu niet eens meer mn menu overal mee naar toe waar ot en sien zijn, lukt nu erg goed op gevoel.
Door flin
Fleetwood schreef:
:confused1:

en dan ga je er vanuit dat wij 't allemaal wel weten?
wij zijn er niet bij als 't met jouw katzels niet goed gaat?
'k wil eigenlijk zeggen: eigen verantwoording nemen...en begrijpen waarom je wat voert... leesvoer dus!
Door Sher
Hé dat is een bekende naam. Volgens mij is heel kattenplaza aan het overstappen naar barf. Leuk hoor.
Koekje ben jij de drijvende kracht hierachter?  :)
Door koekje
nee, ik denk het niet. ik ben niet de enige versvoerder op kattenplaza. ik denk dat diegene die mij heeft laten versvoeren (liselot) ook Trudy heeft doen aanzetten tot versvoeren.

ik probeer soms wel wat handige tips of uitleg te geven. na een paar keer voor versvoernazi te zijn uitgemaakt, ben ik wel wat minder gaan bekeren als een missionaris. ik begin nu pas over versvoeren als de mensen er zelf ook oren naar hebben.
ik heb er voor mn katten (en mezelf) zoveel profijt van gehad en zie ze het er zo goed op doen, ik zou dat graag ook zo willen voor andere poezenmoeders (en -vaders).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door