Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
gemalen prak (zelfgemalen of kvv) glijdt sneller door de spijsvertering heen dan grote dingen als lapjes vlees en grote vleesbotjes. daardoor kunnen ze misschien ook meer naar binnengooien op een dag.
Door Mevroi Kruim
Hier eten ze met z'n vijven ook 2x per dag en er blijft niks staan, als het na 15 minuten niet op is gaat het de koelkast weer in. Dat deed ik trouwens met de brokjes heel lang geleden ook zo, ik wil gewoon weten wie hoeveel eet. Ik heb 2 dikzakken, een medium, en twee kleine iele gevalletjes, en ik sta er dus idd bij te politieagenten terwijl ze aan het eten zijn om te zorgen dat iedereen zijn/haar eigen eten opeet.
Ze hebben allemaal een eigen bakje en een eigen plekje om te eten, ik zet de bakjes in een vaste volgorde neer en dan valt iedereen aan, ik sta d'r tussen en hou orde. De dementen vergeten wel eens wat ze aan het doen waren en willen dan gaan buurten, die douw ik dan weer met de neuzen in de hap  :D en de dikzakken bonjour ik na de maaltijd gelijk naar buiten zodat de langzame bejaarden rustig kunnen eten.
Door Nyncke
Mijn katten waren ook gewend dat er altijd brokjes stonden. Als ze op waren waren ze morgen de eerste.

Maar toen Binkie ander voer moest hebben ben ik ze al apart gaan voeren, maar daardoor moesten ze ook meteen gaan eten anders was het weg. Ze moesten er even aan wennen maar dat ging eigenlijk prima.

Als ze nu niet dooreten helpt de hond ;)
Door maddoc
Hier 9 katten en 2 honden die allemaal hun eigen plek en bak hebben en er blijft dus zekers niets staan.

Zolang ze dooreten mogen ze eten (dat is max 5min), zodra ze erbij weggaan is het weg.
Ze eten verdeeld over de beneden verdieping;
1 hond buiten, 1 hond in de douche en de katten; 1 in de wc, 1 in de gang, 1 in z'n bench in de gang, 1 in de kelder, 3 verdeeld over de krabpaal/kamer en 1 onder aan de trap en 1 halverwege de trap en de tussendeuren zitten dus dicht, dus ik hoef alleen de katten in de kamer en bij de trap in de gaten te houden.
Heel belangrijk ook om een vaste volgorde aan te houden anders raken ze in de war en loopt het niet meer gesmeerd.
En dat doe ik twee keer daags, een kat krijgt het vaker aangeboden vanwege problemen met eten.

Eerst liep ik met een bus met brokjes rond en een tablettenflacon als maat en en nu met de bus of met een bak  eigengemaakte mix losgeroerd met flink water en een juslepel als maat en dan geef ik eerst de honden hun eten en dan begin ik bij bakje één met 9 katten en eindig bij het laatste bakje met kat nr 9. Ze krijgen dan 1 tot max 11/2 schep vd mix.

170gr Carnibest vind ik errug veel, van de Carnibest aten ze hier 90-100gr, de 2 grootsten max 120gr (waarvan dat achteraf voor een van die twee toch te veel was, die heeft nu een vetkwab)
Door Too
Je kunt t toch gewoon proberen, doorgaan zoals je nu doet als er individuen zijn die te dik/mager worden moet je daar oplossingen voor gaan zoeken.
Bij mijn 2 dametjes werkt idd goed ze gescheiden [afgepaste] porties te geven, ze hebben dan beiden de rust om in eigen tempo te knagen.
Ze werden/zijn allebei veel te veel poes vandaar dat ik afgepaste porties maak [die altijd wat te royaal uitvallen, we corrigeren dat op de hart- en de visdag, dat zijn nl vaak wat kleinere happen en daarmee trekken we t gemiddelde weer recht]
Zoals anderen ook al zeiden ze wennen aan een bepaalde volgorde van bakjes aanbieden, ze raken echt van de leg als ik t een keer anders doe.

Probeer t gewoon en zie wat er gebeurt
Door b3miranda
Nou ik ben er dan toch maar aan begonnen  ;D.

Ik deel de boel nu op in twee ploegen, 1x 4, 1x 6 katten in twee aparte ruimtes (beide groepen krijgen nu twee grote borden, dus ook dat is verdubbeld, ze eten nog wel gezamenlijk van de borden). Na een 20 minuten heb ik het weggehaald, gisteren stond er nog best veel. Vanochtend was dat al minder ;-)).

Ik heb de hoeveelheid Carnibest nu aangepast (omdat iedereen roept dat 150 gram per kat te veel is  ;) en ga nu terug naar een kilo per dag voor 10 katten.

Ik denk dat het goed te doen is zo. En dat ik in de zomer dan beland ben aan 2x daags 10 minuten eten :P.

Dankjulliewel voor het meedenken !
Door Borke
Hier 3 Maine Coon poezen (4.5, 5.5 en 6.5 kilo wegen ze, dus het zijn bovengemiddeld grote dames) en die eten 375 - 500 gram kvv per dag, het hangt van het merk af. Carnibest is minder voedzaam dan Bandit.
Ze eten 1x per dag van een bord en ik laat het eten de hele avond/nacht staan.
Voorheen hadden we 6 maine Coons, waaronder 2 grote katers (10 en 8.5 kilo) en die aten samen 1 kg Carnibest.
Vijf katten konden hier prima van een bord eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door