Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nancy
Wie weet hoe je het verschil kunt zien bij een hond tussen reversed sneezing en hyperventilatie?
Sinds mijn hond heel zwaar kennelhoest heeft gehad nu ruim een maand geleden, heeft hij last van dit soort aanvallen gehouden. De kennelhoest zelf is wel helemaal over nu, maar die aanvallen zijn gebleven.

Soms een week niet en dan ineens een paar keer per dag/nacht, best heftig, soms een half uur lang met tussenpozen....Volgens mij zit/begint het in zijn neus, maar zijn ademhaling is er dan ook bij betrokken. Zijn neus dichknijpen helpt niet dus volgens mij is het geen hyperventilatie. Hoop dat jullie hier misschien ervaring mee hebben? Las ook ergens in een andere topic dat de honden van Paul Barte ook een soort reversed sneezing/hooikoorts hadden, misschien is het toch een virus?
Iemand enig idee wat hiertegen helpt?
Door 202spots
Hi Nancy
Wanneer het de reverse sneezing is,dan stopt dat meestal zou gauw als je de neus dicht houd.
Wanneer je hond blijft niesen dan zal het wel wat anders wezen.
Wat zegd je DA ervan???
Door nancy
Hi Dory,
Mijn hond blijft niet voortdurend niezen, het is een soort rare benauwdheid in zijn ademhaling, die tussen niezen en hoesten inzit. Hij gaat dan met een soort gierende teugen ademhalen en soms tussendoor met "ademstootjes". Ziet er erg eng en benauwd uit.
Het kan beginnen zomaar in de slaap maar als hij gegraven heeft in zand is het daarna echt erg, dus volgens mij is het toch ook irritatie in zijn neus oid. De dierenarts heeft zo'n aanval niet ter plekke gezien en weet het ook niet. Denkt aan hyperventilatie of reversed sneezing, beide niet levensbedreigend......
Ik hoopte dat een van jullie misschien dit verschijnsel herkende en een tip ofzo kon geven.
Door nancy
Dory,
Hoe lang moet je die neus eigenlijk dichtknijpen voor resultaat? Mijn hond heeft een heel klein neusje dus het lukt mij niet langer dan een seconde of 5 daarna worstelt hij zich in paniek onder mijn vingers uit.
Door Noortje
Hallo,

Ik herken dit zeker van onze vorige Dalmaat. Vorig jaar zomer werden we daar me geconfronteerd met een huis vol mensen...hmmmmmmz heel akelig om voor het eerst mee te maken. Ook ik dacht aan hyperventilatie. Dit kwam vooral door de vreemde manier van adem halen - zoals jij dat beschrijft.

In ons geval was het zeker reversed sneezing. De neus dichtknijpen zorgt ervoor dat je hond op een andere manier moet gaan adem halen (normaal zeg maar even) waardoor het niet in korte stoten gaat en zo benauwd.

Ik snap dat je het wat angstig vind temeer omdat ze ook een beetje angstig kijken. Blijf zelf rustig en knijp zachtjes het neusje dicht...heel even als je het een beetje eng vindt. Het is niet levensbedreigend dus maak je geen zorgen.

SuccesQ!
Cynthia
Door Paul_Barte
Volgens mij komt het woord hyperventilatie bij honden niet of nauwelijks voor.

Heb ook een beetje moeitje met 'neusje dicht knijpen LOL'......gewoon met je vinger de gaatjes in de neus afdichten, het hoofd omhoog beuren en met de andere hand over de keel strijken, indien de hond slikt is RS meestal over.

Ik krijg het idee dat de oorzaak hier ligt aan de grote hoeveelheid pollen die door de lucht vliegen. Indien ik 's-avonds in het park loop met mijn Mag-Lite en kijk in de lichtbundel dan lijkt het alsof iemand zijn kapokbed aan het opschudden is.
Door de irritatie ontwikkelt zich veel snot en dat loopt volgens mij in de keel waardoor de hond zich verslikt en verkeerd gaat ademhalen.
Bij Sepp die als eerste begon is het nagenoeg weer over, het ergste is het bij Sam maar die begon dan ook als laaste.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 05 jun 2004, 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nancy
Bedankt voor de reakties zover.
Paul, jouw theorie van geirriteerde neus/snot in de keel klinkt logisch. Dat zou dan bij Cooper door die kennelhoest in gang gezet kunnen zijn en misschien in stand gehouden door pollen in de lucht of zand ofzo. Ik zal volgende keer proberen neus afdichten en keel strijken samen te combineren, kijken of dat wel werkt.
Het gekke is dat Cooper een keer na een erge aanval ook licht benauwd bleef tijdens drinken en eten......??, terwijl hij dan natuurlijk ook slikt, maar dat was maar 1 keer gelukkig.
Hoe dan ook, hij zal er dus niet "in blijven" zo te horen, want ik durfde hem al haast niet meer alleen thuis te laten hierdoor uit angst dat hij zelf niet meer uit zo'n aanval zou komen en zou stikken :'(.
Door Paul_Barte
nancy schreef: Bedankt voor de reakties zover.
Paul, jouw theorie van geirriteerde neus/snot in de keel klinkt logisch. Dat zou dan bij Cooper door die kennelhoest in gang gezet kunnen zijn en misschien in stand gehouden door pollen in de lucht of zand ofzo. Ik zal volgende keer proberen neus afdichten en keel strijken samen te combineren, kijken of dat wel werkt.
Het gekke is dat Cooper een keer na een erge aanval ook licht benauwd bleef tijdens drinken en eten......??, terwijl hij dan natuurlijk ook slikt, maar dat was maar 1 keer gelukkig.
Hoe dan ook, hij zal er dus niet "in blijven" zo te horen, want ik durfde hem al haast niet meer alleen thuis te laten hierdoor uit angst dat hij zelf niet meer uit zo'n aanval zou komen en zou stikken :'(.
Stikken zullen ze niet doen Nancy maar ze kunnen zich wel volpompen met lucht.
Indien de hond er ook bij hoest zou je i.p.v. een halsbandje een tuigje kunnen gebruiken zodat de keel wat minder irriteert.
Wat tijmsiroop of Tussistin wil ook nog wel eens wat helpen om de zaak te verzachten.
Door nancy
Hi Paul,
nee het hoeststadium (kennelhoest) is gelukkig al een aantal weken over. Toen zowat alle verkrijgbare hoestsiropen geprobeerd naar binnen te gieten tijdens die kennelhoest (ellende), maar dat viel nog niet mee :P.
Dit zijn nu echt ademhalingsproblemen zoals besproken.

Wat bedoel je met volpompen met lucht? Is dat dan wel gevaarlijk als hij alleen thuis is en ik het niet kan stoppen door hem te laten slikken e.d. , dat hij bijv. ook lucht in zijn maag krijgt oid (maagtorsiegevaar?)?
Door Hitam
Hyperventilatie komt niet voor bij de hond. Dus is het reverse sneezing; irritatie van de neus. Ziet er erg eng uit maar ze stikken niet. Vergelijk het met een flinke niesbui.
Door nancy
Tannetje,
denk je dat "luchtweg Compositum" van de Groene Os helpt tegen die reverse sneezing?
Zo ja, hoe veel en hoe lang gebruiken daarvoor?
(ik heb dat flesje druppels toch nog staan ivm die kennelhoest laatst).
En weet jij of reverse sneezing ook door een vergrote neusamandel kan ontstaan misschien?
Alvast bedankt voor je reaktie.
Door Hitam
Ja, die luchtwegcompositum kan wel helpen. Hangt er een beetje vanaf waarom hij het doet.
Hoe veel en hoe lang weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik denk niet dat reverse sneezing door een vergrote neusamandel komt, andersom kan wel de reden van het reverse sneezen dezelfde zijn als waarom die amandel vergroot is. Een infectie met het een of het ander. Kan ook nog een restant van de kennelhoest zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door