Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
Er zit nog wel een dierenarts maar daar ga ik, om bepaalde redenen die ik hier niet neer zal zetten, nooit meer heen. Met sommige dingen is deze goedkoper en met andere weer niet dus het moet maar zo, het zijn aardige mensen en dat vind ik ook wel belangrijk.

Ik heb even op marktplaats zitten speuren en zou dit iets zijn? Aangezien ik regelmatig z'n pH wil controleren is het niet zo'n mega grote investering  ;)

http://link.marktplaats.nl/183279684
Door miss_d
Ik zie nergens een merknaam, dat is wel jammer, dan zou je wat meer op kunnen zoeken. Maar zoiets moet je wel hebben en de prijsklasse is ook gewoon goed.
Door Hilde__
Net even de dierenarts gesproken en deze week moet ik weer plas inleveren en dan doen ze die andere testen allemaal.  De vorige keer had ie inderdaad alleen gekeken of er nog gruis was en dat was maar een heel klein beetje, ook zaten er geen rode bloedcellen meer in. Dat de pH zo hoog blijft, vindt ie inderdaad ook apart...en had ie ook niet verwacht omdat het gruis bijna allemaal weg is. En geen woord over brok  ;D
Door Hilde__
Vandaag is de pH-meter gearriveerd en bij de eerste meting was z'n urine 7,28 dus gelukkig niet zo absurd hoog! Morgen ga ik weer urine inleveren bij de dierenarts dus ben benieuwd wat daar eventueel nog uitkomt.

Waar ik heel erg verbaasd over ben is dat ze vanavond alledrie hun stukje kip hebben opgegeten  ;D. Van 2 had ik het wel verwacht, maar die 3e is echt een kieskeurige kat, maar blijkbaar is de overstap van Bibi naar echt vlees kleiner dan van CB naar echt!! Hopelijk geen diarree morgen, aangezien Oscar 2 dagen aan de schijterij is geweest van de vis van zondag  :-\

Is het trouwens een goed idee om voor Oscar het nierdieet te volgen wat in een ander draadje is geplaatst?
Door flin
nah,
nog wel te hoog maar idd niet zo errug hoog!

hier trouwens ook 'n kat die aan de dunne is na vis..., nu krijgtie een kleine portie door iets anders heen, hij vindt 't wel vreselijk lekkur, maar kan er ook niet goed tegen...

't nierdieet voor Oscar? waarom denk je dat?
  'k denk dat je met 't nierdieet te weinig ingewanden geeft (5 % ipv 15 %)

benieuwd wat de da morgen zegt...
Door Hilde__
flin schreef: 't nierdieet voor Oscar? waarom denk je dat?
'k denk dat je met 't nierdieet te weinig ingewanden geeft (5 % ipv 15 %)
Omdat het dieet wat ik nu geef voor suiker, nier en blaaspatiënten is ;) en je bij struviet ook minder fosfor/eiwit moet geven, maar als een normaal dieet ook goed zou moeten zijn dan doe ik dat gewoon. Oscar lust alles, hij wist bv ook meteen wat ie met kuikens moest doen en als ie de kans krijgt jat ie vlees zo van het aanrecht >:(

De kip is in ieder geval goed gevallen, geen diarree en de urine was vanmorgen 5,95, en dat is nou juist de urine die ik zo weg ga brengen naar de dierenarts. Zul je net zien dat daar niks mis mee is. Urine zou niet zoveel in pH moeten verschillen toch?
Door flin
HildeR schreef: Omdat het dieet wat ik nu geef voor suiker, nier en blaaspatiënten is ;) en je bij struviet ook minder fosfor/eiwit moet geven, maar als een normaal dieet ook goed zou moeten zijn dan doe ik dat gewoon. Oscar lust alles, hij wist bv ook meteen wat ie met kuikens moest doen en als ie de kans krijgt jat ie vlees zo van het aanrecht >:(

De kip is in ieder geval goed gevallen, geen diarree en de urine was vanmorgen 5,95, en dat is nou juist de urine die ik zo weg ga brengen naar de dierenarts. Zul je net zien dat daar niks mis mee is. Urine zou niet zoveel in pH moeten verschillen toch?
suiker-nier-en-blaaspatienten over 1 kammetje scheren...zou 'k niet doen,...

dat daar een soortje 'gemiddeld' voer voor is is leuk, maar niet specifiek op 1 probleem gericht:
een nierpatientje heeft problemen met afvalstoffen verwerken, en een te hoog fosfor-gehalte in z'n bloed, dus daar is 't slim om mee uit te kijken....
een suiker-patient zal zeker geen koolhydraten in z'n voer mogen, anders schommelt z'n bloedsuikerwaarde te veel, met allemaal nare gevolgen...
een probleem-blaas-patient, zal ook met koolhydraten in z'n voer een hogere ph krijgen, net zoals elke andere kat trouwens , 't is alleen niet zo dat elke kat daar met struviet vanaf komt
...dus in de zin van geen koolhydraten; geldt eigenlijk voor alle echte carnivore = katzels, 't fosfor verhaal alleen voor nier-patientjes

minder eiwit is in zoverre waar, dat hoe slechter 't eiwit wordt verteerd, hoe meer afvalstoffen er verwerkt moeten worden, in die zin is't slim om dus hoogwaardige eiwitten te geven, in de vorm van rauw vlees, en niet in de vorm van minder makkelijk verteerbaar gekookt vlees
en al de 'minder eiwit' in deze zgn kvv's, wordt aangevult met meer vet, en eigenlijk denk 'k niet dat jouw kat daar iets mee opschiet; een gewoon dieet, van prooidiertjes, of de nabootsing daarvan, heeftie ècht genoeg aan..
en natuurlijk: zijn er lichamelijke problemen, moeten die eerst opgelost, een ontsteking of ander ongemak moet verholpen worden

maar, Oscar lijkt vooralsnog een lekkerbekkie te zijn, :D
Door Hilde__
De urine was helemaal perfect!!!! Geen gruis, geen bloed, geen bacterieën gewoon helemaal goed  :yeah:  Hij vroeg zelfs of het wel Oscar's urine was en niet van 1 van m'n andere katten  ;D  De pH moest ie nog meten, maar omdat alles goed was zou die ook wel goed zijn volgens hem.

Het Barfen kan beginnen  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door