Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik heb er ongeveer een half theelepeltje doorgegooid, maar hij weigerde. Dus uiteindelijk werden het een paar drupjes door een lepeltje melk dat ik naar binnen goot.

Bij de meting van zojuist bleek de Ph gezakt naar 5.85. Ook zag zijn plas er heel mooi helder uit. Ik stop dus nu met de supplementen, want ik had begrepen dat een waarde beneden de 6 ook niet de bedoeling is. Ik wil even nagaan hoe hij zichzelf op peil houdt. Ik ben gewoonweg verbijsterd door het resultaat. Ik heb de meter ook nu een paar keer gecheckt, maar als hij op water de juiste waarde aangeeft, moet het met plas ook zo zijn. Ik kan nauwelijks geloven dat je dit resultaat binnen een paar dagen kan bereiken... in elk geval is het kleintje dolblij dat hij zijn normale voedsel (en normale extraatjes) weer krijgt. Hij is alweer een beetje aangekomen gelukkig!
Ik zou idd ook even na laten kijken of hij een ontsteking heeft. Dat was bij Vince dus niet zo, vandaar dat het misschien zo snel zakt? Ik weet niet of het standaard is, maar bij ons kon dat binnen vijf minuten onderzocht worden, dus het loont misschien de moeite.
Ik heb net de ph weer gemeten en op 1 strip was het ergens tussen 7 en 8 (die kleurverschillen zijn maar zo minimaal...) en bij een ander merk strip (van het zwembad) meer dan 8.2 (die ging maar zover). Volgens mij doe ik iets fout of zijn de strips niet helemaal goed  :-\ Weet iemand een meer accurate manier van meten?

Vind het namelijk wel erg hoog, terwijl ik 2x per dag 8 druppels appelazijn over z'n voer doe en 2x per dag 1/4 vitc/cranberry van Roter geef. Ik wil niet weten hoe hoog z'n pH was toen ie vol met gruis zat. 

Ik heb ook nog de dierenarts gebeld maar die zou terug bellen, maar ik weet nu al dat ze dieetbrokken gaat adviseren en aangezien het verse voer ook niet schijnt te helpen ben ik nu zo omgepraat vrees ik.

Edit: sorry in het verkeerde topic geplaatst  :D
Laatst gewijzigd door Hilde__ op ma 01 sep 2008, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
HildeR schreef: Gaat zeker snel. Nu snap ik het bij Oscar helemaal niet meer. Die krijgt al 6 weken appelazijn over z'n voer en sinds een week ook vit C maar z'n pH blijft tussen de 7 en 8  :-\
Ik heb precies hetzelfde. Onze (ex) kater krijgt al tijden appelazijn (en dan heb ik het over meer dan een paar druppies) en toch blijft zijn pH hoog! Soms heeft ie blaasontsteking (en is het te verklaren) maar andere keren is er niks aan de hand... Misschien moet ik ook eens aan de vitC gaan..
Ik geef al een week geen Vit C meer, omdat ik niet echt het idee had, dat het hielp. Oscar zit nu een week op Bibi met nog wel appelazijn en vanmorgen was de pH van z'n urine 6,49, perfect dus! Dit is dus zuurder dan het ooit is geweest met Bandit + appelazijn + Vit C.
HildeR schreef: Ik geef al een week geen Vit C meer, omdat ik niet echt het idee had, dat het hielp. Oscar zit nu een week op Bibi met nog wel appelazijn en vanmorgen was de pH van z'n urine 6,49, perfect dus! Dit is dus zuurder dan het ooit is geweest met Bandit + appelazijn + Vit C.
Oh, wat goed!

Vince heb ik niet meer gemeten eigenlijk, hij doet het zo goed, dat het gewoon niet zo'n issue meer is.
Helaas weer een kikje van dit topic; inmiddels heeft mijn andere katertje hetzelfde probleem. We waren er supervroeg bij, alle waardes waren perfect (woorden van de dierenarts), ook de Ph, die ook bij deze kat geen moment boven de 7 is geweest. Maar wel kat nummer 2 die ondanks vers voeren en ondanks een goede Ph struviet ontwikkelt. Bij Vince is het niet meer teruggekomen, maar toch ben ik nu wel wat bang geworden. Ik wil dus wat serieuzer werk gaan maken van de supplementen, maar zou daarbij heel graag jullie hulp willen hebben.

Ik zat zelf te denken aan  1 of 2 druppels appelazijn per ons voeding. Maar hoe doseer ik de vitamine c zonder teveel te geven? Mijn jongens wegen tussen de 3 en 3,5 kg.

Ik zie nu dat ik hier eigenlijk alleen post met problemen, maar normaalgesproken is het geen issue: ze eten als hoofdvoer carnibest, eens per week vis van de visboer en het gaat gewoon heerlijk makkelijk. Sinds eind vorig jaar heb ik een 'projectpersje' erbij, die ook heel makkelijk op vers over ging, heerlijk eet en niks aan het handje. Ik hoop dat jullie mij toch willen helpen. Bedankt alvast!
HildeR schreef: Ik hoor steeds vaker dat katten op Carnibest struviet krijgen, Oscar at dat ook al een tijdje toen hij struviet kreeg. Misschien kun je een ander merk kvv proberen? Hier eten ze graag Bibi  ;)
En waar zou dat dan mee te maken hebben? Van Bibi kan ik niet zo goed de exacte samenstelling vinden, maar wat ik op internet tegen kom:

Assortiment en samenstelling van Bibi

Kat:

Katmix - vlees rund, lams hart, vis olie.

Beefmix - vlees, hart van rund, kuikens en vis olie.

Ik zie dat dan de rijst ontbreekt, zou het dan daar aan liggen? Op zich voer ik ook regelmatig (ongeveer 1 op de 3 rollen) carnibest diabetes, daar zit ook geen rijst in.
miss_d schreef: En waar zou dat dan mee te maken hebben? Van Bibi kan ik niet zo goed de exacte samenstelling vinden, maar wat ik op internet tegen kom:

Assortiment en samenstelling van Bibi

Kat:

Katmix - vlees rund, lams hart, vis olie.

Beefmix - vlees, hart van rund, kuikens en vis olie.

Ik zie dat dan de rijst ontbreekt, zou het dan daar aan liggen? Op zich voer ik ook regelmatig (ongeveer 1 op de 3 rollen) carnibest diabetes, daar zit ook geen rijst in.
Het zal toch aan de samenstelling liggen. Wat er precies in kvv zit, zul je nooit weten...dan moet je zelf gaan malen. Ze krijgen hier maar 1x per week Bibi, de rest stel ik zelf samen, maar ik vind het zo'n toeval al die verhalen van katten die struviet krijgen terwijl ze CB eten.

Ik vind Bibi er meer als vlees uitzien dan CB. Het is wat groffer en volgens m'n katten ook lekkerder  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door