Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door spreeuwtje
haha..
jaha..
en dan heb ik t nog niet over het hertenvlees, lamsvlees, hart, levertjes.. enzovoort..
ik ga zeker vooruit.. volgende keer gaat t sneller..
want dan koop ik kant en klare mix..

sjo..
hoe vaker ik t zeg.. hoe zekerder ik word over die mix..
proest.. ;)
Door YaYa
Geef je groot gelijk. Dit is dus de reden waarom ik kvv geef. Zelf malen voor 8 katten is echt niet te doen. Er gaat hier bijna een kilo per dag door. Als ik dat zelf moet gaan malen, ben ik iedere week een hele dag kwijt. En aangezien ik ook al 5 dagen werk, wil ik ook nog wel wat vrije tijd hebben om andere dingen te doen en daar valt malen niet onder.
Door spreeuwtje
nou.. als ik de botmix had gehad.. dan was ik binnen een uurtje of 2 klaar geweest met malen..
en dan nog wel zakjes maken.. maar ja.. dat vind ik niet erg..
die karkassen aan stukken knippen en er dan doorheen draaien is best veel en zwaar werk..
volgende keer gewoon lekker botmix bestellen.. dan ben ik evengoed nog veel goedkoper uit dan kvv.. :)
Door YaYa
Je bedoelt dat je dan de botmix aanvult met andere dingen om tot een compleet pakketje te komen?????? Of begrijp ik dat verkeerd.
Ik vind zelf de kvv ook best prijzig maar goed het scheelt me wel een hoop tijd. En ik zou ook eerlijk gezegd niet weten hoe ik het aan moet pakken en wat ik moet kopen om een compleet menu te maken.
Door spreeuwtje
ja..
in feite heb ik nu zelf botmix gemaakt door het te malen..
alleen de botmix die je koopt heeft iets andere percentages..
maar met behulp van de mensen hier heb ik dat uit kunnen rekenen..
ik ben zelf een enorme doos met percentages en menuutjes..
maar ik kom er toch!!

ik heb het geld eenvoudigweg niet om voor zoveel diertjes kvv te kopen..
voor kiek was ik al 40 euro per 3 weken kwijt..
nu heb ik voor ruim 2 maanden voor 55 euro..
ik was nu voor ruim 2 maanden voor 1 hond en 6 katten 115 euro kwijt..
dat red je niet met kvv..
ik vind het extra werk niet erg.. mits de volgende keer die botmix erbij zit..
want een hele dag aan de gang is me toch iets te gortig.. maar kan dus ondervangen worden.. :)

als je hulp wilt hebben kunnen we het samen doen, met behulp van mensen hier op t forum.. :)
Door YaYa
Ik ben als ik cb bestel voor 4 maanden 322 euro kwijt (hier eten 9 katten van, 7 van mij en 2 van mijn moeder) en als ik haaksbarf wil gaan bestellen ben ik voor 4 maanden iets meer dan 500 euro kwijt. Vind dit best wel prijzig. Maar ik ben zo bang dat ik ze tekort doe als ik zelf samen ga stellen en dus dingen vergeet en ook dat het me echt enorm veel tijd gaat kosten. En ik weet ook niet hoe ik moet beginnen en wat ik nodig heb. Maar dan weet ik wel wat ze precies binnen krijgen en dat is een supergroot voordeel :)
Ik kan in ieder geval aan alle spulletjes van herby komen waarbij ik weet dat ze geen pens lusten en van de botmixen lusten ze de botmix kip/eend, de botmix eend/konijn/haas en de botmix zalm. De andere botmixen vinden ze vies. :-\
Ik geef ze allemaal tegelijk eten dus kan niet per kat aangeven hoeveel hij/zij eet. Wel weet ik dat ik nu 750 gram cb geef en daarnaast sowieso iedere dag 4 kuikens (voor de paar liefhebbers) en eigenlijk iedere dag iets extra's zoals wat kipfilet, gechopte kwartel, blikje vis, blokjes hart enz enz enz.
Door spreeuwtje
mijn katjes eten niet zo heel veel.. tenminste.. nog niet..
ze eten nu pas een paar weekjes barf.. dus ze moeten nog afwennen van de brokkies..
als ik per ongeluk die trommel van de brokjes aanraak en hij maakt geluid.. heb ik ineens een berg katten om mij heen.. :P

ik gaf alle katjes de eerste 3 weken ofzo 125 gram per kat..
maar er bleef zoveel liggen steeds.. dat ik dat zonde vond..
dus nu krijgen ze voor 6 katten 600 gram..
en nog blijft er wel liggen.. maar dat is niet zo heel veel, dat krijgt kiek smorgens met een broodje..
dan heeft ze vast wat in haar maag..

als ik het zo uitreken.. krijgt iedere kat bij jou 83 gram.. dus.. zeg maar 80 gram per kat..
ongeveer he..
ik ga bijv. niet staan kijken tot ieder zijn bakje leeg heeft..
dus hier regelen ze onderling wie er wat wil en hoeveel..
ook krijgen ze allemaal hetzelfde op een dag..
als er dan 1 het niet lekker vindt.. is het zijn eigen probleem..
ze zijn allemaal netjes op gewicht, zelfs beter dan toen ze natvoer kregen..
noezels was toen brandmager.. die zag er echt uit als een kat van 18..
nu heeft ze weer een dik buikie en zijn dr flankjes gevuld.. dus is ze weer netjes 15 zoals ze is.. (ze heeft geen bespiering meer bij haar billen, dus zie je wel dat ze al op leeftijd is)
ieniemienie was veel te dik..
maar die is ook weer netjes nu.. en de rest is gewoon normaal poes.. :)

maar goed..
je geeft 60% botmix.. per 83 gram
dat is afgerond 50 gram botmix per kat.
wat ik begrepen heb geeft men het liefst zon 15 % orgaan..
dat is afgerond zon 10 gram orgaan per kat.
en spier wordt dan 25%
dat is afgerond 20 gram spiervlees
dan kom je dus op 80 gram per kat per dag.

9x50=450x31 dagen=14kg botmix per maand
9x10=90x31 dagen=3kg orgaan per maand
9x20=180x31 dagen=5,6kg spiervlees per maand

en dan kun je ook nog je dingetjes geven die je er normaal bij geeft :)

als je dan voor 4 maanden wilt bestellen moet je deze hoeveelheden x 4 doen natuurlijk
en als je dan flink wat verschillende soorten diertjes besteld, dan heb je een lekker menuutje voor je katjes.
en verder moet je bijv. bij orgaantjes oppassen dat je geen grote leversoorten besteld..
mensen hier hebben me ervoor gewaarschuwd dat levers gifstoffen zeven.. en dat je die dan beter in kleine vorm kunt bestellen.. bijv. konijnenlevertjes..
die zijn ook lekker zacht.. en grote kans dat je die dan niet hoeft te vermalen.. :)
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op ma 18 aug 2008, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
Ik kom zelf op gemiddeld 107 gram per kat (750 gram over 7 poezels) maar als ik het dan goed begrijp en dan omreken volgens jou schema kom ik uit op:
- 60% botmix van 107 gram = 64 gram
- 15% orgaan = 16 gram
- 25% spiervlees = 27 gram
En dan zit ik dus weer op 107 gram per kat.

Dus dan per maand, voor 7 katten, als ik het tenminste goed heb begrepen:
- 13,88 kg botmix
- 3,47 kg orgaan
- 5,86 kg spiervlees

Onder de botmix versta je dan de kant-en-klare botmixen van herby neem ik aan? Van orgaan lusten ze lamshart, kippenlever en konijnenlever. Is dat voldoende of moet ik iets anders kiezen?

En spiervlees is dus kipfilet, gehakt, rundvlees enz als ik het goed heb begrepen.

Maar waar valt een herby kwarteltje dan onder? Is zonder kop en orgaan maar met botjes. Want ik neem aan dat ik die ook gewoon kan malen. En kippennekjes vallen onder ??????????? Want die krijgen ze dus ook wel eens (gechopt en gemengd met blikvis).
Door spreeuwtje
ow.. ik had voor 9 poezen gedaan ja.. 7 van jezelf en 2 van je moeder..  ;D

verder klopt t wat jij schrijft..
alleen nu bedenk ik me dus ineens dat botmix van herbie geen 50% om 50% is..
maar 70% om 30% spiervlees..
dus die berekening moet even anders.. laat me daar nog even over denken.. :P
of anders roep ik flinn weer even..  ;D
die kan dat zo goed..  :D

verder een kwarteltje zonder orgaantjes is gewoon bot..
dus dat is dan wel 50 om 50%
en kippennekjes is precies tzelfde..
als je die dus geeft.. geef je minder botmix..
dan hou je de percentages aan die je nu hebt berekend per kat.
dus.. als een van jouw katjes die dag een kwarteltje krijgt..
geef je geen botmix..
hoewel.. als ik eerlijk ben.. zou ik me daar geen zorgen om maken..
tenzij je iedere dag kwartel geeft..
dan trekt t wel erg scheef..
maar 1 of 2x per week zou volgens mij niet echt zoden aan de dijk zetten qua verkeerde percentages..
wat ik hier geleerd heb is dat katten en honden in de natuur ook niet met een rekenmachien aan de gang gaan..  van: ow shit.. ik heb al een duif op.. nou mag ik geen kwarteltje meer.. :P

ik zal nog even koekje vragen en flinn.
als die ook even willen kijken dan komen we er samen wel uit..

die drie orgaansoorten zijn prima..
als je dan zorgt dat je qua spiervlees bijv. eend geeft en en rund en misschien nog lam..
heb je dus al 6 diersoorten.. dan ben je al een heel eind..
als je dan de botmixen nog hebt waar vis in zit.. en konijn en haas.. dan heb je al 7 verschillende diersoorten met je lamshart e.d. erbij..
das toch hartstikke mooi!
Door spreeuwtje
ik heb flin koekje even gevraagd te kijken..
wellicht hebben die nog tips en ideeen als ze online komen.. :)

op zich hoeft t niet zo moeilijk te zijn..
als het eenmaal berekend is.. ben je al een heel eind..  :D
Door YaYa
Je bedoelt dat ze eigenlijk 50/50 moeten hebben van vlees en bot begrijp ik? Dus als die botmixen van herby 70/30 zijn moet ik meer spiervlees toevoegen?????
Ik heb wel berekend dat de cb me gemiddeld 3,38 per kg kost en de haaksbarf 4,40 dus als ik dan omreken naar een maand kom ik voor de cb uit op 78,59 en voor de hb op 102,30.
Als ik jou zo begrepen heb, moet dat dus makkelijk goedkoper kunnen en weet ik ook nog eens wat ze eten. Dat is natuurlijk veel beter.
Ik weet dat jij pas een maalmachientje hebt gekocht en blijkbaar bevalt die. Heb je een link of zo waar dat ding te koop/te bestellen is? Want dit klinkt toch echt interessant.
Door spreeuwtje
wow.. ik heb een zieltje gewonnen.. ;D
geintje hoor.. ;)

beestjes zoals bijv. eend en kip enzo.. wordt als botpercentage gezien als 50/50.. of 60/50..
ik had van t weekend eenden gekregen..
nou.. die waren zo spekkie.. die waren volgens mij eerder 30% bot en 70 % vlees..
dus andersom dan wat herby in zijn botmixen heeft zitten..
dus ik raakte in de war..

kwarteltjes is denk ik 60/40.. maar voor t gemak is het handiger om het op 50/50 te houden..
en idd.. dan moet je bij botmixen dus meer spier hebben..
dus bestel je minder botmix in verhouding en meer spiervlees..
dan zou je denk ik kunnen doen.. 12 kg botmix bestellen en 8 kg spiervlees..
(nattevinger werk)

ik heb idd een porkertje gekocht..
totaal was ik iets van 40/45 euro kwijt..
ik bestelde hem bij en-garde.nl
hier vind je hem.. http://www.en-garde.nl/index.php?cPath=59&osCsid=9883e06b3d7bb707526ddb028b8c78f7
ik heb een nr 8 met een extra schijf nr 10
dan wordt het mooi fijn.. en ik haal er de gekste dingen doorheen..
je moet alleen wel een goed punt hebben om hem op vast te zetten..
ik doe het bij het aanrecht bij de wasbak.. met een schaal eronder valt alles zon hoppa! in t bakkie.. :)
Door YaYa
Ok. Dus als ik het goed begrijp moet je op een kg botmix om op 50/50 uit te komen, 400 gram spiervlees toevoegen?

Als botmix kan ik dan die kant-en klare van herby nemen die ze lusten, dus dan heb ik kip/eend/konijn/haas/zalm

Als spier zie ik op de lijst bij herby: spiervlees snippers (rund), haas spiervlees, hert/ree vlees (in blokjes of fijngesneden). Verder kan ik dan nog kipfilet toevoegen, soepvlees, gehakt, tartaar denk ik. Kun je hier ook koolvis of zo door heen kieperen?

En als orgaan zou ik kunnen denken aan: lams/schaaphart, kippenlever, kippenhart, kippenmaagjes, konijnenlevertjes, konijnenniertjes, eendehartjes.

Maakt het dan nog uit wat ik geef of kun je de organen gewoon afwisselen. Staat me nl bij dat je niet meer dan 5% lever mag geven?????

En dan kan ik daarnaast nog kippennekjes, kuikens en blikvis geven. En kwartel ook door de molen?
Door YaYa
En dan neem ik aan dat je alles laat ontdooien, het maalt en door elkaar roert, porties maakt en dan opnieuw invriest?
Door spreeuwtje
YaYa schreef: Ok. Dus als ik het goed begrijp moet je op een kg botmix om op 50/50 uit te komen, 400 gram spiervlees toevoegen?

Als botmix kan ik dan die kant-en klare van herby nemen die ze lusten, dus dan heb ik kip/eend/konijn/haas/zalm

Als spier zie ik op de lijst bij herby: spiervlees snippers (rund), haas spiervlees, hert/ree vlees (in blokjes of fijngesneden). Verder kan ik dan nog kipfilet toevoegen, soepvlees, gehakt, tartaar denk ik. Kun je hier ook koolvis of zo door heen kieperen?

En als orgaan zou ik kunnen denken aan: lams/schaaphart, kippenlever, kippenhart, kippenmaagjes, konijnenlevertjes, konijnenniertjes, eendehartjes.

Maakt het dan nog uit wat ik geef of kun je de organen gewoon afwisselen. Staat me nl bij dat je niet meer dan 5% lever mag geven?????

En dan kan ik daarnaast nog kippennekjes, kuikens en blikvis geven. En kwartel ook door de molen?
die berekening van botmix van herbie vind ik persoonlijk moeilijk.. maar jij zal daar wel beter in zijn dan ik.. :)
bij mij rammelt mijn koppie soms aan alle kanten..
of je niet meer dan 5% mag geven weet ik eigenlijk niet..
ik zou zeggen.. maak eens een menuutje van wat je wilt gaan bestellen..
zet het neer op bp.. en laat anderen er even naar kijken..
dan heb je een berg meningen ipv alleen die van mij, ik ben ook beginnend barfer.. :)
en verder kun je alles erdoor kiepen..
gehakt en tartaar is van spiervlees gemaakt denk ik..
(ik ben vegetarier.. dus heb er de ballen verstand van)
vertrouw jij erop dat ze in de supermarkt bijv. gehakt hebben wat puur rundvlees is als het erop staat?
ik denk dan.. duwen ze er geen varkensvlees door omdat dat goedkoper is?
zoals half om half?
naja.. dat is iets wat je persoonlijk kunt bepalen..
spiervlees is spiervlees.. net als orgaan e.d.

ik wissel de organen gewoon af..
ik heb gister dus gewoon een zak orgaan gepakt.. levertjes bijv.
gemalen.. en afgewogen als orgaanvlees..
ik heb per dag 1 zakje gemaakt van 600 gram met 360 gram bot, 120 orgaan en 120 spier..
ik had andere verhoudingen.. maar later zei flin dat je het beste 15 % orgaan kon doen.. maar dat was voor mij al te laat.. :D
zo heb ik een aantal zakjes gevuld.. en toen bijv. de orgaan op was.. heb ik een ander orgaanzakje gepakt.. gemalen.. en dat er weer doorheen gekiept.
zo krijg je ook verschillende zakjes met verschillende smaken..

voor koolvis moet je even zoeken hier..
ik geloof dat ik me herinner gelezen te hebben dat er in koolvis niet zoveel voedingsstoffen zitten?
of iets met afvalstoffen ofzo?
naja.. daar ben ik niet zeker van..
gewoon bij de zoekopdrachten bovenaan t menu koolvis intypen.. dan vind je vanzelf wat ze hier over geschreven hebben op bp.

kuikens zijn voor de lekker.. daar zit niet veel voedingsstoffen in..
die krijgen ze hier extra.. net als bij jou denk ik..

wb hert..
dat was al gesneden toen ik het kreeg.. maar het waren lange repen..
ik heb het niet door de porkert gehaald.. maar had ik beter wel kunnen doen denk ik..
want het is erg taai.. de katten hier lieten de langste slierten liggen..
da's ook zonde.. :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door