Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door daanentous
Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie advies over hoe ik een pup van 8 weken het beste kan overzetten op KVV.
Over 10 dagen krijgen wij een pup van dan 8 weken. Hij is geboren in het asiel en krijgt nu naast de moedermelk gekookt hart en goedkope bliktroep :P
Daarnaast hadden ze een behoorlijke wormbesmetting en zijn al een paar keer ontwormd. Niet zo'n beste start dus.
Daarom wil ik hem de eerste paar weken volledig op versvlees (carnibest) zetten en daarna, net als mijn andere hond 2 dagen KVV, 1 dag zelfgemaakte hap en 4 dagen brokken zonder chemische toevoegingen.

(Mijn huidige hond doet het hier erg goed op en volledig vers kan ik gewoon niet betalen, ze krijgt 500 gr. per dag en mijn kat met chronische diarree krijgt wel alle dagen vlees. Daarnaast zou dat ook niet in mijn vriezertje passen en ik woon ook niet echt dichtbij een verkooppunt.)

Mijn vraag is dus: Kan ik meteen de eerste dag starten met vlees, of moet ik hem eerst iets anders geven?
En waar kan ik hem dan mee belonen? Niet met puppybrokjes denk ik, want er moet toch 8 uur tussen zitten? Hebben jullie tips?
Alvast bedankt.

Groetjes,
Daniëlle.
Door Lizzy
Ja, ik zou persoonlijk de pup gelijk overschakelen op vlees. Ik riskeer desnoods wel een dagje diarree (hoewel dat 9 van de 10 keer erg mee valt als je de eerste dag wat gekookt water over de voeding gooit). Verder zou ik wat extra probiotica geven voor de darmen (capsules).

Ik denk dat je best brokjes kunt geven als beloning hoor. Die 8 uur is meer voor hele maaltijden. Maar, je kunt ook zelf koekjes bakken (recepten onder menu's) of andere gezonde beloning-kjes geven in de vorm van gedroogde banaantjes of abrikoosjes of dadels (van de reformwinkel - zonder zwavel) of blokjes kaas of komkommer of rauwe nootjes (ook reformwinkel).

Wat gaaf trouwens dat je een pup uit het asiel adopteert! Wat is het voor pup?

Groetjes, Lizzy
Door daanentous
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie!
Goede tip van die probiotica, maar haal je die? Bij de drogist ofzo? Toucha krijgt regelmatig biologische yoghurt van de AH, daar zitten toch ook probiotica in? Zou ik dat ook kunnen gebruiken voor een pup?

Ik ben zelf helaas niet zo'n bak-ster :-[, maar ik heb wel een vriendin die nu ook al regelmatig hondenkoekjes met bijv. lever voor me bakt. Nadeel vind ik wel dat ze snel bederfen (schimmel), is daar is aan te doen misschien??

Puppy is een bastaardje en hij wordt denk ik max 25cm hoog. En hij krijgt waarschijnlijk ruw haar. We gaan hem Pino noemen ;D. Zijn moeder is samen met nog 19 andere hondjes in beslag genomen bij een vrouw die 25 verwaarloosde hondjes op een flatje hield. Helaas heeft ze er 5 mogen houden....
Eentje bleek bij aankomst op het asiel drachtig te zijn en heeft 4 pups gekregen. De moeder is zoals bovenstaande beschrijving en de andere hondjes zijn ook allemaal van hetzelfde type, alleen met andere kleuren. Gelukkig hebben ze inmiddels bijna allemaal een nieuw baasje. Ik heb er nog even over gedacht om mams te adopteren ipv een pup, maar ik was bang dat Toucha toch wat meer problemen zou hebben met een volwassen teefje in huis.

Groetjes,
Daniëlle.
Door Lizzy
daanentous schreef: Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie!
Goede tip van die probiotica, maar haal je die? Bij de drogist ofzo? Toucha krijgt regelmatig biologische yoghurt van de AH, daar zitten toch ook probiotica in? Zou ik dat ook kunnen gebruiken voor een pup?
Hoi Danielle, Probiotica verkopen ze vaak bij drogist of reformwinkel. Merken: Orthica, Solgar (erg duur), Vitelle. In deze yoghurt zit inderdaad ook een lactobacterie. Yoghurt kun je ook geven. Er zit alleen minder in als in zo'n capsule.
Ik ben zelf helaas niet zo'n bak-ster :-[, maar ik heb wel een vriendin die nu ook al regelmatig hondenkoekjes met bijv. lever voor me bakt. Nadeel vind ik wel dat ze snel bederfen (schimmel), is daar is aan te doen misschien??
Je kunt ze invriezen. Als je ze in kleine porties invriest, dan haal je er steeds een portie uit die je zo snel mogelijk opgebruikt.
Puppy is een bastaardje en hij wordt denk ik max 25cm hoog. En hij krijgt waarschijnlijk ruw haar. We gaan hem Pino noemen ;D. Zijn moeder is samen met nog 19 andere hondjes in beslag genomen bij een vrouw die 25 verwaarloosde hondjes op een flatje hield. Helaas heeft ze er 5 mogen houden....
Eentje bleek bij aankomst op het asiel drachtig te zijn en heeft 4 pups gekregen. De moeder is zoals bovenstaande beschrijving en de andere hondjes zijn ook allemaal van hetzelfde type, alleen met andere kleuren. Gelukkig hebben ze inmiddels bijna allemaal een nieuw baasje. Ik heb er nog even over gedacht om mams te adopteren ipv een pup, maar ik was bang dat Toucha toch wat meer problemen zou hebben met een volwassen teefje in huis.

Groetjes,
Daniëlle.
Het pupje klinkt helemaal geweldig, maar de manier waarop zij ter wereld is gekomen... vreselijk... Onbegrijpelijk trouwens dat die mevrouw er 5 heeft mogen houden. Kunnen ze er over een paar jaar weer 25 weghalen.....

Nou joh, toppie dat je Pino hebt geadopteerd (leuke naam!). Ik denk dat een reu + teef een hele grote slagingskans heeft, dus ik had ook voor een pup gegaan.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door