Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

O ja, dat zijn allebei goede tegenargumenten :D

Overigens bevat het dit:

Rice flour, wheat starch, glycerin, calcium carbonate, gelatin, gum arabic, cellulose powder, natural poultry flavor, sodium tripolyphosphate, salt, potassium chloride, potassium sorbate (a preservative), vitamins [choline chloride, d-calcium pantothenate, vitamin B12 supplement, vitamin A supplement, niacin, riboflavin (vitamin B2), pyridoxine hydrochloride (vitamin B6), dl-alpha tocopherol acetate (source of vitamin E), folic acid], smoke flavor, turmeric, iron oxide, copper sulfate.

Klinkt niet erg gezellig... Ik denk dat ik wel veilig kan beweren dat er chemische stoffen aan worden toegevoegd...
Ik denk dat het vele malen verstandiger is om de tanden en kiezen van je hond te poetsen dan die gore Pal dentastixs te geven. Het helpt niet om het gebit te reinigen. Ik weet niet of het nu nog het geval is maar vroeger stond de Rask ook stijf van de BHA en BHT!

Ik heb jouw email ontvangen Anna en ik zal er naar kijken!
Lizzy schreef: Nou, speeksel heeft wel degelijk een zuurgraad. Dat is ook de reden dat de ene mens veel gevoeliger is voor tandsteen en de ander niet. De ene mens heeft namelijk een zuur speeksel (en dus weinig tandsteen maar veel gaatjes - het zure speeksel doodt bacterieen, lost tandsteen op, maar tast dus ook de glazuurlaag van de tanden en kiezen eerder aan) en de ander heeft alkalisch speeksel (en dus veel tandsteen en weinig gaatjes - geen zuur speeksel dat tandsteen oplost maar dus ook geen zure aanvallen op het glazuur van het gebit). En hier zit natuurlijk ook nog wat tussen - "het grijze gebied" en dus speeksel met een zuurgraad die neutraal is.
Lizzy, het gaat om enzymen in het speeksel bij mensen, die wellicht de zuurgraad beïnvloeden. Zelf behoor ik tot de groep die geen tandsteen ontwikkelt, geen paradontose heeft (heeft ook met dat speeksel te maken), maar mijn glazuur zit nog gewoon op mijn tanden en kiezen hoor en die tanden en kiezen heb ik nu 53 jaar.
Dat de toestand van het speeksel ook bij honden verschilt ben ik helemaal met je eens. Maar bij brokkenhonden met een goed gebit vraag ik me af of ze naast die brokken toch op iets kluiven. Zelf had ik ooit een Welsh terriër, die overigens wel zelf gemaakte maaltijden kreeg, en die had mede een goed gebit, omdat hij altijd bezig was tennisballen van hun velletje te ontdoen.
gr.
Nicolette
Door Timmy
Anna Penta schreef:Ik lees net wel op een site dat hij tijdens een lezing zei dat je de hond grote stukken taai vlees of kauwproducten moet geven.
En daarin zei hij ook dat het huidige industriele voer beslist niet tandvriendelijk is.
Ik denk dus dat hij voor wat betreft het gebit (dus niet de algehele gezondheid) vindt dat het belangrijkste is dat het voedsel groot genoeg is om de tanden schoon te schrapen. En of dat nou een bot is, of een Rask, dat zal hem worst wezen. Hij zal ongetwijfeld niet erg veel weten over het huidige versvlees; hij is tenslotte ook geen jonkie meer (voor mijn gevoel zijn het vaker de oudere dierenartsen die nogal afwijzend zijn t.o.v. de vernieuwing betreffende het fenomeen hond). Als hij misschien eens goed de huidige voermethode met de versvleesmethode vergelijkt, zal hij misschien voor wat betreft het gebit geen tegenstander zijn van vers.
YMHO.

Gr.
Linda
Door 202spots
Anna ik stuur je wel 'n PBtj..

Ik had van iemand info gehad over wat Mogans Eliasen in zijn E-book over honden speeksel schrijft.
"Rauwe voeding voor honden"
De mensen die zijn boek hebben kunnen het op pagina 22 lezen.

Dit is dus totaal het tegenovergestelde van wat Pat beweerd... :-\
Mijn honden maken hun tanden schoon met een lap pens.
Ze zetten hun poten op de lap pens en scheuren met hun tanden en kiezen een stuk van de pens af.
De binnenkant van de pens werkt als een tandenborstel voor hun tanden en kiezen.
Hier geen gebitsproblemen.
Duck van bijna 8 jaar heeft geen plaque, terwijl dit bij veel boxers wel het geval is.
Ria
precies, vind ik ook.....de beste tandenborstel voor een hond is een flinke lap pens (dus niet die fijngehakte burgers of uit een bakje, maar een echte lap van de slager). ;D
En je doet ze er nog een groot plezier mee ook: ze vinden het heerlijk!
Lekker scheuren en trekken! :P :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door