Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Nou, speeksel heeft wel degelijk een zuurgraad. Dat is ook de reden dat de ene mens veel gevoeliger is voor tandsteen en de ander niet. De ene mens heeft namelijk een zuur speeksel (en dus weinig tandsteen maar veel gaatjes - het zure speeksel doodt bacterieen, lost tandsteen op, maar tast dus ook de glazuurlaag van de tanden en kiezen eerder aan) en de ander heeft alkalisch speeksel (en dus veel tandsteen en weinig gaatjes - geen zuur speeksel dat tandsteen oplost maar dus ook geen zure aanvallen op het glazuur van het gebit). En hier zit natuurlijk ook nog wat tussen - "het grijze gebied" en dus speeksel met een zuurgraad die neutraal is.

En, ik weet zeker dat bovenstaande ook voor de hond geldt. Daarom zie je ook honden an 5 jaar oud die altijd brokken eten en toch een schoon gebit hebben (ook op de tandvleesrand). En je ziet ook honden die versvleesvoeding eten en toch op jonge leeftijd een smerig gebit hebben met veel plak en tandsteen.

Ik geloof er alleen helemaal niks van dat de voeding spectaculair van invloed is op de zuurgraad van het speeksel. De zuurgraad is je aangeboren.

Honden hebben dus (in mijn ogen) ook wel degelijk last van plak op tanden en kiezen. Plak is niets anders een vieze, zachte, kleverige laag met bacterieen. Tandplak bestaat voor een groot deel uit levende en dode bacterieen en eiwitten en etensresten. Wanneer je plak niet dagelijks verwijderd, verhard het zich (het "versteend") en dit is dan tandsteen. Suiker en zetmeel bevorderen de "groei" van plak, maar ook zonder suiker en zetmeel, krijg je plak.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 22 mei 2004, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
Ligt inderdaad per hond verschillend, net zoals Lizzy zegt. Caries komt inderdaad zelden bij de hond voor, maar plak en tandsteen regelmatig. Wel is het het beste niet teveel te rotzooien aan het gebit van je hond. Vaak gaan mensen aan de slag met tandenkrabbers e.d., iets dat je ook vaak in trimsalons ziet. Niet doen, die scherpe dingen beschadigen gauw het glazuur en dan krijg je alleen maar als resultaat dat het tandoppervlak ruw wordt, met daaruit voorvloeiend nog meer plak, dat veel makkelijker hecht aan ruwe, dan aan gladde oppervlakken.
Dus: niet zelf met scherpe dingen aan die tanden zitten en ook je trimster eraf laten blijven.

Gr.
Linda
Ik heb ook overal gevonden dat honden tandplaque kunnen krijgen (laagjes bacterien die zich afzetten) wat resulteert in tandsteen. En ook al komt het niet veel voor, honden kunnen toch wel gaatjes krijgen en dat komt ook steeds meer voor (heb ik zowel op een Engelse als op een Nederlandse site gevonden), waarschijnlijk door suikergebruik (de gaatjes zien er dan wel anders uit als bij mensen maar dat even terzijde). Dus inderdaad oppassen met suiker, ik zal hier ook aandacht aan besteden want het is toch van de zotte dat vrijwel elke hondensnack suiker bevat.

Dank voor de overige opmerkingen, er zitten erbij die ik zeker zal verwerken, zoals over dat niet zelf rommelen aan tandsteen. Tandplaque kan volgens mij desgewenst wel met een gaasje of tandenborstel voorzichtig worden verwijderd.

Dory, nog bedankt voor de link die je hebt gestuurd. Ik zal het helemaal doorlezen. Toch denk ik dat ik Pat's verhaal misschien niet opneem. Dit omdat ik niet dit kleine stuk kan noemen om eerder genoemde redenen. Ik zal dan een stuk dieper moeten ingaan op haar filosofie en dat gaat weer te ver voor dit boek (dan zou rauw voer onevenredig veel aandacht krijgen en lijkt de objectiviteit te verdwijnen). Maar ik zal zien of ik misschien nog wat kan noemen. In elk geval is het goed voor mijn eigen informatie.

Ten slotte ga ik nu eea vermelden over hondenkauwdingetjes. Als iemand meer weet over wat dat allemaal bevat, hoor ik dat graag. Ik heb al ergens gelezen dat sommige van die kauwdingen karton bevatten en ook las ik dat je moet oppassen voor illegaal slachtafval. Mmmh, klinkt als een gedeeltelijk nog onontgonnen gebied. Ik maak me klaar voor de duik :D
Sander schreef:Over tandsteen: Denis Steurs van Duck beweert dat tandplaque bij brokkenetende honden vooral wordt veroorzaakt door de bindmiddelen in de brokken.
Verklaart hij zich ook nog nader? Ben benieuwd hoe hij aan deze theorie komt.
Door Timmy
Die kauwdingen, hoe heten ze, die buffeltroep... die kunnen ook aan de maagwand kleven. We hebben zo'n ding eens verwijderd bij een doodzieke hond. Er stond dus dik de schimmel op dat ding...

Gr.
Linda
Anna Penta schreef:

Verklaart hij zich ook nog nader? Ben benieuwd hoe hij aan deze theorie komt.
Geen idee hoe hij er aan komt, maar hij zij dat de bindmiddelen in het voedsel er ook voor zorgen dat het voedsel zich aan de tanden van de hond vastzet (bindt zeg maar).

Zelf denk ik dat de bindmiddelen misschien wel een rol spelen, maar dat er zeker ook andere factoren meespelen.
Harde rauwe botten vind ik absoluut niet aan te raden. Hier slijt het gebit van. Sommige honden willen hier toch stukken vanaf bijten en de fanatiekelingen kunnen hiervan dus een giga-verstopping oplopen.
Tja, ik neig er zelf naar te zeggen dat harde rauwe botten wel kunnen maar alleen voor honden die niet fanatiek kauwen en knagen. Ik zie hier duidelijk verschil tussen de manier van knagen van pon en van bam. Waar Poncho fanatiek knaagt en afgesleten kiezen heeft, knaagt Bambi (even oud) heel beschaafd en zijn al haar kiezen nog als nieuw. Ik bedoel: natuurbotten zijn nog altijd te verkiezen boven veel knaagspul uit de dierenwinkel en als je nou een brokkenhond met een zachte beet hebt...
Gerookte dingen: levensgevaarlijk! Veelal zijn de botten van binnen nog verrot ook, omdat ze niet goed verhit zijn. Roken van botten is sowieso slecht voor de gezondheid. En, ook deze botten zijn verhit geweest.
Aha, dat wist ik niet. Heb je misschien nog een bron waaruit je hebt vernomen dat die dingen niet voldoende worden verhit? En waarin wordt uitgelegd waarom het roken van botten slecht is voor de gezondheid?
Buffelhuid: levensgevaarlijk. Ten eerste worden de meeste buffelhuidjes onder de smerigste omstandigheden gedroogd en bewerkt. Vaak worden ze ook chemisch behandeld met onveilige producten in landen waar andere wetten gelden als hier. Ten tweede kunnen buffelhuiden voor afsluiting van maag/darmen zorgen.
Ja dat wist ik. Ik zal goed uitzoeken wat de nadelen van buffelhuid zijn.
Blijft over: Nylabone en botjes van huid gemaakt die veilig gedroogd en behandeld zijn. Bijv. Farmfood en Bandit en Biofood. Ik blijf het allemaal nep vinden trouwens. En, mijn honden vinden Nylabones dus echt drie keer niks.
Dit zijn goede alternatieven. Hoewel de veilige buffelhuiden botjes alsnog gevaarlijk kunnen zijn voor de hond. Maar als je dan toch buffelhuid wilt, dan liever deze.
Hoewel, ik bedenk ineens dat rawhide en zo anders wordt gegeten. Het is minder één stuk en de hond eet het met beetjes tegelijk op. Zoiets. Ik zal het nog precies nagaan. Dat is dus een tweede voordeel van de rawhide e.d. gedroogde huiden.
Timmy schreef: Die kauwdingen, hoe heten ze, die buffeltroep... die kunnen ook aan de maagwand kleven. We hebben zo'n ding eens verwijderd bij een doodzieke hond. Er stond dus dik de schimmel op dat ding...

Gr.
Linda
Ik zal dit ook als een van de mogelijke gevaren noemen.
Tja, ik neig er zelf naar te zeggen dat harde rauwe botten wel kunnen maar alleen voor honden die niet fanatiek kauwen en knagen. Ik zie hier duidelijk verschil tussen de manier van knagen van pon en van bam. Waar Poncho fanatiek knaagt en afgesleten kiezen heeft, knaagt Bambi (even oud) heel beschaafd en zijn al haar kiezen nog als nieuw. Ik bedoel: natuurbotten zijn nog altijd te verkiezen boven veel knaagspul uit de dierenwinkel en als je nou een brokkenhond met een zachte beet hebt...
Nou, ik ben het niet met je eens. Ik vind slijtage van tanden en kiezen verschrikkelijk. Mijn honden krijgen om alleen die reden al geen harde botten en geen tennisballen. Tis wel de bedoeling dat zo'n gebit 10 tot 16 jaar (en liever langer) mee gaat. Onze Pinkel heeft afgesleten tanden en kiezen (werd in haar vorige leven gevoerd met brokken, mergpijpjes). Sommige doen haar zo'n zeer dat ze daar niet eens meer zachte botten mee kan eten....
Lizzy schreef: Nou, ik ben het niet met je eens. Ik vind slijtage van tanden en kiezen verschrikkelijk. Mijn honden krijgen om alleen die reden al geen harde botten en geen tennisballen. Tis wel de bedoeling dat zo'n gebit 10 tot 16 jaar (en liever langer) mee gaat. Onze Pinkel heeft afgesleten tanden en kiezen (werd in haar vorige leven gevoerd met brokken, mergpijpjes). Sommige doen haar zo'n zeer dat ze daar niet eens meer zachte botten mee kan eten....
Tja, heb toch het gevoel dat ik in elk geval botten moet behandelen in het stuk over gebitsverzorging. Kijk er zijn nu eenmaal massa's mensen die hun hond een bot van de slager geven en er niet bij stilstaan dat tanden en kiezen kunnen slijten. Ik kies dan liever voor de gulden middenweg en noem dit gevaar en zeg erbij ze niet te geven aan honden die te fanatiek eraan knagen. En zelfs bij zachte knagers nooit te vaak, wederom met het oog op slijtage. En dan kan ik er gelijk bij zeggen dat je zachte en kippenbotten nooit gekookt mag geven en rauw alleen als je je hebt verdiept in een rauwvleesdieet als barf. Ook weet ik dat veel mensen niet weten of ze botten rauw of gekookt moeten geven. Wederom kan ik dan zeggen dat het rauw kan.

Ik geloof niet zo in dingen ten stelligste afraden, tenzij het gevaar 90% of hoger is. Liever laat ik de verantwoordelijkheid aan de mensen zelf waarbij ik wel op de gevaren wijs.

En eigenlijk vind ik ook wel dat je bijv. brokkenhonden dan toch het allerlekkerst ontzegt wat er voor ze te vinden is: een echt bot (wederom met de voornoemde beperkingen).
Laatst gewijzigd door Anna Penta op za 22 mei 2004, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
o en lizzy, hoop dat je het niet erg vindt dat ik je vanavond dat stuk heb gemaild. Als je geen opmerkingen hebt hoef je niet te reageren hoor, het gaat mij er alleen om dat echte missers worden onderschept...

en flostouw heeft volgens mij toch echt ook wel een functie in gebitsonderhoud...
Laatst gewijzigd door Anna Penta op za 22 mei 2004, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop dat ik nou niet vervelend word maar nog 1 vraagje: wie heeft iets te zeggen over die gebitsonderhoudsstaafjes als dentastix en dentaras? Ik doe een suggestie: de meeste honden hebben ze in een tel op, waardoor het reinigende effect niet veel kan voorstellen. Dit is trouwens ook wat die andere dierentandarts erover zei, peter remeeuwsen of zo. Verder vind ik er alleen maar reclameuitlatingen over en die zeggen allemaal hetzelfde (hoe goed en nuttig ze wel niet zijn natuurlijk).
Ik gaf Saar wel eens zo'n ding, maar meer omdat ze er dol op was (bij wijze van 'snack') dan dat ik echt dacht dat ze er baat bij had qua gebit... Drie dagen later moest ik de restjes van die dingen nOg tussen haar tanden vandaan schrapen... ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door