Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Helen
#45321
SHIVA schreef: geer inderdaad is niet alles te genezen maar de klachten worden door iets veroorzaakt en daar moet je naar toe
soms kan een klacht zitten die veroorzaakt is in de kinder jaren en er op later leeftijd uit komt
.
En een dergelijke antwoord is precies de reden waarom ik een fikse dosis wantrouwen koester tegenover de alternatieve geneeskunde!! Overigens met alle respect voor mensen die dit anders zien.

groetjes Helen
Door Helen
#45325
Ook in de wereld van de geestelijke hulpverlening heb je zo'n grote hoeveelheid kwakzalvers die veel hele kwetsbare mensen zo ontzettend van de wal in de sloot helpen. Vooral de antoposofische georienteerde instellingen kramen zoveel onzin uit. Het zou hilarisch zijn als zij niet zoveel mensen schade zouden berokkenen. Het gaat echt zover dat ik weet van een geval van een man en vrouw die in een park onder een boom zaten en de man vertelde aan de vrouw dat hij van haar wilde scheiden dat de betreffende behandelaar zei dat ze het haar man niet kwalijk kon nemen. Het was de schuld van de boom. Die stond op een verkeerde plek en straalde daardoor zeer negatieve energie uit. Die vrouw moest naar buiten en met een stok op bomen gaan meppen. Dat zou haar goed doen....
Dit is echt waar geen grapje!!!! En denk maar niet dat je er niet in trapt. Als je aan de grond zit en je verwacht hulp en je stelt je er helemaal voor open. Dan weten mensen je werkelijk van dit soort onzin te overtuigen.
En dat ben ik heel blij dat ik gezegend ben met een flinke dosis gezond wantrouwen!!!

groetjes Helen
Door SHIVA
#45329
heleen voor wat voor soort geneeswijze je ook kiest je hebt goeie en slechte artsen of alternatieven
maar als een kind op jonge leeftijd iets traumatisch is overkomen kan dat op latere leeftijd gaan spelen daar hoef je niet voor geleerd te hebben
en dan zal je zeker naar dat stuk terug moeten en of je dat via een alternatieve instelling doet of via het reguliere dat maakt niet uit als je het maar bij de kern aanpakt
gr shiva
Door yalla
#45336
Lizzy schreef: Ik zou willen dat de reguliere en alternatieve artsen en therapeuten eens samen zouden gaan werken ipv elkaar tegen de werken (en als ik eerlijk ben dan vind ik dat de reguliere de alternatieve tegen werken en niet andersom). Daar zouden veel mensen en dieren bij gebaad zijn!
Ja dat zou nou een goede oplossing zijn. Hierover is trouwens in de één na laatste "Onze Hond" en mooi artikel over verschenen.
Door Helen
#45343
SHIVA schreef: heleen voor wat voor soort geneeswijze je ook kiest je hebt goeie en slechte artsen of alternatieven
maar als een kind op jonge leeftijd iets traumatisch is overkomen kan dat op latere leeftijd gaan spelen daar hoef je niet voor geleerd te hebben
en dan zal je zeker naar dat stuk terug moeten en of je dat via een alternatieve instelling doet of via het reguliere dat maakt niet uit als je het maar bij de kern aanpakt
gr shiva
Het verschil is dat op de reguliere geneeskunde meer controle is dan op de alternatieve geneeskunde. Verder ben ik er absoluut mee eens dat aardig wat problemen op het geestelijke vlak in de jeugd hun ontstaan kunnen hebben en jaren later pas daadwerkelijk voor problemen kunnen zorgen. Maar bij de geneeskunde???? Je krijgt niet nu de hik omdat je drie jaar geleden je verslikte in een druif.
Je hebt natuurlijk wel erfelijke ziektes die zich pas in een bepaalde levensfase uiten, maar daar houdt het toch echt mee op, naar mijn mening.

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op di 27 jan 2004, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#45408
de ene geneeswijze hoeft niet beter dan de andere zijn! het kan een aanvulling van de andere zijn.
en dat is altijd zo jammer dat we geen compromis kunnen sluiten, het is de ene of de andere!
Door willy
#45524
Hoi,

Ben het met Shiva eens dat ook onderdrukte aandoeningen op latere leeftijd andere aandoeningen (ziekten) kunnen veroorzaken. Het onderdrukken van huiduitslag (op wat voor manier dan ook) kan bijv later tot astma leiden. Vandaar dat bij de behandeling van een aandoening goed gekeken moet worden naar de (achterliggende) oorzaak en zo zijn er nog veel meer oorzaken voor bepaalde aandoeningen. De reden dus dat je verder zou moeten kijken dan je neus lang is en niet alleen maar het symptoom moet bestrijden cq onderdrukken.
en zo blijkt dat dus niet alleen psychische trauma's een rol kunnen gaan spelen op latere leeftijd.
Ben het overigens wel met Lupa eens dat (bijv) homeopathie en de reguliere geneeskunst elkaar zouden moeten kunnen aanvullen.
Gr Willy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#45640
Die Belgische Skepp is een variant op onze Vereniging tegen Kwakzalverij. Die is op dit moment ook weer erg actief in Nederland. Ik vraag me altijd af waarom dat zo agressief moet gebeuren.

Ik beschouw mij als wat zij een kwakzalver noemen. Ik gebruik veel alternatieve geneeswijzen en als ik er niet meer uitkom stap ik over op regulier. Omdat dat laatste veel giftiger en beschadigender is dan de meeste alternatieve geneeswijzen, mits ze goed toegepast worden.
Het argument tegen alternatieve geneeswijzen is dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt. En daarnaast willen ze het niet geloven, ook als het wel bewezen is dat het werkt, omdat ze niet kunnen begrijpen hoe het werkt.

Naar homeopathie zijn zeer veel onderzoeken gedaan. Zoveel dat er zelfs meta-studies zijn gedaan. Dat wil zeggen dat er dan naar een paar honderd onderzoeken wordt gekeken en dan wordt er bepaald hoe goed dat onderzoek uitgvoerd is en wat de resultaten zijn. Volgens mij zijn er tenminste drie van dat soort meta-studies gedaan en bij allemaal kwamen de onderzoekers er tot hun eigen schrik achter dat de onderzoeken die het beste waren uitgevoerd allemaal een positief resultaat hadden voor de homeopathie.

Een onderzoeker heeft zich teruggetrokken en is op dat resultaat teruggekomen. De argumenten weet ik niet. Een ander roept vervolgens: als we met dubbelblind placebo onderzoek kunnen aantonen dat homeopathie werkt, dan is er iets mis met het dubbelblind placebo onderzoek.
Kortom: hoeveel bewijs heb je nodig als mensen het gewoon niet willen geloven?

Daarnaast denk ik dat het onmogelijk is om met het huidige wetenschappelijke onderzoek aan te tonen hoe homeopathie en acupunctuur werken.
De westerse wetenschap denkt op een strikt objectieve, materialistische en dus chemische manier. Op die manier kun je nooit energetische processen aantonen of verklaren omdat je ze bij voorbaat al uitsluit. Alternatieve geneeswijzen zijn subjectief en energetisch en vallen dus buiten de belevingswereld van westerse wetenschappers.
Merkwaardig genoeg is men in de kwantumfysica al veel verder. Daar zijn ze er allang achter dat alle materie door energie wordt gevormd en gestuurd. Maar dat idee wil zich maar niet verspreiden over de rest van de wetenschap. En zolang dat het geval is, kun je niet aantonen hoe homeopathie werkt.

Ik kwakzalf dus rustig verder en laat ze maar discusiëren. Alleen verontrust het mij nog wel eens hoeveel mensen zich aantrekken van deze schreeuwerds.
Gebruikersavatar
Door chooky
#45641
Hoi Tannetje,
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de onderzoeken die je noemt. Kan ik die evt. ook op het internet vinden?
groetjes
Eva
Gebruikersavatar
Door Hitam
#45645
Poe, heb het zo niet bij de hand. Vast wel op internet te vinden maar ik heb daar nog nooit gezocht.
Een is van Linde et al, jaartal kwijt en de ander is van de epidemioloog Vandenbroucke. Ik zal verder zoeken voor je.
In Glasgow zit Reilly die doet ook veel onderzoek op het gebied van homeopathie. Hij werkt in het Glasgow homeopathic hospital. Misschien dat je daarop kunt zoeken?
Door Helen
#45646
Hitam schreef: Poe, heb het zo niet bij de hand. Vast wel op internet te vinden maar ik heb daar nog nooit gezocht.
Een is van Linde et al, jaartal kwijt en de ander is van de epidemioloog Vandenbroucke. Ik zal verder zoeken voor je.
In Glasgow zit Reilly die doet ook veel onderzoek op het gebied van homeopathie. Hij werkt in het Glasgow homeopathic hospital. Misschien dat je daarop kunt zoeken?
Aha, zeer interessant, ik ga ook op zoek.Zal eens kijken in de medische bieb van de universiteit.

Groetjes Helen
Door oebaya
#45663
Weet je, ik denk dat de echte kwakzalvers het zo verschrikkelijk verpesten.
Van die zogenaamde genezers die de mensen voor veel geld een waardeloos kruidenmiddel aansmeren of mensen die kankerpatienten gras laten eten. Kijk die moeten aangepakt, maar er zijn zat alternatieve geneeswijzen die bewezen helpen.
Maar ja, er zijn mensen die hebben nu liever perse chemische rotsooi.
Was eens bij een dierenarts om een hond te laten enten tegen kennelhoest (kon er niet onderuit, hond moest plotseling naar pension en in Belgie was het een feestdag, dus dan wip je even de grens over voor zowel dierenarts als pension)
Maar goed terug naar het verhaal: we kwamen zo over kennelhoest te spreken en dit was een dierenarts die voor de behandeling van kennelhoest niet meteen antibiotica uit de kast haalde, maar gewoon begon met een hoestsiroop.
Waren de klanten boos dat ze geen antibiotica kregen. Je kan niet altijd om antibiotica heen, maar gebruik ze dan ten minste alleen als er geen andere weg meer is.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Hitam
#45667
Linde et al.: Are the clinical effects of homeopathy placebo effects? A meta-analysis of placebo controlled trials. The Lancet, 1997, 350:834-843

Vandenbroucke heeft daar in hetzelfde blad een reactie op geschreven. Maar volgens mij heeft hij zelf ook een onderzoek gedaan met een bias.
En hij heeft in een lezing voor de Gezondheidsraad die uitspraak gedaan dat als homeopathie werkzaam is volgens dubbelblind placebo onderzoek dat dat dan aan het dubbelblind placebo onderzoek moet liggen.

Het British medical Journal publiceert ook geregeld over homeopathie: bmj.com (zonder www ervoor?)
Door geer
#45684
Ik heb er hier nog een paar gevonden:



Ernst E. A systematic review of systematic reviews of homeopathy. Br J Clin Pharmacol 2002, 54, 577-582

Linde K, Clausius N, Ramirez G, et al. Are the clinical effects of homoeopathy placebo effects? A meta-analysis of placebo-controlled trials. Lancet 1997, 350, 834-843.

O'Meara S, Wilson P, Bridle C, Kleijnen J, Wright K. Homeopathy a bulletin summarising the research evidence of the effectiveness of homeopathy. Effective Health Care 2002, 7 nr. 3.

Fisher P, Scott D L. A randomized controlled trial of homeopathy in rheumatoid arthritis. Rheumatology 2001, 40, 1052-1055.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door