Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3469797
lberghoef schreef: vr 22 mar 2024, 20:35 Lizzy, weet jij misschien hoe vaak je moet ontwormen bij een behoorlijke haakworm besmetting? De da in Nederland zei over een maand weer maar zei ook dat ze geen ervaring heeft met haakworm. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat 1 pilletje genoeg is....
Ik heb bottenbouillon besteld. Ze eet heel slecht, is heel kieskeurig geworden. Terwijl duffy de grootste eter was hier. Ze heeft echt last vd bloedarmoede. Ze is heel snel moe ook, het is zo zielig.
Ik zou wel controleren of het gewerkt heeft en dus opnieuw de ontlasting laten controleren over een paar weken, resistentie tegen anti worm middelen komt voor.
#3469839
Er waren 2 plusjes dus tussen de 20 en 50 eitjes gevonden.
Ik ga zeker haar ontlasting weer laten controleren. Ik ontworm mijn honden 2x per jaar standaard omdat we hier in Frankrijk gewoon teveel parasieten hebben om het niet te doen. Dus het is er ergens toch tussendoor geschoten.
Ik word vandaag terug gebeld door het Woud over het ontwormen. Ik heb zelf op een Amerikaanse site gevonden dat meestal (niet altijd) de larven het ontwormen overleven en deze in 2 tot 4 weken uitgroeien tot een volwassen worm. Mij lijkt het dan logisch om het na twee weken nog een keer te doen.
Eind deze week gaan we ook weer bloed prikken om te kijken hoe het met de bloedarmoede gaat. Mijn gevoel zegt dat het beter gaat. Ze is weer wat blijer,geen buikpijn en koorts meer, trekt af en toe een sprintje....
#3469848
Ik ken de details niet maar let effe op dat er verschillende soorten haakwormen zijn, misschien even bij het woud navragen of ze daar een uitspraak over kunnen doen welke haakworm het is? Ik weet dus ook niet of de soorten in Frankrijk hetzelfde zijn als die in de VS.

En niet alle ontwormingsmiddelen werken tegen haakworm, ik weet niet waar jij 2x per jaar mee ontwormd?
#3469895
Ik ontworm met milbemax. Dat schijnt in dit gedeelte van Frankrijk het beste te werken zegt de dierenarts. Niet altijd dus, blijkt.
Nog steeds geen contact gehad met de da vh Woud helaas.
Morgen ga ik weer bloed laten prikken voor controle, kijken of het beter gaat met de bloedarmoede.
Het is behoorlijk wisselend. De ene dag word ze blij wakker maar wil ze tot ver in de middag niet eten. De volgende ochtend is ze niet vooruit te branden maar wil ze wel wat eten. Geen pijl op te trekken.
Ik weet dat het niet erg is als ze maar 1x op een dag eet maar het is zo een rare gewaarwording, deze hond kon je tot een paar weken geleden op ieder moment vd dag bij maken met eten. Nu is ze zo moeilijk geworden.
Ik heb zelf nooit bloedarmoede gehad dus kan het ook niet vergelijken met mezelf... heb je meer last in de ochtend ofzo?
Heb het idee dat ze vaak misselijk is maar ze braakt nooit. Wel gras eten.
Ik voel me best machteloos zo...
#3469911
vandaag bloed geprikt en gelukkig geen bloedarmoede meer! Wel hele hoge leverwaarden. Nou is dat niet vreemd bij haar, iedere keer na een ontsteking, parasiet, ontwormingskuur noem maar op zijn haar leverwaarden torenhoog. Zo hoog dat al eens aan cushing is gedacht maar het niet bleek te zijn.
Kijken wat ik met voer kan doen...niet veel vrees ik want ze eet slecht. Heb zentonil besteld, dat heeft in het verleden haar waarden doen dalen.
11 april weer bloedprikken en voor de zekerheid ook een echo.
#3469966
Hetzelfde. S'ochtends eten is een drama. Volgens mij word ze daar ook misselijk van, want ze zit dan te smakken en begint een beetje te rillen.
Ik ben met het leverdieet begonnen maar dat wil ze helemaal niet. Ik weet niet wat het is, ze was altijd gek op kip maar sinds dit hele gedoe wil ze absoluut geen kip meer, niet rauw, niet gekookt... niks. Ik heb nu witvis gehaald voor vanavond, kijken of ze dat wel wil.
Want ze op het moment het liefste eet is kattenvoer...
Ik heb dus ook inmiddels wat verschillende merken hepatic blikvoer besteld.
Tegen de namiddag gaat het meestal beter, en in de avond eet ze meestal wel normaal. Nou is 1x per dag eten niet erg dat weet ik maar als ze sochtends niet eet gaan na een paar uur haar maag en darmen zo tekeer dat ze vreselijk gras gaat eten en nog misselijker wordt.
Maar supplementeren gaat wel lastig.. terwijl ze dat juist zo nodig heeft nu.
Ik moet eerdaags ook weer ontwormen, zie ik ook tegenop want dan krijgt die lever weer een opdonder.
Met wandelen gaat het wel wat beter, ze heeft er weer plezier in.
Ik vind het ook maar vreemd allemaal
Haar leverwaardes zijn hoog... maar niet zo hoog als ze ooit geweest zijn zag ik nu.
Ben wel benieuwd wat uit de echo gaat komen... maar dat is pas 11 april.
#3470022
Lizzy schreef: di 02 apr 2024, 18:22 Waarom dan niet eerst testen voordat je de 2de keer gaat ontwormen? Misschien is het met 1 keer gewoon klaar!

Nog 9 dagen. Pfft, ja, wachten duurt lang als je hond zo niet lekker is.
Meestal geef je een tweede dosis om de ‘slapende’ en/of onvolwassen wormen mee te pakken, maar die leggen vaak maar weinig eitjes (nog) en dan kan het zijn dat je die niet ziet in de ontlasting.
#3470037
Ja dat heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Dan wil ze echt alleen maar gras.
Ik heb gisteren dan maar een zak brokken gekocht :-X in de hoop dat ze daar dan een handje van eet ipv de kattenbrokken. Geen succes vooralsnog. Aan de andere kant denk ik, ze is bijna 15... als ze nu bij wordt van een paar kattenbrokjes sochtends is dat nou zo erg...ik weet het is niet heel goed maar als dat haar nou aan het eten krijgt...

En over het ontwormen, het moet echt een tweede keer. De eitjes gaan niet dood van een kuur dus ik moet het nog een keer doen nadat die eitjes uit zijn gekomen. Dat is na 2 tot 4 weken. Het is nu 2 weken geleden dat ik het gedaan heb dus binnen twee weken weer. Daarna laat ik testen.
Ik zal straks naar leverwaardes hier posten misschien dat iemand zijn licht erop kan werpen en zeggen hoe erg het nu is. De ene da zegt nl dat het ernstig is de andere zegt, het valt wel mee zolang er geen andere symptomen zijn.
#3470038
De te hoge waardes:
MCHC = 38,0 g/dl ref: 32.0 -37.9 Als ik het goed begrepen heb kan dat door een vit b12 te kort komen.
MONO 2,23x10^9/L ref: 0.16 - 1.12
PLT 828 K/UL ref: 148 - 484 (was twee weken geleden nog 279 nu dus 3x hoger)
PCT 0,96% Ref: 0.14 - 0.46 (hiervoor heeft de da IDEXX gebeld waarop het lab zei te testen op SDMA, nierfunctie. Deze was goed.
UREA 1,158 g/L ref: 0.147 - 0.567
TP 91 g/L ref: 52 - 82
GLOB 62 g/L ref: 25 - 45
ALT 456 U/L ref: 10 - 125
ALKP 1288 U/L ref: 23 - 212

Ik vraag me nu opeens af of het geen sepsis is in een vroeg stadium...Het irriteert me dat ik zelf zo na moet denken hier altijd. Ik weet het gewoon ook niet.
Die PCT waarde vind ik zorgwekkend omdat die twee weken geleden nog wel goed was.
Laatst gewijzigd door lberghoef op wo 03 apr 2024, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#3470039
Toch gelukt het uploaden...
Volgens Idexx passen deze waardes bij een fikse haakworm infectie met daardoor een darmontsteking...
het is zo raar met eten, vandaag dus een slechte dag. Vanochtend niks gegeten behalve wat kattenbrokjes, nu heeft ze overduidelijk honger maar ze eet niet. Ze draait iedere keer haar kop om als ik iets aanbied. Net wel wat paté opgelikt, maar het lijkt wel alsof alles wat uit mijn handen komt niet te vertrouwen is. Zodra ze wel iets oplikt of een hapje van neemt gaat ze ook meteen water drinken, alsof het heel vies was wat ze op heeft.

Met supplementen ben ik nu maar even gestopt op epato, glutamine en probiotica na. Haar ontlasting blijft papperig, heb puur probiotica geprobeerd en solgar, beide zonder resultaat. Glutamine voor de darmwand lukt meestal wel in de voeding maar toch soms nog wat donker bloed erbij, lijken op korstjes. Epato voor de lever is een ramp om bij haar naar binnen te krijgen.
Heb nu Nux vomica, een homeopatisch iets tegen misselijkheid, ook zonder smaak dus als ze eet heeft ze dat in ieder geval niet door.
Bijlagen
20240403_115657.jpg
20240403_115657.jpg (5.39 MiB) 370 keer bekeken
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door