Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Diegel
#13099
<<
<<


Absoluut maar zeker geen 30 %, dat veel te veel.

10 tot max. 15 % is veel realistischer , en dan nog alleen de malse botten van jonge dieren (lamsribben of kalfsribben) en de karkassen van gevogelte en konijnen.
Ja, roger, maar hoe stop je in godsnaam de helft groenten in die hond, als ze nu nog maar ruikt dat er iets te veel groenten naar haar zin in zitten, haalt ze haar neus er voor op... ???
Ik moet wel zeggen, als ze wat tafelrestjes van ons krijgt, dus gekookte groenten, vindt ze het wel veel minder vies..
Ik ben het al een hele tijd aan het overwegen om misschien toch haar groenten lichtjes te koken zodat ze er wat meer kan eten, maar dan is wel het hele (B)ARF principe door het raam.
Door roger
#13100
<<Ja, roger, maar hoe stop je in godsnaam de helft groenten in die hond, als ze nu nog maar ruikt dat er iets te veel groenten naar haar zin in zitten, haalt ze haar neus er voor op... ???<<


Dat weet ik dus ook niet, kijk eens in je postbus, daar zit het email adres van iemand die het zou moeten weten.
Ik dacht dat hij ook niet echt kookt maar lichtjes in kokend water sopt, en dat hij ook wel cerealen aanbeveeld ipv. granen.
Door Diegel
#13101

Dat weet ik dus ook niet, kijk eens in je postbus, daar zit het email adres van iemand die het zou moeten weten.
??? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt, Roger?

Ik heb wel van Lizzy een hoop goede tips gekregen hoe ik groenten aantrekkelijker kan maken en dat helpt enorm, maar 3/6 van de hele voeding ,en dan nog eens fruit, wat ze zowiezo niet lust... pfff, ik denk dat ze dan net zo zou gaan stinken als van brokken... als ze er uberhaupt iets van zou eten.
Nee, bij mij werkt 70% van dierlijke afkomst prima, en het lijkt mij ook dat daar het gebit voor gemaakt is..
Het enige waar ik mij soms wel zorgen over maak, is de hoeveelheid 'gifstoffen' in vlees waar men het soms over heeft..
En, pardon Roger, wat is het verschil tussen granen en cerealen ???
Groetjes, Lieve
Door sylvia
#13102
rechts bovenin je scherm zie je staan "hallo diegel je hebt X aantal berichten"

Als je daar even op klikt kom je in je PBtje personalmail box  ;D
Door Diegel
#13103
rechts bovenin je scherm zie je staan "hallo diegel je hebt X aantal berichten"

Als je daar even op klikt kom je in je PBtje personalmail box ;D
Dankjewel, lieve Sylvia, maar dat weet ik intussen ook wel! Ik heb al twee sterretjes,hoor! ;D ;D
Maar er zit helemaal geen berichtje met een emailadres in mijn postbus!!
Roger, je spreekt in raadsels :D
Door roger
#13104
<<Maar er zit helemaal geen berichtje met een emailadres in mijn postbus!!
Roger, je spreekt in raadsels :D<<


Shit, dat klopt, dat bericht was voor Petra (Nelle), die deze threat begonnen is.
Is ook naar haar PB verstuurd en niet naar de jouwe dus Diegel, en die moet het wel ontvangen hebben want het staat in mijn outbox.

Gr.
Roger.
Door roger
#13105
<<En, pardon Roger, wat is het verschil tussen granen en cerealen ???<<


Lieve (Diegel dus) , de granen zijn voor mij de volle korrels, onbewerkt.
Met cerealen bedoel ik de gewalste, ontsloten korrel, vlokken dus.
Alle graansoorten kan je als korrel en als vlok kopen.
Ik gebruik een maal per week om een vleesloze dag te creeren een handvol van deze vlokken mix, tot volle tevredenheid van mijn honden.


Gr.
Roger
Door roger
#13107
<< het wordt mij weer allemaal duidelijk! ;D
(behalve dan dat rare groentendieet...)
Groetjes, Lieve[/quote]<<

Ja, dat snap ik zelf ook nog niet helemaal.

Grt.
Roger.
Door Nelle
#13108
Ik snap het ook niet. Een hond heeft de bouw van een carnivoor - waarom hem dan volstoppen met groenten/granen? Voor wij met barf begonnen, hebben wij een hele poos voor de honden gekookt: 2/4 rijst of deegwaren met 1/4 gekookt vlees en 1/4 gekookte groenten. Op dit dieet hadden onze meiden grote hopen stoelgang. Met Barf niet meer. Ik zit in de dierenbescherming en had een keer een golden retriever van 11 in opvang. De hond zat zich de godganse dag te krabben ook na een poos op Duck te hebben gestaan. Dan heb ik hem van de één op de andere dag overgezet op rauw zonder granen en binnen de week was de jeuk verdwenen.
Tuurlijk moeten onze honden niet meer de inspanningen leveren van jagen achter prooien etc. maar moeten we daarom hun portie proteinen zo inkrimpen? Omdat zij anders door deze grote hoeveelheid proteinen een vroegere dood tegemoet gaan? Ja, best verwarrend...

Petra
Door roger
#13109
<<[quote]Ik snap het ook niet. Een hond heeft de bouw van een carnivoor - waarom hem dan volstoppen met groenten/granen?<<


Ik zou hem een stuk kunnen volgen als hij het zou doen om overvoeding tegen te gaan.

Juliette de Bairacli Levy schrijft in haar boek (dat trouwens Billinghurst héél goed kent) over 1 dag vleesloos gevolgd door een dag vasten om de lever en de nieren te ontlasten.

Overvoeding, is dat trouwens niet het probleem van onze westerse maatschappij.
Dus ik geef mijn honden 75 tot 85 % dierlijke producten maar slechts 5 dagen op de 7, met een grote variatie en heel kleine hoeveelheden, zeker geen 2 % van hun gewicht en met temperaturen zoals nu zelfs om de twee dagen.


Misschien ziet Vanden Eynde het wel in die richting !

Een beetje vrees voor overvoeding in vlees en vandaar zijn extreem lage percentages, net zoals Billinghurst 30 % bot aanbeveeld zonder een goede onderbouwing maar om een belangrijke klemtoon te leggen op bot zoals Lonsdale mij ooit geschreven heeft.

Begrijp je wat ik bedoel.
Door sylvia
#13110
als we naar onze honden kijken en denken....wat zouden ze eten als ze nog alleen op de wereld waren,ik zie ze niet verder komen dan konijn,haas,muis,eekhoorn als ze in limburg wonen een korenwolfje en gevogelte,verder zullen ze aan groot prooidier alleen aas eten.Of zie ik het geheel verkeerd.
Door Nelle
#13111
Roger - ik heb niet de indruk dat het bij Van den Eynde om overvoeding gaat. Een vriendin van mij kookt ook voor haar hond. Zij krijgt pasta of rijst met gekookte groentjes en vlees (licht gekookt) waarbij het vlees ongeveer 1/5 is tov de rest. De hond krijgt ongeveer 600g bij slechts matige beweging (wandelen aan slentertempo) en is dan ook in mijn ogen veel te dik. Met elk dieet krijg je overgewicht als je te veel geeft bij te weinig beweging. Ik weet niet zoveel van jou honden en of ze al dan niet veel sporten. M'n jongste golden moet ik 3% van haar lichaamsgewicht voeren om haar op gewicht te houden. Velen vinden haar nu nog te mager.
Wat is meer belastend voor een lichaam van een carnivoor: rauw vlees met botten 6 dagen op 7 of grote hoeveelheden granen/groenten 6 dagen op 7? Hun verteringsstelsel is er niet op voorzien om granen/groenten te verteren. Door te koken helpen we ze een beetje maar toch heeft hun lichaam langere tijd nodig om dit te verwerken tov wanneer ze vlees eten. Dan worden organen toch ook fel belast?
Voor ons zou het dieet van Van den Eynde wel ideaal zijn. Veel groenten, goede portie volkorengranen en weinig vlees. Maar kunnen wij onze behoeften met die van honden vergelijken. Ook voor katten geldt hetzelfde dieet.
Mijn honden eten alles en ik heb hen vandaag ook een groentesoep met havermout en een kleine portie vlees aangeboden zoals Dr. Van den Eynde het voorschrijft. Ben benieuwd hoe het morgen met hun stoelgang zit.

Petra
Door roger
#13112
<<[quote]Roger - ik heb niet de indruk dat het bij Van den Eynde om overvoeding gaat. Een vriendin van mij kookt ook voor haar hond. Zij krijgt pasta of rijst met gekookte groentjes en vlees (licht gekookt) waarbij het vlees ongeveer 1/5 is tov de rest


Petra,

Jij bent toch Belgische? Dan ken je zeker ook wel dr. Herman Lecompte ?
Wel van hem staat deze week weer een intervieuw in Humo.
Lecompte beweerd 1000 jaar te worden en zweert bij anti oxidanten, de anti ouderdomsvitamines zeg maar.

Door verhitting worden deze natuurlijke anti oxidanten vernietigd.
Dit is ook de stelling van Billinghurst (Give Your dog a bone blz. 44)

Vanden Eynde kookt dus granen en dompeld zijn groentes in kokend water of hij kookt ze lichtjes.

Dus hier vernietigd hij zijn natuurlijke anti oxidanten.

Het enige rauwe in zijn dieet is vlees, in heel kleine hoeveelheden dan nog. Ik begrijp zijn stelling dus niet goed waarom honden die rauw gevoerd worden , gelet op de anti oxidanten theorie , niet oud zouden worden, tenzij je gaat overvoeren.

Gr.
Roger.


Gr.
Roger.
Door Helen
#13113
Ik heb het idee dat je het moet bekijken als "Er zijn vele wegen die naar Rome leiden". Onder ons mensen, omnivoren als ik me niet vergis, zijn ook vele "stromingen"vegetarieres, veganisten, mensen die allerhande dieten volgen van Montignac tot Atkins. Heb ik verder geen verstand van. Zij zoeken een manier om met hun ideeen en behoeften een dieet te creeren die bij hun manier van denken en leven past. Nou prima, als je er gezond bij blijft. Gelukkig zijn de voedingsstoffen die wij nodig hebben verspreid over een groot aantal voedingsmiddelen en is het goed mogelijk om allerlei dieeten te hanteren.
Zo ook voor onze grote vriend de hond, denk ik. Eeuwen lang leefde hij voorspoeding in het wild, al eeuwen lang leeft hij voorspoedig naast de mens. Net zoals wij doen past ook de hond zich praktisch overal aan aan en slaagt hij erin om te overleven bij zeer verschillende omstandigheden. En ik denk dat Van de Eynde er een van is. Niet dat ik daar voor zou kiezen. Het bewuste dieet spreekt mij niet aan. Maar ja, zo zou ik geen vegetarier worden.....maar vegetarieers slagen er ook in om zichzelf gezond te houden.

groetjes Helen
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door