Moderator: Lizzy
Odin schreef: Enreco levert alleen het grondstofmengsel (lijnzaad/visolie), in nederland wordt dit aangevuld met de rest. Deze grondstoffen zijn dezelfde als voor menselijke consumptie, ze zijn van hoogwaardiger kwaliteit dan de goedkope europese grondstoffen. Dat heeft te maken met de teeltomstandigheden wat het lijnzaad betreft. De paardenversie, vergelijkbaar met golddust, Horseshine, is in Amerika al 2 keer product van het jaar geweest. Er is niets mis met golddust. Feit blijft dat mijn hond binnen 2 dagen weer helemaal een zachte glanzende vacht had zonder haaruitval en het veel plassen/drinken na één dosering al over was. Verder ook een groot effect op gedrag. Met andere producten/toevoegingen heb ik nooit dit resultaat gehad. En de prijs valt reuze mee, met een zak van 500 gram doe ik met mijn grote hond heel lang en hij krijgt er geen diarree van. Ik ben geheel onbevooroordeeld begonnen met een gratis proefzakje en laat me leiden door de resultaten, want daar gaat het om.Wat ik wel raar vind... Omega-3 (EPA en DHA) hebben een tijd nodig om goed ingebouwd te worden in de celmembranen. Dat kan wel 6-8 weken duren, dat gaat niet binnen 2 dagen. Een hond mag wat meer gaan glanzen door een oliemengsel, maar haaruitval, jeuk, rode plekken of andere huidaandoeningen, die heb je niet zo snel weg met omega-3, zelfs al is deze super geconcentreerd. Het vele drinken en plassen dat stopt zou ook kunnen komen door de verslijmende werking van de lijnzaad, een beetje dezelfde werking als Psylliumvezels. Maar of dat nu het effect van Omega-3 is??? Begrijp me goed hoor, als het voor jouw dier werkt, dan werkt het. Maar met argumenten 'dat het uit amerika komt en dus beter is omdat de teeltomstandigheden beter zijn dan hier in Nederland', sja. Mijn lijnzaad uit de reformzaak kan evengoed in Amerika zijn geteelt. En ook de meeste visolie komt niet uit Nederland. En vrijwel alle producten voor dieren zijn van humane kwaliteit, ze zijn namelijk vrijwel allemaal (van Hema tot NML, van Kruidvat tot Renske), een-op-een te verwisselen met humane supplementen. Dus ook dat vind ik geen doorslaggevend argument. En een uitgebalanceerde samenstelling, dat klinkt heel mooi, maar daarmee ben je er niet. Wie heeft dan bedacht wat die samenstelling moet zijn en wat is dan precies die samenstelling? Ik vind veel van dit soort dingen erg neigen naar mooipraat die graag en snel wordt geloofd, maar als je goed kijkt eigenlijk niets over de werking van het product zegt.
maddoc schreef: IU; International Unitshum, nou, dat rekensommetje heb 'k zelluf gemaakt:
IE; Internationale Eenheden
dat rekensommetje daaronder; stond daar niet bij in hoeveel grammen olie die eenheden zaten?
maddoc schreef: IU; International Unitsdus ... als 'k goed reken:
IE; Internationale Eenheden
dat rekensommetje daaronder; stond daar niet bij in hoeveel grammen olie die eenheden zaten?
flin schreef: dus ... als 'k goed reken:IU=IE
zegt de 1:
5 IU vit E = 3.5 mg vit E per gr vis-olie
de ander:
200 IE vit E = 0.14 mg vit E per gr vis- olie
maddoc schreef: IU=IE1 IE vit. E = 0,7 microgram
maar waar heb je die getallen vandaan gehaald?
zal wel verschil uitmaken wat ze benoemen als vit E, maar dan nog zie ik niet hoe 200IE 0,14mg kan zijn en 5IE 3,5mg.
Ik heb Doils arthrosis, dat is per ml 450mgEPA/ 100mg DHA en vit E=alfa tocopherol 1%en dit zijn capsules, waar 1000 mg olie inzit?
endie's duidelijk
Visolie capsules van glucosamine.com, dat is per capsule van 1000mg marinol C-38 visolieconcentraat;
EPA 210mg/ DHA 150mg/ natuurlijke gemengde tocoferolen 3mg
Vandaag op de Felcan Kattendag werd nog gewezen op het gevaar van malnutritie door overvoedering van omega 3 vetzuren met een groot tekort aan vit E als gevolg (in dit geval ging het om een commercieel voer met rauwe zalm en zalmolie, waarbij de honden die het aten een groot vit E tekort opliepen en als gevolg daarvan klachten kregen, bv heftige schilfering vd huid).igoed, jôh!
Bij een andere lezing werd benadrukt dat het van belang is om een anti-oxidanten complex te geven omdat het een netwerk is dat op elkaar inwerkt, dat het niet voldoende is om alleen vit E te geven (maar niet een produkt waar lipoic acid in zit, want dat geeft leverschade bij de kat).
Dit ging dan wel over het verbeteren van de cognitieve functies van "seniele" katten.
flin schreef:dacht ik ook niet hoor
'k was ook zeker niet om van plan om 'zomaar' wat te doen..vandaar de kleine zoektocht
flin schreef: 1 IE vit. E = 0,7 microgramKweenie hoor, maar IE is toch echt hetzelfde als IU. Het ene is Nederlands en het andere is Engels. En het betekend Internationale Eenheden. Dus een van de twee is niet goed.
1 IU vit E = 0,671 miligram d.alphatocopherol
5 IU en 200 IE staan in de aanbevelingen van 't kattenartikel en de aanbeveling van Solgar