Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
Ook ik vind het niet echt passen bij een beloningsgerichte training een 'snuitbijt' en ik kan mij dan ook niet voorstellen dat dit een positief effect zal hebben op het gedrag van je pup.
En ik vind het ook nogal overdreven van de trainer om nu al te concluderen dat het gedrag van jouw pup voor problemen zal gaan zorgen in de toekomst, ik vind het niet zo gek dat een pup van die leeftijd af en toe druk is en niet alle aandacht voor je heeft. En wat is de reden dat je nu al een gentle leader moet gebruiken?

Als je het zo aan blijft pakken zoals je nu doet, dus corrigeren als je pup geen aandacht voor je heeft en druk doet dan zie ik het juist fout gaan.... Het is dan juist niet leuk om aandacht voor jou te hebben of je zorgt er wel voor dat je hond aandacht voor je heeft, maar juist uit angst. Als dit is wat ze je op de hondenschool aanraden zou ik een andere hondenschool zoeken. Zo'n snuitbijt klinkt niet heftig, maar kan als iets heel naars ervaren worden door jouw hond.
Door mcSnurk
Bij onze prutser werd op de puppycursus ook gedaan alsof ik een probleemhond had. Hartstikke wild, geen contact maken, helemaal opgefokt raken door de andere honden. En time-out met een Kong werkte echt niet. Was een calming-signals cursus. En de hele tijd die blikken en de geluiden van tjonge tjonge. Heb me daar groen en geel geërgert  >:(. En ik heb het over zeer ervaren instructeurs. Maar ik werkte 's middags en meneer zat op die tijd nog in de bench en als ik thuis kwam moesten we zo ongeveer meteen door naar de cursus. Die hond moest gewoon energie kwijt. En ik vind dat zo'n cursus daar begrip voor moet hebben en niet doen alsof je hond niet deugt. Na 5 lessen ben ik ring training gaan doen, op een andere tijd. Heb de geweldigste hond van de wereld, niks probleemhond!!!
En een calming-signals cursus zoals wij die deden, zitten goeie dingen bij maar voor mij :-X :-X :-X.
Zoek een andere cursus, ben het helemaal niet eens met die adviezen......
Laatst gewijzigd door mcSnurk op do 31 jan 2008, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
En ik vind het ook nogal overdreven van de trainer om nu al te concluderen dat het gedrag van jouw pup voor problemen zal gaan zorgen in de toekomst, ik vind het niet zo gek dat een pup van die leeftijd af en toe druk is en niet alle aandacht voor je heeft
Nou gelukkig, dat vond ik dus zelf eigenlijk ook!!!!
Het is onze eerste pup van een groot ras, waar we dus ook echt mee op cursus gaan. Het is een pittig hondje, maar niet agressief.
Maar ik kan dan toch wel een beetje onzeker worden, van die professionele opmerkingen, en ga me afvragen of ik niet te eigenwijs ben en dingen niet wil zien omdat het toevallig mijn eigen hond is. Mijn man is daar gelukkig veel relaxter in.

Op die andere cursus in ons eigen dorp ben ik alleen maar wezen kijken. Daar waren ze bij voorbaat al van mening dat je 'm keihard aan moest pakken, anders gaat ie na een half jaar ofzo toch bijten?!! :o
Ik had alleen nog maar de rassen genoemd, ze hadden de hond zelfs nog nooit gezien!! Raar wereldje, soms.

Overigens, dit was de eerste keer dat ze zo reageerde, misschien had ze een chagerijnige dag, falco een hele drukke, en moet ik me niet gek laten maken. Ik bereik thuis heel veel met geduld en 'm zelf na laten denken hoe ie het beste dat voertje kan scoren.

En in het verhaal van Gemma herken ik ook heel veel, wij gaan 's morgens om 9.45, en dan heeft ie de hele avond en nacht geslapen. En het is een hondje met heeeeeel erg veel energie en een korte concentratie-boog. Ik ga dan wel eerst een half uurtje met 'm lopen, maar dat is bij lange na niet genoeg om 'm minder te laten stuiteren, bij al die andere leuke honden!! :D

In die gentle-leader, ik ben daar niet zo voor, maar ik zie er nog niet zo heel veel verkeerds in, tenminste voor een tijdje, op plekken waar veel honden zijn of op de cursus. Ik kan het proberen.
Hij is nl. bere-sterk en ik ben bang dat ie zich anders binnenkort een keer plotseling lostrekt of dat ik zelf iets oploop aan mijn pols of schouder.

Maar ik ben blij dat jullie er zo'n beetje hetzelfde idee over hebben als ikzelf! En ik ga kijken op het hondengedragsforum.
Door mcSnurk
Laat je niet ontmoedigen. Ik vind het toch het belangrijkst dat jij er een leuke hond aan hebt. En tenslotte zijn ook later op de hondencursus niet alle honden dikke maatjes. Vind het nu veel te vroeg om zoiets over jouw hond te zeggen. Zoek eens op internet, vaak heeft iedere plaats zijn eigen cursus of methode en ga dan gewoon eens vrijblijvend kijken zonder hond. Of vraag eens in je omgeving waar anderen naar toe gaan.
Ik ging ook al 20 jaar met iedere hond naar dezelfde vereniging en die gaven ineens een heel andere cursus. Ik kwam met een pup die met 5 maanden perfect zit, lig, volg en door slalompaaltjes liep. Ineens moest alles anders, andere methode, commando's, riem vasthouden in andere hand, belonen en corrigeren moest anders,en gedrag naar andere honden toe. Na 5 lessen was ik van slag en onhandig want 20 jaar herhaling haal je er niet zomaar uit, maar mijn hond raakte ook van slag omdat het geleerde ineens anders moest.
Zoek een cursus die bij jullie past, dat is het belangrijkste!!!!
Door Laura2004
@Jalukifra, ik heb echt het idee dat jouw hondje het heel erg goed doet, je vertelt dat hij veel aandacht heeft als hij losloopt, dat vind ik heel goed voor zo'n jonge hond.

Ik zou zeker op het hondengedragsforum rondvragen, ook eventueel voor een goede hondenschool, daar weten mensen misschien een goede hondenschool bij jou in de buurt. En ik weet zeker dat mensen je daar advies kunnen geven over hoe je de aandacht kan krijgen van je pup ;)

Ik weet hoe slecht het kan zijn om op een hondenschool terecht te komen waar ze met dit soort methodes te werk gaan en waar ze doen alsof jouw hond een probleemhond is. Mijn hond vertoonde agressie naar andere honden en op de cursus werd mij aangepraat dat hij min of meer gestoord was en ik heb me daar 5 jaar naar gedragen, dat ik met een gestoorde hond rondliep, terwijl ik in mijn hart weet dat hij helemaal niet gestoord is, hij kan wel pittig zijn naar andere honden. Mijn gedrag naar Kai toe heeft zijn gedrag alleen maar verergerd en als ik dit terug kon draaien zou ik dan doen. Ik denk ook dat als ik bij een goede hondenschool terecht was gekomen waar ze niet alles zwart-wit bekijken, dat zijn gedrag (en mijn gedrag) nooit zo erg was geworden.

Ik raad je dus echt aan om goed na te denken of je wel op zo'n hondenschool wil blijven, want de methodes die ze daar hanteren kunnen in mijn ogen voor problemen zorgen in de toekomst en dat terwijl je een leuke pup hebt waar je veel plezier van kan beleven.

Ook wil ik ff zeggen dat ik geen problemen heb met een gentle leader, ik gebruik het zelf ook bij mijn reu, maar ik was gewoon benieuwd waarvoor je hem moet gebruiken en of er geen andere manieren zijn om de aandacht van je pup te krijgen, misschien zie ik het verkeerd en is het echt nodig hoor, ik kan dat natuurlijk niet zeggen vanaf hier.

Heel veel succes in ieder geval!
Door RupsenStorm
gemmaa schreef: Bij onze prutser werd op de puppycursus ook gedaan alsof ik een probleemhond had. Hartstikke wild, geen contact maken, helemaal opgefokt raken door de andere honden. En time-out met een Kong werkte echt niet. Was een calming-signals cursus. En de hele tijd die blikken en de geluiden van tjonge tjonge. Heb me daar groen en geel geërgert >:(. En ik heb het over zeer ervaren instructeurs. Maar ik werkte 's middags en meneer zat op die tijd nog in de bench en als ik thuis kwam moesten we zo ongeveer meteen door naar de cursus. Die hond moest gewoon energie kwijt. En ik vind dat zo'n cursus daar begrip voor moet hebben en niet doen alsof je hond niet deugt. Na 5 lessen ben ik ring training gaan doen, op een andere tijd. Heb de geweldigste hond van de wereld, niks probleemhond!!!
En een calming-signals cursus zoals wij die deden, zitten goeie dingen bij maar voor mij :-X :-X :-X.
Zoek een andere cursus, ben het helemaal niet eens met die adviezen......
herkenbaar! ik ben met storm naar een positief gerichte vervolgcursus geweest die ik ook heb afgebroken ivm de belachelijke adviezen die ik toegefluistert kreeg: je mag hem van mij best harder aanpakken hoor! het is een weim dus grijp hem als het nodig is.
:o etc etc....
ik heb gemerkt dat mijn weim helemaal niet toe was aan dat wachten en kunstjes afdraaien, daarnaast is hij allergisch voor die druk die daar op hem uitgeoefend werd.
Hij moest bijvoorbeeld gaan liggen, als hij dat weigerde omdat hij het allemaal veel te spannend vond mocht ik omdat ze het geduld niet hadden te wachten op ons gewoon overslaan. Ik weer in diuscussie, dat weiger ik. Immers als ik zeg af dan gaat hij af om mijn eigen gezag niet te iondermijnen maar ik neem wel zelf de tijd hiervoor die ik samen met mijn hond nodig ben...
bnou pak hem amaar eens aan. bla die bla die bla.
ik ben daarna naar een jachthonden training gegaan waar ik nog bij ben, het gaat elke week zienderogen vooruit. Thuuis luistert hij als een trein en hij werk als een paard tijdens de jachttraining. Er is geen commando dat hij niet opvolgt dus zoek een andere training is ook mijn advies.
Jouw hond ontwikkelt op zijn eigen tempe, leer je hond lezen ipv een machtstrijd met hem aan te gaan op zo'n training zou ik je willen adviseren
Door dorinekok
Ik wil me even aansluiten bij het gegeven dat je hond gewoon nog een pup is. Je doet een kind van 2 ook niet op de universiteit. Als hij nu de kans niet krijgt te spelen en gewoon hond te zijn, zul je dát zeker in de toekomst terug zien.
Ik had daar in Nederland ook wel eens last van, dat mensen allemaal vonden dat mijn hond ongemanierd, te wild te druk of weet ik het was. Maar omdat hij nogal groot was, verkeek men zich er op . Het was gewoon een pup. Toen hij twee jaar oud was, was het er vanzelf helemaal af. Natuurlijk moet je wel de gewone opvoedings strategieën met hem doen maar spelen en oog voor andere dingen hebben is heel normaal. Zolang jij de leukste bent om mee te spelen, komt uiteindelijk alles wel goed.
Door hellenbanjerbo
hoe oud is je hond? ik vind een gentle leader niet geschikt voor jonge honden die nog niet uitgegroeid zijn. nekletsel kan het gevolg zijn. je kunt dan beter een tuig gebruiken en eventueel een elastische lijn (b.v. een wackywalker) om de schokken op te vangen in je eigen arm/schouder.
Door Juul
@Helen

Hij is net 6 maanden, en dus zeker nog niet uitgegroeid. Een tuig vind jij dus beter?

@ dorine, gemmaa, laura

Ik ben net lekker een eind met 'm wezen lopen, lekker uitwaaien met dit weer, langs de Regge. Hij speelt en hij rent, en komt echt vrolijk aangestormt als ik ook maar een kik geef!!!
Ik heb gewoon een super hond. En dat vind ik dus veel belangrijker!!!
Door mcSnurk
jalukrifa schreef:

Ik ben net lekker een eind met 'm wezen lopen, lekker uitwaaien met dit weer, langs de Regge. Hij speelt en hij rent, en komt echt vrolijk aangestormt als ik ook maar een kik geef!!!
Ik heb gewoon een super hond. En dat vind ik dus veel belangrijker!!!

En daar wordt je nou lekker helemaal gelukkig van! 8) :)
Door hellenbanjerbo
jalukrifa schreef: @Helen

Hij is net 6 maanden, en dus zeker nog niet uitgegroeid. Een tuig vind jij dus beter?

ik vind een gentle leader voor zo'n jonge hond echt geen goed idee om redenen die ik eerder schreef. waarom kreeg je dat advies eigenlijk?
Door Juul
Nou, omdat ie dus nog af en toe trekt aan de riem.
Vooral op de cursus, als we dichter in de buurt van de andere honden moeten proberen te komen, dan kan ik 100 keer stil gaan staan of omdraaien, regelmatig schiet ie er dan naar toe. (We zijn daar overigens pas net mee begonnen)
En als we daar aankomen duurt het dus heeel erg lang voordat we binnen zijn, met al dat stilstaan en omdraaien. Als ik stilsta komt ie wel netjes weer naar me toe, maar als we dan aanlopen gaat ie weer iets voor me uitlopen en begint het verhaaltje opnieuw.

Hij loopt dus ook nog niet standaard netjes naast me, maar iets voor me uit, zo net op de grens van niet trekken. Als ie dan iets interessants ziet, trekt ie dus wel. Stukjes volgen gaat al wel, hij bied dat ook af en toe zelf aan, als ie los loopt (dat is niet op de cursus dus), alleen kan ik zijn aandacht nog niet heel lang vasthouden.

De instructrice vind 'm, denk ik, te sterk voor mij, en denkt dat ik vandaag of morgen een blessure oploop, vandaar de gentle leader. Zo werd het i.i.g. gebracht.

Ik wil dit ook wel per pb doen, we gaan nu wel erg off-topic en het wordt een lang verhaal??
Door dorinekok
helemaal geen lang verhaal. Geniet gewoon van je hond!
Ik zou me niet al te veel van kritiek aan trekken op dit moment. Gewoon je eigen gevoel volgen. Heb je zelf het idee dat je blessure gevoelig bent? Of wordt het je aangepraat?
Eigenlijk geldt dat voor alle cursussen en raad die je krijgt m.b.t. je hond: aanhoren, checken of het bij jou en je hond past en dan toepassen wat je kunt gebruiken en de rest onthouden voor een ander moment of gewoon vergeten.
Door *Monique
dorinekok schreef: helemaal geen lang verhaal. Geniet gewoon van je hond!
Ik zou me niet al te veel van kritiek aan trekken op dit moment. Gewoon je eigen gevoel volgen. Heb je zelf het idee dat je blessure gevoelig bent? Of wordt het je aangepraat?
Eigenlijk geldt dat voor alle cursussen en raad die je krijgt m.b.t. je hond: aanhoren, checken of het bij jou en je hond past en dan toepassen wat je kunt gebruiken en de rest onthouden voor een ander moment of gewoon vergeten.
helemaal goed Dorine!
Heb je dat mij ook gedaan ;)
haha grapje ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door