Moderator: Lizzy
aussie schreef: Indy is voor het eerst in haar leven in de rui, en dat gaat gepaard met jeuk. Vooral bij haar broek en op 1/3 van haar staart. Ik kam haar regelmatig om ze veel mogelijk het oude haar eruit te halen, maar nu gaat ze wel heel erg bijten. Kaal is het nog niet, maar ik zag net wel een behoorlijk geïrriteerde plek op haar staart. Ik heb er een huidspray opgespoten wat jeukstillend is. Ik hoop dat het afdoende is, want ik grijp liever niet naar medicijnen. Is er iets alternatiefs te geven, iets wat makkelijk verkrijgbaar is ?volgens mij hebben aussies zo'n beetje hezelfde rui-patroon als collies? Bij de collie komt ook ineens de hele ondervacht los...die hangt dan als plukjes 'watten' in de bovenvacht. De fokker van Suus adviseerde om haar te wassen als ze zo erg in de rui is...dan spoel je een hoop haar eruit...maar ik heb het één keer gedaan en daarna nooit weer...het duurde zowat een hele dag vóór ze droog was...
Decibels schreef: volgens mij hebben aussies zo'n beetje hezelfde rui-patroon als collies? Bij de collie komt ook ineens de hele ondervacht los...die hangt dan als plukjes 'watten' in de bovenvacht. De fokker van Suus adviseerde om haar te wassen als ze zo erg in de rui is...dan spoel je een hoop haar eruit...maar ik heb het één keer gedaan en daarna nooit weer...het duurde zowat een hele dag vóór ze droog was...Ik heb gehoord dat je de hond daarna moet drogen met een föhn en borstel en dat je dan meteen alle ondervacht eruit krijgt die los zit. Gelukkig is Indy nu door de ergste rui heen, hebben we dus weer overleefd
vanaalst schreef: heb ik in het weekend gedaan, zaterdags de honden gewassen en op zondag gekamt.Ik heb ook langharige Belgen gehad, ik weet hoe erg het kan zijn
Hemeltje het leek wel of het sneeuwde!!!
Zoveel haar, ik had denk ik wel 3 emmers vol!
Volgend jaar doe ik het weer, wassen in het voorjaar of zodra de ruiperiode begint.
Het scheelt echt heel veel, het was voor het eerst dat ik ze ging wassen maar het bevalt mij prima.
Veel haar en ergenis minder!
ellen