Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2264784
May Linn hadden we in de auto per ongeluk naast de zak schapenbrokken gezet  :-\
Hier heeft ze dus behoorlijk van gegeten. Haar buik is zichtbaar dik.
Toen ze uit de auto kwam heeft ze 2 ballen schapenbrok overgegeven. Was echt aan elkaar geplakt.
Dit was om 18.00 ongeveer.
Daarna hebben we haar voor de zekerheid even niet meer laten drinken.

Zou ik haar nu weer wat drinken kunnen geven?
Ze heeft geeft aan echt te willen drinken.
Kan dat geen kwaad?

Verder voelt zich nog wel wat misselijk (soms wat boeren en nog steeds dikke buik), maar ze doet verder normaal.
#2264863
Het is nu te laat maar ik had meteen naar de Da gereden om haar te laten braken maar weet natuurlijk niet hoeveel ze op heeft gegeten?
En inderdaad iets laxerends geven om de boel los te houden...hou haar maar goed in de gaten.
Zou ook niet teveel water geven en nu maar hopen dat ze morgen flink ontlast.
#2264870
choopy schreef: Was het biks of van die brokken die opzwellen met vocht??
Bij biks zou ik het wel aandurven om haar  beetjes te laten drinken.
Bij "zwel"brokken echt maar mondjesmaat doen.
Het waren echt pellets, zoiets:
Afbeelding
Ik weet dus ook niet zeker of ze zwellen met water.
Wel klonteren ze in de maag, want ze had echt 2 ballen uitgekotst.

Ik heb haar net een klein beetje laten drinken.
Zal een beetje over de avond verdeelt geven.

@ Jolanda, laxeermiddel lijkt me niks. Ze oogt verder normaal, ook geen boeren meer nu. Wel wil ze nog erg graag drinken.
Was wel een gevalletje van doet ze anders nooit, "god" strafte wel meteen want ze was echt gelijk erna misselijk.
Gebeurde in die 2 minuten die we naar de wei moeten rijden, gewoon stom niet bij nagedacht dat ze uit de zak zou gaan eten.
#2264872
tieneke schreef: Het is nu te laat maar ik had meteen naar de Da gereden om haar te laten braken maar weet natuurlijk niet hoeveel ze op heeft gegeten?
En inderdaad iets laxerends geven om de boel los te houden...hou haar maar goed in de gaten.
Zou ook niet teveel water geven en nu maar hopen dat ze morgen flink ontlast.
Ze heeft maximaal 2-3 minuten kunnen eten, was maar een kort ritje en erna zeker een handvol uitgekotst.
Ze doet verder ook normaal dus ik zie niet echt rede tot paniek.
Enige waar ik me wel zorgen over maak is of water wat doet, het moet natuurlijk niet gaan zwellen ofzo.

Wat voor laxerend zou ik haar kunnen geven? Heb niks in huis volgens mij behalve lever, maarja dan prop ik er nog meer eten in, lijkt me dat ze al zat eten binnen heeft.
Laatst gewijzigd door May Linn op di 21 feb 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2264888
Ik zou even een handje van die brokken in een glas water doen om te kijken wat ze doen....
Als ze opzwellen, zou ik geen water meer geven. Ik denk dat ik de hond alsnog zou laten braken  :-\
(en dus een ritje naar de dierenarts).
#2264903
miik schreef: Ik zou even een handje van die brokken in een glas water doen om te kijken wat ze doen....
Als ze opzwellen, zou ik geen water meer geven. Ik denk dat ik de hond alsnog zou laten braken  :-\
(en dus een ritje naar de dierenarts).
Is zeker zinvol het eerste en voor de zekerheid toch nog je da bellen?
#2264924
Dan heeft ze indd niet lang kunnen eten.
Eet May Linn normaal snel of op haar gemakje? Wat schat je nu in? Snel gegeten of rustig?
Misschien heeft ze door die zooi wel flinke gasvorming gekregen en heeft ze het grootste gedeelte al uitgekotst?

Indd even een paar brokjes in water gooien en een aantal minuten afwachten.

Als je geen rede tot paniek ziet zou ik ook even afwachten. Je ziet zelf wel hoe 'slecht' ze er aan toe is en of het NU noodzakelijk is om een DA te bellen.
#2264939
miik schreef: Ik zou even een handje van die brokken in een glas water doen om te kijken wat ze doen....
Als ze opzwellen, zou ik geen water meer geven. Ik denk dat ik de hond alsnog zou laten braken  :-\
(en dus een ritje naar de dierenarts).
Dat idee heb ik dus een uur geleden uitgevoerd in een glas water.
Ze zwellen niet echt op, misschien een beetje was lastig inschatten.
Wel vallen ze helemaal uit elkaar en word geen klont ofzo in water.
Dat stelt me wel wat meer gerust.

Ik heb haar nu 3x een klein beetje laten drinken.
Ze oogt ook niet dik meer en ligt rustig te slapen.
Eten heeft ze niet gekregen vanavond dat durfde ik niet.
En vannacht mag ze voor de zekerheid maar een keer op de slaapkamer slapen, mocht ze onrustig worden omdat ze last heeft dan word ik erg iig wakker van.

@ Jolanda, May Linn schrokt behoorlijk, maar ik denk dat ze zo snel gegeten heeft dat ze daardoor gelijk erna moest kosten.
Morgen even afwachten, maar ik verwacht dat het met een sisser afloopt.
#2265244
Een beetje late reactie.... Hoe gaat het nu?

Wat staat er op de zak?

Als het pulpbrokken zijn dan zwellen ze enorm op en vallen in kleine stukjes uit elkaar. Zijn het gewone brokken dan worden ze ook ietsjes groter, maar niet veel, en vallen ze als een soort poeder uit elkaar.

De pulpbrokken kun je de schapen ook zo niet voeren, die moet je eerst weken. Ik neem aan dat je dat wel weet? Hoe je ze normaal voert?
#2265366
Dan zijn het geen pulpbrokken, want deze brokken kun je zo droog voeren aan de schapen.

Gaat goed met May Linn, vannacht heeft ze rustig geslapen.
En vanochtend normaal gepoept, het was wel wat veel.
Eten en drinken doet ze ook normaal.
Dus ik denk dat het met sisser afgelopen is, kost me wat jaren van me leven maar doen we dus nooit meer samen in 1 ruimte schapenbrok en hond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door