Karin & Pyrs schreef:
Wil ik het stukje kopieeren, is er INEENS een heel stuk weg (veranderd) ............
Ja, dat was ik

. Heel veel niet relevante informatie stond daarin wat ik voor Dalmaten heb geschreven.... vandaar dat ik daar weer uit heb zitten knippen en snijden....
Waar het om gaat is het volgende: een hond wijkt (qua stofwisseling - gewoon, van binnen) niet af van de wolf. Wat eet een wolf? Vlees (en botten en orgaanvlees). En 2% tot 5% plantaardige voeding. Ik zeg niet dat we dat dieet nou moeten copieren voor onze hond, maar dit is dus wat een carnivoor eet. En nu bevat CB al wat meer plantaardig materiaal als dat een wolf normalitair binnen krijgt.
Maar goed, van het eten van vlees krijg je dus een licht zure urine. Simpel. Een Dalmaat kan van veel vlees een extreem zure urine krijgen en in deze urine uraatkristallen vormen. Maar de Dalmaat heeft een afwijking en dit hebben andere honden niet. Maar juist een zure urine is ook exact wat een hond moet hebben. Nogmaals, in een neutrale of alkalische urine overleven bacterieen en kan er zelfs struvietgruis ontwikkelen.
Nou mogen ze van mij die extra wortel er doorheen raspen hoor. Maakt mij niet uit want die wortel gaat echt niet voor een minder zure urine zorgen. Tenzij je meer geraspte wortel geeft als vlees.... Dan heb je kans dat je minder zure urine krijgt... En dat moet je dus niet willen! Een hond is geen konijn en licht zure urine is prima. Zullen we een wedje leggen dat alle honden op versvlees een pH waarde van de urine hebben van ongeveer 6.4? Perfect! Kijk, en met brokken moeten ze dat op een onnatuurlijke wijze bewerkstelligen. En dat is dus ongezond. De pH waarde fluctueerd daarom ook veel meer op al die onnatuurlijk brokkenzooi, maar, zal ook zoveel mogelijk een zure urine opleveren. Dus ook een wedje dat de plas van jouw ene hond even zuur is als die van jouw andere hond.......
Maar goed, in Amerika vinden mensen het zonde dat hun gazon uitgebeten plekken vertoont door hondenpies. En er bestaan daar zelfs middelen die de urine van de hond alkalischer maken.... Gevaarlijk. Ronduit gevaarlijk. En stomzinnig. Want het helpt niet eens.
Overigens wil je zelfs bij een Dalmaat geen pH waarde boven de 7.0. Ook dan loopt een Dalmaat kans om struviet/blaasontsteking op te lopen. Nee, gewoon onder de 7.0.
Ik geloof er trouwens helemaal geen ene moer van dat meneer aan de vacht kan ruiken of een hond 'te zuur' is of niet. De enige goede manier is het meten van de pH waarde van de urine en nogmaals, deze moet gewoon licht zuur zijn, zoals deze op een versvleesdieet is.