Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2003850
Tja
HD en ED, als we het echt wisten hadden we het dan al niet echt kunnen aanpakken?

De pest met de huidige aanpak is mijn inziens dat heel belangrijke - correctie de belangrijkste - data verloren gaat. Dieren die ingeslapen worden of zware operaties ondergaan vanwege HD/ED omdat dze zo ernstig is, en juist daarvan zijn er geen officiele geregistreerde uitslagen. Het liefst wordt dat ook verzwegen.
En dan al de dieren die gerontgend worden maar dan al blijkt dat het slecht zal zijn en om dan niet naast het dure rontgen de raad van beheer ook nog eens flink wat geld te betalen. Ergens begrijpelijk aan de andere kant benadeel je daarmee je eigen geliefde ras.
Uiteindelijk lijkt HD dan verbeterd goh wat veel A en B honden en wat C's. En de rest ja niet getest OF.... jawel evt overleden of zo slecht dat men niet officieel rontgend.

Daarnaast hoe onstaat het , erfelijke aanleg, voeding, beweging?
Hoe kan bv een pup van 12 weken al zo ernstige HD hebben? En dan even de situatie dat eigenaar niet verkeerd ermee om ging.  In het nest iets gebeurd of tijdens geboorte? Of mama tijdens dracht problemen gehad? In hoeverre is de gezondheid van de teef tijdens de dracht van belang? (ik denk zelf dat dit dus ook heel sterk meetelt)

EN dan nog valse A uitslagen en valse C. Ja zoals gezegt je doet alles goed en dus A, de hond heeft weliswaar nooit pup mogen zijn. En een C hond omdat ie een ongelukje heeft gehad? (vaak maar aan 1 kant) Met welke hond fok je liever? Daarom is denk ik data van hele nesten nog belangrijker dan alleen van de hond zelf.

Zelf vind ik dus niet dat je zomaar C heupen en moet uisluiten van de fok. Ook verklein je daarmee je genenpoel en kunt daarmee veel andere problemen op de hals halen, nieuwe nog niet geziene gebreken binnen een ras! Zo is dat in de geschiedenis van verschillende rassen al gebeurd.
Zelfde denk ik over ED.
Het vreemde is nog dat de ene hond met C wel last heeft en de ander totaal niet, spieren of juist mate van botafwijking? Gaat botafwijking vaker gepaard met pijn als ondiepe kommen of andersom of maakt het niet uit. Dat vraag ik me wel af.

Ook over de zichtbaarheid aan de buitenkant van HD: vlgs mij is het lang niet altijd zo duidelijk als op de filmpjes. Legio honden die op show goede scores halen omdat ze oo zo mooi lopen en dan blijkt dat ze D heupen hebben. Goed dan zal je dat met leeftijd wrslijk gaan zien maar tot aan de 18 maanden (rontgenleeftijd bij NF) was er niks aan te zien en ook op show liepen ze mooi. Dus het is niet altijd zichtbaar. En ook sommige simptomen van HD wil niet altijd zeggen dat er HD is. Ik heb hier 2 waggelkonten  :biggrin2:, hoort een beetje bij het ras he.

Gelukkig hebben we hier 2 HDA honden en ED vrij. Ze zijn niet in een glazen kooi opgegroeid, en ze hebben echt lekker pup kunnen zijn. Een puppie wil nu eenmaal wat ravotten en dat moet ook kunnen. Natuurlijk probeer je ervoor te zorgen dat het niet te wild en te langdurig doorgaat.
Maar goed, Kaio was een "puppy from hell" voor iedere (NF) eigenaar, wat die allemaal gedaan heeft  :-X Als pup op de bank springen dan op de leuning dan vanaf daar naar de andere bank springen op de achterleuning. Nee dat mocht niet maar dat had hij al gedaan voor je bij hem was. Op de tuintafels en stoelen geklommen en er af springen en soms ook vallen....
Van buiten naar binnen komen rennnen, banken hopsen en dan nog een duikvlucht over de salontafel en dan handrembochtje en weer naar buiten. Werkelijk in een halve seconde gebeurd. Wat hebben we ons zorgen gemaakt. Op een gegeven moment verdwenen die zorgen, niet alleen omdat hij iets rustiger werd maar euh als ie nu nog geen last heeft dan zal het echt wel goed zitten... Hij was /is ook een broks spieren op zijn heupen.
Maci hebben we bij Maarten laten voorrontgen met ong 6-7 maanden. Er werd als eerste gevraagd of we dan wat vermoedens hadden. Nee daar is het niet voor, maar ze beginngen wat te ravotten met elkaar en we willen weten hoe het zit en in hoeverre het mag. Nou fotoos gemaakt en gesprek erover gehad met hem. Nou geweldig mooie heupen en nee daar maakte je vlgs hem geen slechte heupen meer van. Dan moest je het wel superbont maken, van wat met elkaar spelen zou dat niet gebeuren.
Maci is gelukkig nooit zo druk geweest als Kaio maar heeft wel zijn ding kunnen doen, hij heeft vrij mogen bewegen en nog als jonge hond kunnen gedragen.
Bij beiden hebben we overigens middels goed doorlopen en zwemmen wel op vroege leeftijd al voor spieropbouw gezorgd.
Kaio komt uit B x A combi en Maci uit een C x A combi.

Tja eerlijk gezegd denk ik dus dat er HD is die al aangeboren (al dan niet erfelijk) is, daar kan voeding, beweging niet tegenop, dat is echt pech. Dan aanleg die met verkeerde voeding beweging erger kan worden en met juiste niet zo tot uiting zal komen (dus wel vererfbaar aan nakomelingen) en honden die het gewoonweg niet hebben (dan zou het nog steeds erfelijk drager kunnen zijn, zoals in het stukkie dat Lizzy heeft geplaats, dat hd mogelijk een polygenetische stoornis is).

En ja de fimpjes die zijn wel erg om te zien, duidelijk is wel dat deze honden eronder lijden.
#2003865
Kaio schreef: Gelukkig hebben we hier 2 HDA honden en ED vrij. Ze zijn niet in een glazen kooi opgegroeid, en ze hebben echt lekker pup kunnen zijn. Een puppie wil nu eenmaal wat ravotten en dat moet ook kunnen. Natuurlijk probeer je ervoor te zorgen dat het niet te wild en te langdurig doorgaat.
Maar goed, Kaio was een "puppy from hell" voor iedere (NF) eigenaar, wat die allemaal gedaan heeft  :-X Als pup op de bank springen dan op de leuning dan vanaf daar naar de andere bank springen op de achterleuning. Nee dat mocht niet maar dat had hij al gedaan voor je bij hem was. Op de tuintafels en stoelen geklommen en er af springen en soms ook vallen....
Van buiten naar binnen komen rennnen, banken hopsen en dan nog een duikvlucht over de salontafel en dan handrembochtje en weer naar buiten. Werkelijk in een halve seconde gebeurd. Wat hebben we ons zorgen gemaakt. Op een gegeven moment verdwenen die zorgen, niet alleen omdat hij iets rustiger werd maar euh als ie nu nog geen last heeft dan zal het echt wel goed zitten... Hij was /is ook een broks spieren op zijn heupen.
Wat een duiveltje zeg!
HD is de malamute ook niet vreemd, maar hier leven de pups helemaal vrij buiten op het terrein. Ze kunnen naar believen spelen, ravotten, op dingen klimmen, springen, op verkenningstocht en noem het maar op. We laten ze totaal hun gang gaan en tot nu toe leidt dat idd vooral tot heel sterk bespierde wezentjes. Of eigenlijk normaal bespierde wezentjes, denk ik.
#2003990
Esther Q schreef: Wat een duiveltje zeg!
HD is de malamute ook niet vreemd, maar hier leven de pups helemaal vrij buiten op het terrein. Ze kunnen naar believen spelen, ravotten, op dingen klimmen, springen, op verkenningstocht en noem het maar op. We laten ze totaal hun gang gaan en tot nu toe leidt dat idd vooral tot heel sterk bespierde wezentjes. Of eigenlijk normaal bespierde wezentjes, denk ik.
Het grote verschil tussen een honden en een wolvenpup van 4 wkn of 6 wkn is ook het verschil een bespiering en coordinatie. Daarom laten wij de pups ook op allerlei ondergronden lopen. Dat voorkomt blessures.
#2004078
Flat schreef: ik hoorde(ik wiste het niet)
dat loopsheid invloed heeft op de uitslag
kan me iemand meer over vertellen?
Nee, dat is echt onzin. Loopsheid heeft natuurlijk geen invloed op de diepte van de kommen, de aansluiting kop/kom en het al dan niet aanwezig zijn van botafwijkingen. De uitslag wordt dus niet beinvloed door of je teef loops is, moet worden, onlangs was of dat al weer even achter de rug is.
#2004079
had altijd al eens willen zien hoe een HD hond loopt, interessant om te zien die filmpjes

hoe het allemaal zo gekomen is en hoe wij mensen het kunnen voorkomen bij onze honden, tja, wie zal het zeggen, gezond verstand gebruiken lijkt me. Opgroeiende pups geen onnatuurlijk voeding voeren, geen onnatuurlijke bewegingen laten doen, geen onnatuurlijke bouw nastreven bij de fok enz.
#2004340
Flat schreef: dierenkliniek Putten
Het beste zou zijn om deze foto's tussen twee loopsheden in te doen vanwege de hormonale invloeden op de bekkenbanden.
Waar staat het precies Do? Kan het niet vinden. Ik heb er echt nog nooit eerder over gehoord. Wat zou er met de bekkenbanden gebeuren, onder invloed van hormonen? Iemand enig idee?
Door Do
#2004347
Lizzy schreef: Waar staat het precies Do? Kan het niet vinden. Ik heb er echt nog nooit eerder over gehoord. Wat zou er met de bekkenbanden gebeuren, onder invloed van hormonen? Iemand enig idee?
het staat nergens, het staat in email
over vragen over roesjes en HD en ED onderzoeken
#2004355
Die bekkenbanden komen onder invloed van hormonen wat losser te zitten, zodat er wat meer beweging mogelijk is tbv de bevalling. Dit heeft echter uiteraard geen invloed op de vorm van kop/kom en eventuele botafwijkingen. Zou het wél van invloed zijn, dan zou het logischerwijze niet rondom de loopsheid, maar aan het eind van de schijndracht zijn dat rontgenen ontraden moet worden, maar goed dat is dus niet het geval. Het zijn niet de banden die beoordeeld worden.
Indra is overigens gerontgend tijdens de loopsheid. 26 Mnd. oud en beiderzijds een prachtige A. Maartje aan het eind van de schijndracht, uitslag beiderzijds A. Goed is goed ;)
#2004465
Maar als de banden losser komen te zitten, zou het dus wel degelijk invloed kunnen hebben als je volgens de penn-hip methode werkt?

En kan het nog zijn dat op het moment dat de banden uitgerekt zijn dat men liever niet aan die poten moet gaan snukken voor een foto?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door