Even een korte omschrijving van het probleem en wat er tot nu toe tegen ondernomen is.
Ik heb de pup vanaf 7 weken. De pup is toen hij 6 weken was vanuit Bosnie en Hercegovina met de auto naar Nederland gebracht. Toen al had hij jeuk en was hij aan het krabben. Hij was door de fokker behandeld tegen vlooien. Waarmee hij behandeld is weet ik niet.
Eenmaal in Nederland aangekomen (7 weken) is hij nogmaals behandeld tegen vlooien met Program (hij had ze nog steeds). Na twee weken was de jeuk nog steeds niet voorbij. Dus naar de DA. Ik moest de pup wassen met een in water oplosbaar poeder (niet in Nederland toegestaan voor verkoop) en puppy shampoo. Daarbij moest ik hem Stonghold-druppels geven omdat hij last had van andere vlooien (vachtvlooien). Ik heb de pup dus niet gewassen maar wel de Stonghold gegeven. Heb ook gelijk een andere DA gezocht. Van de Stonghold druppels werd de pup heel suf en begon zich nog meer te jeuken en krabben. Die avond heeft hij boven op zijn achterpoot (bijna op zijn rug) een wond opengebeten. Het zag er heel vies, nat en rood uit. Je zag het vlees en spier zitten.
Ben gelijk naar de DA gegaan (DA nummer 2). Die heeft hem Prednocutin forte voorgeschreven en heeft hem een antibiotica spuit gegeven. En Sari moest een kap om. De wond heelde langszaam, maar de jeuk en het bijten bleef. Dus weer naar de DA. Deze adviseerde om nogmaals Stonghold te geven (1 maand na vorige dosering), en hem regelmatig te wassen. Stonghold gegeven, maar niet gewassen. Sari weer helemaal suf. Echter dit hielp ook niet. Alleen nog meer jeuk en bijten. Deze DA wist ook niet wat er aan de hand was. Daar komt nog bij dat de Sarplaninac hoogstens 1 keer per jaar met shampoo gewassen mag worden ivm zijn vacht en vettigheid van deze vacht.
Dus DA nummer 3. Heeft zijn vacht onderzocht en meende een "parasiet" gezien te hebben. Opnieuw Stonghold (3 weken na de vorige) maar nu een zwaardere dosering dan voor zijn gewicht. Sari weer suf en nog meer jeuk en bijten. Eveneens kreeg ik Dexamethason voorgeschreven tegen de jeuk. Het arme beestje moet van die tabletten poepen en plassen als een gek. En hij at heel veel. Alleen de jeuk en het bijten bleef. Dus DA weer gebeld. Ik moest stoppen met Dexamethason en kreeg antibiotica tabletten voorgeschreven. Ik moest Sari ook met Virbac Defencare (vlooienshampoo) wassen. Dit heb ik 2 keer gedaan met 14 dagen er tussen.
Maar HELAAS dit hielp ook niet. Sari loopt vanaf het begin met een kap om. Mist heel veel van zijn omgeving. Heeft moeite om alles tijdens de puppycursus te volgen en heeft een hele tijd niet de cursus kunnen volgen omdat zijn wond niet nat mocht worden. Kan niet met andere honden spelen omdat de kap in de weg zit of omdat andere honden bang zijn van de kap. Zodra de kap eventjes af gaat is het hap/bijt en weer een wond. Sari begint zich nu ook in zijn lies te likken op nadere plekken te bijten, ook op zijn voorpootjes te bijten (zijn huid wordt dan rood maar geen wond), op zijn kop te krabben en op zijn onderbuik te krabben.
Na heel veel gelezen te hebben op deze forum en op andere pagina's en met verschillende mensen gesproken te hebben ben ik overgestapt op natuurlijke voeding. Dus geen voer met anti-oxidante, kleur- en smaak stoffen. Geen pens snoepjes maar natuurlijke snoepjes van pro-plan. Ook de pensstaafjes, varkensoortjes, bullepees zijn van dit merkt. De kauwbot is ook natuurlijk (zo natuurlijk mogelijk) van FF. Sari krijgt sinds 4 weken heen RC meer maar Canidae. Als begin om later Carnibest te geven. En in de avond eet hij ook met de pot mee (gekookt vlees, rijst en groente. Maar de jeuk blijft.
Dus DA 4! Dit maal een homeopathische dierenarts. Deze DA heeft me geadviseerd om gelijk volledig op Carnibest over te stappen en geen ander voer, snoepjes of andere kauwdingen te geven voor de komende twee weken. Daarbij heeft Sari een homeopathische middel gekregen (orgaantherapie) om de ontgiftiging te bespoedigen en te ondersteunen.
Arme Sari heeft nu helemaal niets om zijn tanden echt in te zetten. Dus dan maar de muren en het meubilair gebruiken dacht hij.

Sari eet nu met heel veel plezier Carnibest Natuurvoer en het leek beter te gaan. Tijdens het wandelen kon zijn kapje af zonder dat hij gelijk ging bijten aan de achterkant. Maar dit was schijn. Gisteravond heeft hij zich over de kap heen weer een wond opengebeten.

Sari heeft ook heel veel schilfers op de achterkant van zijn lijf. Op de voorkant van zijn lijf helemaal niet. Ik borstel hem nu elke dag om de jeuk wat te verzachten en de schilfers te verwijderen. En ik haal dan een heleboel haren uit zijn vacht. Elke keer weer.
Wie kan mij helpen om Sari van deze DESTRUCTIEVE JEUK EN BIJTEN af te helpen?? ??? Advies is van harte welkom. Ik ben te einde raad, dus alle beetjes helpen.
Volgende week ga ik weer naar de homeopathische DA. Ik zou graag goed geinformeerd naar de afspraak gaan. Soms moet je dingen in eigen handen nemen en zelf oplossingen aandragen.
Groeten en een prettige Kerst en Nieuw Jaar,
Robert en Sari
Sari is de rechter pup. De andere is zijn broertje. (klik op de foto om deze te openen)

Sari met zijn kap. (klik op de foto om deze te openen)