Mag ik inhaken? Zo niet, dan toch :D.
Hoe gaat dat eigenlijk bij HD foto's? Ik heb gelezen over niet, licht en hevig qua narcose. Geen idee of we dat ooit bij Sam zullen laten doen, maar hoe werkt dat nou in de praktijk?
Overal gaat het anders, bij mijn DA is dit de procedure.
Het is mogelijk om HD-foto's te maken zonder roesje. De hond moet echter op zijn rug in een trechtervormige bak en dan moeten zijn achterpoten gestrekt worden en de knieen moeten op de juiste plek gemanouvreerd worden. Sommige honden raken hievan dusdanig in de stress of zijn zo sterk dat de DA de poten niet in de gewenste stand krijgt. Dan krijgt de hond een roesje, een lichte, het gaat er immers alleen om dat die even rustig is. Bij mijn honden is het met de teven altijd gelukt zonder roes, wij blijven er altijd bij wat voor hond natuurlijk ook prettig is. De 2 reuen moesten wel even gaan dommelen omdat die te sterk waren voor de spierballen van DA. Echter nog voordat de administatieve zaken geregeld waren waren de honden alweer wakker en konden gewoon lopend naar de auto.
Sommige artsen zetten de honden standaard onder narcose, omdat dit natuurlijk veel sneller werkt.
Soms wordt wel eens een slechte uitslag aan de narcose gewijd, de spieren zouden zo verslapt zijn dat er een slechte aansluiting op zou treden. Echter als dat zo zou zijn dan zou logisch gedacht de hele hond uit elkaar moeten vallen als die onder narcose is. Hier hecht ik dan ook weinig waarde aan.
Omdat aan iedere narcose/roesje een risico verbonden is, is het erg prettig als je een dA hebt die eerst kijkt of het wel nodig is en dan daarna nog heel gedoseerd spuit.