Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#11478
Hoi Lizzy,
Ben het met iedereen eens die zegt: Gezien het verleden van Pinkel is het fout gegaan met de zindelijkheidstraining. Gezien het schoppen en slaan, zal er ook wel flink gestraft zijn als er eens een ongelukje gebeurde. Misschien ook nog wel als ze wel aan gaf naar buiten te moeten, zo van: rothond ik zit net. Dat kan bij sommige honden er toe leiden, dat ze hun urine en poep gaan opeten, verstoppen voor de baas. Aangezien Pinkel zich waarschijnlijk in haar vorige huis ook niet dorst te bewegen, is zo het gedrag ontstaan om maar te blijven liggen en de urine op te likken. Probleem is natuurlijk dan ook nog, dat als Pinkel haar urine opdrinkt ze weer vocht binnen krijgt en daarvan moet ze ook weer plassen.
Zou het zeker met de gedragstherapeut overleggen, maar ik denk dat de enige oplossing is om inderdaad helemaal opnieuw met de zindelijkheidstraining te beginnen. En bij buiten plassen en poepen belonen, belonen en nog eens belonen, liefst in het begin met iets lekkers. Kijken of dan het kwartje wil vallen bij Pinkel. Sterkte met het oplossen van dit probleem. Het zal zeker tijd en inspanning vergen.
Door Helen
#11479
Plassen en poepen kan je aan een comando koppelen. Dat is vrij makkelijk aan te leren met een clicker. Misschien is dit een optie. Dat als je er een commando aan vastkoppelt je Pinkel opnieuw kan leren dat plassen alleen iets is voor buiten. Ik heb meerder malen gehoord dat zo zindelijkheidsproblemen bij pups succesvol zijn verholpen. Dus waarom niet bij een volwassen hond?
Ik ben trouwens benieuwd waar om je "de vrouw die naar honden luistert ritueel verbrand hebt?"

groetjes Helen
Door Lizzy
#11480
Hoi Helen, hoi Ordell,

Ik denk dat het inderdaad een moeilijke klus gaat worden.. Misschien zelfs onmogelijk. Ik kan daar overigens wel mee leven hoor, daar niet van. Ik hoop alleen dat het voor Pinkel ook leefbaar is...

Maar goed, de reden dat ik dat boek weg heb gekieperd (ik heb het niet echt verbrand, dat was een grapje) is dat deze boeken helemaal doorspekt staan van dominantie-handelingen. Alles is op te lossen met dominantiehandelingen. Nou, mijn neus! Ik geloof daar dus HELEMAAL NIKS VAN! Ik denk dat dominantie handelingen zeker toepasbaar zijn, maar niet zo te pas en te onpas als bijv. Mevrouw Fennell (of zoiets) dat beschrijft...

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#11481
Had vanavond nog zoiets, Ashley had een kussen van de bank naar buiten gesleept en daar laten liggen. Ik ga de honden binnen roepen, en zie dat kussen liggen. Dus, mee dat ik de honden roep, raap ik dat kussen op en schud ermee en klop erop om evt. zand eruit te krijgen. Ashley loopt gewoon langs me heen naar binnen, maar Angel duikt in elkaar en durft niet meer langs me naar binnen te lopen. :-/
Ik heb het al vaker gezegd, dergelijke honden met een verleden zouden één keer moeten kunnen praten, om te vertellen wat ze allemaal hebben meegemaakt, zodat je er rekening mee kunt houden. En kom me nou svp niet met een honden-fluisteraar.
nee die  vertellen dan dat hij zo graag gecastreerd wil worden omdat zijn driften zijn relatie met jouw in weg staan  ;D ;D ;D zonde van je geld  ;D ;D ;D
Door Lizzy
#11482
Nee, da's weer een andere schrijver Sylvia ;D. Dat is meer Fokko Huisman taal!

Zal ik jullie daar eens een leuk verhaal over vertellen, over Fokko Huisman? (die man praat ook met dieren).
Door sylvia
#11483
Hoi Lizzy,onze tweedehands  ;D afghaan was gewoon weg onzindelijk door dat ze nooit was uitgelaten,ze zat daar in haar eigen vuil :-/  Toen ze bij ons kwam deed ze dus ook alles in huis,tot dat ze doorhad dat ze op vaste tijden uitging,maar als ik weg was geweest maakte niet uit de hele dag of 5 min.dan lag er dus een grote plas op mij te wachten en evt een hoop erbij  :-/
Zij kwam je dan ook niet begroeten,ik heb haar er nooit voor op haar donder gegeven ,maar wel terwijl ik het ontdekte lopen praten van "getver...miranne..vies beest..je moet buiten plassen"Als het was opgeruimd kwam op miraculeuse manier onze hond weer boven water  ;D Op een dag kwam ik thuis en vondt....niets ,maar wel een blije hond die mij vrolijk kwam begroeten,ik heb haar recht de hemel in geprezen en ze hield ook niet op met lachen  ;D tot ik een half uur later naar boven ging en daar de hele overloop blank stond  :-/ ik zei niets liep naar beneden om de dweil emmer te halen en.......weg hond  ;D ;D ;D
het is bij haar nooit overgegaan dat gedrag,maar bij haar had ik altijd het idee dat het was omdat ik haar alleen liet.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#11484
het is bij haar nooit overgegaan dat gedrag,maar bij haar had ik altijd het idee dat het was omdat ik haar alleen liet.
Volgens Jan Fennell heeft je hond dan verlatingsangst en ook dat komt dan weer voort uit een rangordeprobleem.  >:(

De kritiek die Lizzy hier heeft op Jan Fennel is ook precies hetgeen ik zei toen ik dat boek net uit had. Niet alle problemen zijn terug te leiden naar rangordeproblemen, de hond kan immers ook door bepaalde gebeurtenissen 'beschadigd' zijn.
Heb je daadwerkelijk een rangordeprobleem, dan geeft ze best bruikbare oplossingen, hoor. Ik zou het boek dan ook niet ritueel verbranden (was trouwens een geleend exemplaar), maar het biedt beslist niet voor alle problemen een oplossing.
Een ander punt van kritiek op dit boek vind ik haar uitlating (en corrigeer me als ik het niet helemaal goed aanhaal, want ik doe het uit het blote bolletje omdat het betreffende boek inmiddels alweer een jaar bij de rechtmatige eigenaar ligt) dat honden niet schreeuwen of slaan en dat je, als je met je hond wilt communiceren dat dus ook nooit mag doen. Nu, in letterlijke zin schreeuwen honden natuurlijk niet, maar als mijn reu iets niet zint, dan gaat hij blaffen om zijn ongenoegen kenbaar te maken. Zowel ten opzichte van een andere hond als ten opzichte van mij. En die manier van blaffen heeft behoorlijk veel weg van schreeuwen. Slaan doet hij ook niet letterlijk, maar hij kan zich ten opzichte van andere honden dusdanig dominant gedragen, dat hij ze, als ze iets doen wat hem niet aanstaat, rustig bij de lurven pakt en corrigeert. Dat doet hij nooit tegen mij (haha, rangorde, he) en ook niet tegen andere honden als hij op dat moment onder appel staat, maar dat luid van zich laten horen en lichamelijke afstraffing geen deel uitmaken van de wijze waarop honden met elkaar omgaan vind ik dus onzin.
Begrijp me goed, dit is wat mij betreft geen vrijbrief om ongebreideld tegen je hond te gaan staan schreeuwen of 'm in elkaar te rammen, maar ik denk dat een flinke stemcorrectie best wel eens bruikbaar kan zijn en in sommige gevallen kan zelfs een milde lichamelijke afstraffing op z'n plaats zijn. Want bij een echt dominante hond is de door Jan Fennel beschreven methode niet altijd afdoende.
Door Helen
#11485
Mijn ervaring is dat wanneer de hond als hij volwassen is nog steeds niet zindelijk is dit ook haast niet meer is af te leren. Wat dat betreft maakt het dus wel degelijk uit, pup of volwassen. En je kunt ook niet iets aan een commando linken aangezien niet iedereen de tijd heeft om altijd bij zijn hond te zijn.

gr.Ordell
Ja, het zal bij vowassen honden wel een stuk moeilijker zijn en inderdaad misschien onmogelijk. Maar je hoeft niet altijd thuis te zijn om een gedrag aan een commando te koppelen. Trouwens ik ken een pup die met de clicker binnen nog geen twee dagen het commando voor plassen snapte.  Een hond kan dat gedrag ook vertonen zonder commando als je niet thuis bent ( balen in het geval van plassen), maar als die het commando kent kan je dat specifieke gedrag oproepen en belonen in een voor jou gewenste situatie. In dit geval als Pinkel buiten plast.

groetjes Helen
Door Lizzy
#11486
Hoi Sylvia, deze afgaan was ook een moeilijk modelletje dus... Mmm, ik ga over jouw verhaal ook eens nadenken!

Hoi Sonja, mijn grootste bezwaar tegen Jan Fennell is absoluut dat zij alles denkt op te lossen door een hond te negeren en door dominantiehandelingen uit te voeren. Ze schrijft bijv. over honden die totaal onhandelbaar zijn, mensen aanvliegen en ZIJ komt binnen en de hond gaat onmiddellijk rustig in een hoek liggen. JA! Mijn neus! Wat een gezwets...

Nou, ik geloof er dus geen bal van dat honden terplekke de makkelijkste honden van de wereld worden als je maar iedere dag net doet of je uit hun etensbak eet (o.a.).

Ik vond dat verhaal over trekken aan de riem ook zo'n kul verhaal... Vrouw heeft hond die trekt aan riem. Als hond aan riem trok, was de wandeling afgelopen en ging mevrouw en hond weer naar binnen. Hond trok al in de tuin aan de riem en dus ging vrouw weer naar binnen. Twee weken lang is de vrouw niet verder geweest dan de tuin. Hop weer naar binnen, hond trok aan riem. VERTEL MIJ NU EENS HOE DEZE HOND IN DEZE TWEE WEKEN (OK, ik houd op met schreeuwen) heeft kunnen piesen en poepen?!!!!!!!!!!!!!!

Wat een flauwekul verhaal... Nee, er stonden best leuke hints en tips in, maar ik geloof totaal niet dat ieder probleem wordt veroorzaakt door rangorde problemen en ik geloof ook niet dat ieder ongewenst gedrag afgeleerd kan worden door negeren.... Dat is TE symplistisch en werkt gewoon niet in iedere situatie/bij iedere hond...

Maar goed, da's mijn mening...

Groetjes, Lizzy
p.s., ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat schreeuwen niet echt/echt niet helpt.... Maar, soms vind ik het wel erg lekker om eens even naar zo'n klier te schreeuwen ;D.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 jul 2003, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#11487

Ja, het zal bij vowassen honden wel een stuk moeilijker zijn en inderdaad misschien onmogelijk. Maar je hoeft niet altijd thuis te zijn om een gedrag aan een commando te koppelen. Trouwens ik ken een pup die met de clicker binnen nog geen twee dagen het commando voor plassen snapte.  Een hond kan dat gedrag ook vertonen zonder commando als je niet thuis bent ( balen in het geval van plassen), maar als die het commando kent kan je dat specifieke gedrag oproepen en belonen in een voor jou gewenste situatie. In dit geval als Pinkel buiten plast.

groetjes Helen
Hoi Helen, deze lees ik morgen nog een keer want die moet ik even tot me door laten dringen!

Bedankt trouwens allemaal voor het meedenken!!!!

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#11488
Mw. Fennell bekijkt het inderdaad enkel vanuit rangtechnsich oogpunt en ik ben het er ook mee eens dat daar absoluut niet alle problemen mee opgelost mee kunnen worden. Maar ik bekijk dat boek als een manier waarop zij haar houding als mens in een hondenroedel bepaalt en ik denk dat dat voor sommigen best handig is. Ze vertaalt voor leken een stukje hondentaal.

groetjes Helen
Door Lizzy
#11489
Mw. Fennell bekijkt het inderdaad enkel vanuit rangtechnsich oogpunt en ik ben het er ook mee eens dat daar absoluut niet alle problemen mee opgelost mee kunnen worden. Maar ik bekijk dat boek als een manier waarop zij haar houding als mens in een hondenroedel bepaalt en ik denk dat dat voor sommigen best handig is. Ze vertaalt voor leken een stukje hondentaal.

groetjes Helen
Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant ook niet. Juist voor leken is het boek niet handig... Zij nemen Jan letterlijk en het zou voor kunnen komen dat de mensen precies doen wat Jan adviseert en het niet helpt... Daar sta je dan als leek... Ik denk toch dat ze meer nuances had aan moeten brengen want het feit dat niet al haar adviezen helpen kan juist voor leken erg verwarrend en zelfs ontmoedigend werken (denk ik).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 jul 2003, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#11490
p.s., ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat schreeuwen niet echt/echt niet helpt.... Maar, soms vind ik het wel erg lekker om eens even naar zo'n klier te schreeuwen ;D.
;D ;D ;D

Maar het is natuurlijk ook maar net wat je onder schreeuwen verstaat. Ik ga natuurlijk geen hele scheldpartij tegen Stanny afsteken. Maar als hij iets doet wat niet mag, dan roep ik ff hard 'Nee' en bij hem helpt dat wel.
En als hij, als ik ff niet oplet, wil gaan knokken met een andere hond, dan grijp ik 'm in z'n lurven. Zou niet weten hoe ik het anders op zou moeten lossen.
Of ja...... ballen eraf :-/
Nee, toch maar niet  ;)
Door Eidos
#11491
Goh lizzy, Ik heb alle verhalen en reacties gelezen.. Wat ontzettend sneu voor pinkel  :'(. Als je zou weten wie dit heeft gedaan zou je ze toch het liefste fhsuhivcbgjas,eghsxzion uhdrbgcu......  Ik denk zelf ook dat pinkel gigantisch op zn donder heeft gekregen als ze plaste .. wat dus weer krom is omdat die mensen haar nooit uitlieten  :-/... en dat ze nu dus bang is om te plassen... Dus via het wassen idd van haar urine af komt, omdat ze geen andere manier weet. Zelf ken ik iemand die een hond uit het asiel heeft gehaald en die niet drufde te plassen of poepen als de baas keek... die was zo bang dat ze eerst zo'n 4 kilometer wegrende voordat ze wat durfde te doen... In het begin snapten die mensen dit natuurlijk niet en dachten ze dat ze echt wegrende en gingen haar achterna.. Dit is nooit over gegaan ( het diertje was ook al 7 toen ze haar kregen ). Ik hoop voor jou, en helemaal voor pinkel dat er een manier is om haar over haar angst heen te helpen. Veel succes en sterkte van mij en geef pinkel een lekkere dikke knuffel van me  :D
Door Lizzy
#11492
Hoi Ordell, je weet waar ik woon, dus.... Zie ik je binnenkort? Ik wil dat mee maken! Jij wil dat waarschijnlijk NOG liever mee maken! Ben je wel eens gehapt door een hond als je alleen al binnen komt stappen? Nee? Eens moet de eerste keer zijn ;D

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door