Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1412352
Dat de huid bij die kale plekjes donkerder wordt komt omdat er minder haar opzit en dan gaat de huid meer pigment aanmaken om zichzelf tegen de zon te beschermen.

Ik heb een hond met voedselallergie en de huid van de kale plekken werd ook donkerder (en later zwart!) ... dierenarts wist niet wat dat betekende maar dermatoloog in Oisterwijk gelukkig wel. Het is gewoon een bijkomstigheid als een hond ergens wat kaler wordt. Fosuc dus op de kale plek en niet op het donkerder worden v an de huid, dat is namelijk een natuurlijk mechanisme wat in werking wordt gezet om hondje-lief te beschermen tegen daglicht.

(ik ben trouwens nieuw hier op het forum...)
#1412414
saskia25 schreef: Dat de huid bij die kale plekjes donkerder wordt komt omdat er minder haar opzit en dan gaat de huid meer pigment aanmaken om zichzelf tegen de zon te beschermen.

Ik heb een hond met voedselallergie en de huid van de kale plekken werd ook donkerder (en later zwart!) ... dierenarts wist niet wat dat betekende maar dermatoloog in Oisterwijk gelukkig wel. Het is gewoon een bijkomstigheid als een hond ergens wat kaler wordt. Fosuc dus op de kale plek en niet op het donkerder worden v an de huid, dat is namelijk een natuurlijk mechanisme wat in werking wordt gezet om hondje-lief te beschermen tegen daglicht.

(ik ben trouwens nieuw hier op het forum...)
O, da's geruststellend om te horen, dank je! In een land als Spanje heeft zo'n kaal huidje het dan wel druk, ja... Ik heb trouwens de indruk dat de grootste kale plek al weer een paar haartjes vertoont, maar misschien wíl ik die ook wel zien... Ik hou het in ieder geval in de gaten, heb inmiddels borageolie besteld (morgen halen) en ga daar maar eens mee smeren.

En welkom natuurlijk!
#1412495
202Spots schreef: Borage oil werkt beter wanneer 't inwendig word "gesmeerd". ;)
Had je capsules besteld?
Eh, nee, ik geloof dat het gewoon de olie zelf is. Maar zeker weten doe ik het niet meer, want toen ik er zaterdag her en der in Barcelona naar vroeg, kwam iedereen met capsules aanzetten; het kan dus best zijn dat de reformzaak waar ik de olie heb besteld me ook trots een flesje met "parels" presenteert...

En mocht het toch olie zijn: Laika eet en drinkt echt alles, dus dat krijgen we er ook wel ingegoten! ;D
#1413765
Nou, ik heb een potje "huile de bourrage" extra virgen in huis - biologisch ook nog! En dat in Spanje!

Maar goed, hoe kan ik daar nu het beste die plekken mee behandelen? Met een wattenbolletje direct op de huid, of zoals Dory aangeeft, beter van binnenuit? En zo ja, hoeveel en hoe? Toedienen zal geen probleem zijn, Laika is omnivoor... (Ze heeft net nog een onbewaakt trosje witte druiven van tafel gepikt en opgesmikkeld - ik hoop dat ze daar geen ellende van gaat ondervinden...)
#1414227
Lizzy schreef: Borage olie is om het binnenwerk mee te smeren. Dus over het eten gieten.
Hoeveel per keer, ongeveer? En over hoeveel dagen verspreid? Moet ik ermee doorgaan tot de plekken helemaal weg zijn?

Vragen, vragen... Bedankt voor al je antwoorden!
#1423056
Nou, we hebben laatst bij de da een krabbertje laten doen, en nou blijkt dat het demodex is. Heb van de da Advocate (van Bayer, zelfde fabrikant als Advantix) meegekregen (nou, gekregen... was meer dan 40€), met werkzame stoffen imidacloprid, moxidectina.

Ga het er van het weekend op doen. Hopen dat het werkt, al moet ik zeggen dat de plekken ook niet groter zijn geworden of dat er plekken bij zijn gekomen, dus ik ga ervan uit dat het wel goed komt...
#1423109
Anne in Spanje schreef: Nou, we hebben laatst bij de da een krabbertje laten doen, en nou blijkt dat het demodex is. Heb van de da Advocate (van Bayer, zelfde fabrikant als Advantix) meegekregen (nou, gekregen... was meer dan 40€), met werkzame stoffen imidacloprid, moxidectina.

Ga het er van het weekend op doen. Hopen dat het werkt, al moet ik zeggen dat de plekken ook niet groter zijn geworden of dat er plekken bij zijn gekomen, dus ik ga ervan uit dat het wel goed komt...
Oh, da's wel balen.... Er staat wel een hoop geschreven op Barfplaats, over hoe demodex 'te voorkomen' door het afweer systeem zo goed mogelijk op peil te houden. In de bieb staat ook wat algemene info: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 370.0.html
#1423427
Lizzy schreef: Oh, da's wel balen.... Er staat wel een hoop geschreven op Barfplaats, over hoe demodex 'te voorkomen' door het afweer systeem zo goed mogelijk op peil te houden. In de bieb staat ook wat algemene info: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 370.0.html
Dank. Ik had al het een en ander afgebiebt hier, en omdat het zo plaatselijk is bij Laika, heb ik er vertrouwen in dat het wel goed komt. Ik denk dat haar afweer een deuk heeft opgelopen omdat ze afgelopen zomer een aantal ab-kuurtjes en een keer iets van Prednis(ol?)on heeft gehad, omdat de heg in de tuin hier werkelijk vol zit met wespen en bijen en zij maar niet snapt dat ze d'r snuit daar niet in moet steken. En dan die stille loopsheid erachteraan...

Volgende week (woensdag) moet ze onder het mes (castratie), dus dat zal voor de afweer ook niet meteen  :clown2: :fool: :party: zijn. Ik denk erover om op zoek te gaan naar wat ondersteunende middelen; wat zou je me aanraden? Ik heb inmiddels wat reformzaken ontdekt waar ik waarschijnlijk op korte termijn nog wel wat kan bestellen.
#1423448
Nynke F schreef: kun je aan Echinaeforce komen ?  Dat werkt weerstandverhogend, voor mens en dier  :)

Sterkte ermee !!!!!
Echinaeforce zag ik inderdaad ook in Lizzy's demodex-artikel staan, daar moet makkelijk aan te komen zijn. Ik zag ook lavendel; wat zou ik daarmee kunnen doen, in welke vorm? Ik heb nog biologische lavendelthee (dus alleen de paarse knopjes, verder niets); zou ik dat kunnen koken, laten afkoelen en haar daarmee wassen of zo? Of kan ik die beter zelf drinken, om rustig te blijven... ;D
#1423693
Anne in Spanje schreef: Nou, we hebben laatst bij de da een krabbertje laten doen, en nou blijkt dat het demodex is. Heb van de da Advocate (van Bayer, zelfde fabrikant als Advantix) meegekregen (nou, gekregen... was meer dan 40€), met werkzame stoffen imidacloprid, moxidectina.

Ga het er van het weekend op doen. Hopen dat het werkt, al moet ik zeggen dat de plekken ook niet groter zijn geworden of dat er plekken bij zijn gekomen, dus ik ga ervan uit dat het wel goed komt...
Jeetje.....  :(  Goed dat je toch even gegaan bent!  Sterkte ermee, ook alvast voor volgende week woensdag.  :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door