Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
Ikijok heeft plekjes op zijn hooft (op het midden van zijn neus, net onder de ogen). Het ziet er niet uit als irritatie, wondjes, of korstjes, maar een soort verkleuring van de vacht... Een soort oranje/bruine vlekjes.... Lijkt op roest. Iemand een idee wat het is en hoe ik dat wegkrijg? En hoe kan ik dit voorkomen?

Rachel.
Door *Dorothea*
Malamoods schreef: Ikijok heeft plekjes op zijn hooft (op het midden van zijn neus, net onder de ogen). Het ziet er niet uit als irritatie, wondjes, of korstjes, maar een soort verkleuring van de vacht... Een soort oranje/bruine vlekjes.... Lijkt op roest. Iemand een idee wat het is en hoe ik dat wegkrijg? En hoe kan ik dit voorkomen?

Rachel.
indy heeft het ook op z´n kop en nu krijgt hij het ook op z´n kont. Ik wou dat wist waardoor het kwam.
Door Lizzy
Dalmatische Honden hebben dit soms ook (en ik denk dat er nog veel meer rassen zijn die dit hebben, alleen door de kleur van de vacht zie je dit niet). Volgens mij zijn het kleine ontstekingkjes van de haarzakjes. Bij de Dalmaat vaak veroorzaakt door een graspollen allergie of iets van dien aart. Twee van mijn honden krijgen in de zomer vlekjes. Brutus op alleen zijn kop en Pinkel op d'r hele lijf. En het wordt erger als ze ook zwemmen. En oh, toen ik Pinkel 2 jaar geleden had laten enten tegen Weil: zag ze er dat jaar helemaal verschrikkelijk uit! Ik vond dat echt zeer opvallend.
Door *Dorothea*
[quote="Lizzy"]
Dalmatische Honden hebben dit soms ook (en ik denk dat er nog veel meer rassen zijn die dit hebben, alleen door de kleur van de vacht zie je dit niet). Volgens mij zijn het kleine ontstekingkjes van de haarzakjes. Bij de Dalmaat vaak veroorzaakt door een graspollen allergie of iets van dien aart. Twee van mijn honden krijgen in de zomer vlekjes. Brutus op alleen zijn kop en Pinkel op d'r hele lijf. En het wordt erger als ze ook zwemmen. En oh, toen ik Pinkel 2 jaar geleden had laten enten tegen Weil: zag ze er dat jaar helemaal verschrikkelijk uit! Ik vond dat echt zeer opvallend.
[/quote]

Indy heeft het dus het hele jaar door. Ik heb bij hem het idee dat het door z´n voeding komt. Op die Hills-meuk had hij het nooit. Toen ging ik een perfomance brok voeren toen kreeg hij die plekkies. Toen naar energique, plekkies weg. Toen ik naar Duck overstapte kreeg hij ze weer. Toen weer terug geswitched naar energique, maar de plekjes zijn nooit meer weggegaan.
Indy z´n broer heeft het ook, maar dan veel erger. Van alle dure brokken krijgt íe het, maar van goedkope bonzo dus niet. Dus hij eet nu bonzo.
Tsja ik weiger dus om m´n hond die meuk te voeren dan maar een paar plekkies. Hij heeft er minder last van dan ik.
Door - Judith -
Bruin heeft ze normaal gesproken ook alleen in de zomer, als hij veel zwemt. En alleen op zijn kop, net als Indy op de foto. Maar voor het eerst heeft hij dit jaar zijn rode vlekken ook in de winter, sinds december. En ook ik vraag me dus af waarvan het komt. In zijn menu zijn geen dingen veranderd, dus ik schat in dat het daar dan niet vandaan komt. Tsja, en het is jammer als ik eens met een show wil meedoen, maar dat is maar een of twee keer per jaar en hij heeft er verder geen last van of jeuk aan, dus ik laat het maar zo. Al zou ik inderdaad wel heeeeel graag weten waar hij op reageert.
Door *Dorothea*
Ik zou ook zo graag willen weten waar het aan ligt. Als ik mensen vertel over Indy z´n eetgewoontes dan hoor ik elke keer weer: ja, maar hij heeft wel uitslag. En dat vind ik zo jammer, want verder ziet hij er zo goed uit.
Laatst kwam ik een oude vrouw tegen met haar 3e dalmaat. En zij zei meteen dat ik hem geen hart moet geven. Haar hond had ook van die plekjes gehad en toen ze hem geen hart meer gaf, ging het weg. Tsja wat is wijsheid?
Ik weet het ook niet. Ik dacht eerst dat het door de granen in de brokken kwam, in het begin leek dat ook zo. Ik denk dat de oorzaak ook per hond verschilt. Ik vind het nu wel vervelend dat hij ze ook op z´n lijf krijgt, straks zit hij helemaal onder.
Door Lizzy
Pinkel heeft het overigens ook het hele jaar door. Alleen wel in veeeeeeel mindere mate. In de zomer zie je het echt met de dag erger worden.

Tja, vervelend. Ik wou dat ik het wist. En ik wou dat ik wist hoe je het kon laten verdwijnen. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Ik meen dat Richard (van de Dalmaten) een keer een AB kuur heeft gehad van de DA en dat het daarmee helemaal verdween. Maar ja, om je hond nu iedere keer een AB te geven... Ik heb trouwens Pinkel ook (paar jaar geleden) met een bacterie-dodende shampoo gewassen. Hielp ook geen steek.
Door *Natasja*
Beau en Benthe hebben het op het moment ook (sinds ongeveer 1,5 maand), terwijl ze het normaal alleen in de zomer hebben.
Door *Dorothea*
Ik heb al in heel veel dermatologieboeken gekeken naar iets wat er op lijkt, maar heb niks kunnen vinden.
Ik heb binnenkort weer dermatologiepoli, ik denk dat ik een foto mee ga nemen misschien weet de dermatoloog wat het is. Ik zou in ieder geval ook niet naar de antibiotica grijpen, ik heb er meer last van dan Indy.
Door - Judith -
[quote="Dorothea2"]
Ik heb al in heel veel dermatologieboeken gekeken naar iets wat er op lijkt, maar heb niks kunnen vinden.
Ik heb binnenkort weer dermatologiepoli, ik denk dat ik een foto mee ga nemen misschien weet de dermatoloog wat het is. Ik zou in ieder geval ook niet naar de antibiotica grijpen, ik heb er meer last van dan Indy.
[/quote]

Hier is een aardig artikel over dally rash: http://www.thedca.org/derm.html

De behandeling liegt er niet om, met antibiotica en anti-histamines... Ik vind dat nogal paardenmiddelen, als het alleen maar om 'de mooi' gaat.
Door Lizzy
[quote="antoinette"]
misschien de verroestte uiteinden van zijn stalen zenuwen? :D ;D ;D

flauw he
[/quote]

;D ;D ;D

Vind 'm wel geinig. Het lijkt er wel op hoor, echt, op roestplekjes!
Door Malamoods
Tja, het is allemaal ook niet ernstig, maar voor het oog stoort het gewoon. En daarnaast is er inderdaad die onbedwingbare nieuwsgierigheid waar dit vandaan komt....

Rachel.
Door *Dorothea*
[quote="Judith van Sam"]
De behandeling liegt er niet om, met antibiotica en anti-histamines... Ik vind dat nogal paardenmiddelen, als het alleen maar om 'de mooi' gaat.
[/quote]

Ja, ik ook hoor.  :yes: Dan kijk er net zo lief tegenaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door