Lizzy schreef:
In eigenlijk 9 van de 10 gevallen heeft een hond die een urine pH waarde heeft van 8 struvriet-gruis/stenen, meestal gepaard gaand met blaasontsteking.
Meestal is er eerst de ontsteking. De bacterieen in de urine zorgen ervoor dat de urine alkalisch wordt en in een alkalische urine (alkalisch is een pH boven de 7.0. - 7.0 is neutraal. Daar onder is zuur) vormt zich gemakkelijk en soms razend snel struviet.
mijn hond had dus gister ph 8, vandaag weer gemeten, toen was t tussen de 7 en 8 in.
Soms is er geen sprake van een blaasontsteking maar onstaat er struvietgruis door een teveel aan mineralen in de urine. Dit kan als oorzaak hebben: voeding, te weinig drinken, te weinig plassen, etc. Ook in dit geval zal de pH waarde van de urine dus hoog zijn.
hoe kan er teveel mineralen onstaan dan?
gedronken word er juist heel veel en ook veel geplast.
kwaliteit van urine is wel goed, niet troebel of zo...
hij lijkt geen last te hebben verder met plassen, geen bloede en veel wassen doet hij ook niet.
er word wel heel af en toe van de week s ochtend geblaft en als je niet snel genoeg bent plast ie in huis.
dit zou dus ook kunnen komen, dat ze normaal de hele dag buiten kunnen en dus ook kunnen plassen wanneer ze willen,
ivm de verbouwind, verhuizen enz is dat wat minder geweest en hebben ze niet de hele dag vrijuit kunnen plassen.

als hij dus al een tijd last had zou het dan kunnen dat ie in huis plast omdat ie niet meer de hele dag kon plassen???
De dierenarts moet hier onderzoeken of er spraken is van struviet en blaasontsteking. Meestal schrijft de DA een AB-kuur voor tegen de blaasontsteking en speciale dieet brokken voor de struviet.
En dat laatste moet je natuurlijk niet geven... Brokken zijn zoooo slecht voor honden met struviet! Ook dieet-brokken. Die brokken verzuren de urine wel hoor, daar gaat het niet om, maar op een vreselijk onnatuurlijke manier. Ook bevatten deze dieet brokken een laag mineralengehalte.
Veel beter is het om de hond direct op een rauw/vers voer te zetten. En niet een waar kunstmatig calcium in zit, maar een waar ze gebruik maken van gemalen bot. Het liefst geef je ook een verse voeding waar geen premix oftewel vitamine/mineralen-preparaat aan toe is gevoegd.
ze eten vanaf geboorte al kvv en barf.
brokken komen er hier zo en zo niet in, denk niet eens dat ze zouden willen eten

gemalen bot zit in cb en bibi toch, maar niet in smuldier?
ik weet helaas niet precies waar een premix in zit, jij wel?
In veel gevallen is het in eerste instantie nodig om de urine extra te verzuren zodat de struviet-kristallen versnelt oplossen. Dit kun je doen door vitamine C (wel ascorbinezuur!) en cranberry en appelazijn toe te voegen.
het is dus handig om even naar de da te gaan en op struviet te testen en op blaasontsteking?
kan t erg veel kwaad om nog een weekje te wachten daarmee?
( ik heb nog een rekening van 300 euro openstaan ivm overlijden van nikki

en volgende week komt mn geld pas.

)
en kunnen we dan bv gelijk beginnen met vit c en de appelazijn?
of beinvloed dat de test?
we hebben vit c en appelazijn in huis ( ivm de katten nog )
de cranberry ken ik alleen als drank voor mensen, kun je dat ook in bv capsules kopen?
De urine van BARF of versvlees honden en brokken honden hebben beide een normale pH waarde van ergens tussen de 6.0 en 6.5 (op een paar rassen na, die genetisch wat afwijkingen hebben op dit gebied). Op BARF en versvlees hebben ze dit omdat dit natuurlijke voeding voor de carnivoor is (en omdat vlees dus verzuurt) en op brokken hebben ze deze pH waarde omdat daar meestal verzuurders aan toe worden gevoegd om de urine in balans te houden. Ik denk dat je qua pH waarde in de war bent met maagzuur. De BARF of versvlees-hond heeft een zuurder maagzuur als de brok-etende hond.
ja dat was t zuurder maagzuur, ik wist t even niet meer.
toch vraag ik me af hoe t dan kan,
ik heb al mn honden vandaag ph opgemeten, alle teven iets meer dan 6, de ene reu bijna 7 en die ander dus ruim 7 en gister 8.( 8 was later gemeten en geen ochtendurine )
ze eten allemaal t zelfde, is de 1 bv gevoeliger?
ze hebben wel heel veel smuldier gegeten de laatste tijd ( 3 maanden of zo ) ivm verhuizen.
we waren weinig thuis dus is smuldier makkelijker dan barf.
bibi en cb waren op op een gegeven moment en vriezer nog te vol om te bestellen.
kan ik dan nu beter weer meer barf geven, al heb ik niet heel veel afwisseling.
en cb of bibi erbij ivm gemalen bot.
en in de toekomst dan ook dat blijven geven en niet alleen smuldier?