In het 'kort' samengevat:
- Toen Baloo uit het asiel kwam, was hij te mager en kende geen hondenbrokken, na een paar dagen is hij droogvoeding van Royal Canin beginnen eten
- Door de droogvoeding had hij last met zijn stoelgang, ofwel kon hij niet gaan, ofwel had hij diarree
- Op aanraden van dierenwinkel naar Canex veranderd, stoelgang bleef een probleem
- Ondertussen hadden we ook ontdekt dat hij wondjes had op zijn poten, maar die hadden we ontsmet en verdwenen
- Hij kwam wel eindelijk bij (van 22 kg tot 25 kg)
- De wondjes kwamen jammer genoeg ook terug, ik vreesde al dat het meer was dan wat schaafwondjes
- Dan maar naar onze DA, die gaf hem spuit tegen eczeem en als het niet beterde zou hij pilletjes moeten nemen (op basis van cortisonen)
- Aangezien ik dat niet wou, heb ik contact opgenomen met een andere DA (die pro vers voer is), nadat bleek dat de spuit niet werkte. Ondertussen was ik op eigen initiatief overgeschakeld naar Duck enkelvoudig en groenten.
- Conclusie van die DA: hij moet een maand zonder vlees, enkel groenten en rijst.
- Hij schreef ook homeopatische medicijnen voor, tegen de jeuk en om zijn darmflora weer op peil te brengen. Zolang hij die medicijnen nam verdwenen zijn wondjes, maar eens de medicijnen op waren (een week of twee later) kwamen de wondjes weer terug. Ik begon al twijfels te hebben aan die DA omdat hij zei dat ik rijst moest geven en ik een paar keer gelezen had dat ze daarjuist allergisch op kunnen reageren.
- Omdat Baloo weer veel en veel te mager werd ben ik na een maand weer vlees beginnen geven, minder rijst en meer groenten. De wondjes bleven redelijk stabiel, er kwamen er geen bij maar gingen er ook geen weg. Zijn ontlasting is sinds hij vers voer krijgt vaster, hij heeft geen diarree meer, maar hij gaat wel nog steeds heel vaak vind ik. Zo een vier keer per dag gemiddeld.
- Ik was ten einde raad en wou een bloedonderzoek. Dat is gebeurd door de DA die bij mijn ouders de paarden komt verzorgen (een derde DA dus, ik wou zijn mening ook weten).
Baloo is inderdaad veel te mager! Hij veronderstelt dat Baloo een probleem heeft bij het verteren en de oorzaak daarvan zou een slechte werking van de pancreas kunnen zijn.
De eerste resultaten zijn ondertussen binnen:
Hij heeft een serieus vitaminentekort, lichte anemie en hypocalcemie. Volgende week volgt het meer gedetailleerd onderzoek naar zijn pancreas.
Hij besluit dat Baloo eerst moet verdikken en zijn vitaminentekort moet wegwerken omdat dat echt wel prioriteit heeft. Later zullen we bekijken waardoor hij wondjes heeft en die behandelen (kans is groot dat het één met het ander te maken heeft).
We geven op aanraden van de DA Hills Canine i/d in blikvorm omdat hij een moeilijke brokkeneter is en hij nu zeker niet nog mag vermageren.
Mijn spaarpot is echter niet zo tevreden met die Hills, ik moet meer dan 2 blikken per dag geven en die 12 blikken hebben mij 32€ gekocht. Dus ik geef 32€ uit voor eten voor nog geen 6 dagen.

De DA gaf zelf ook toe dat het nogal duur was en stelde voor om toch ook droogvoer te proberen (€70 voor 14 kg, zou hij 300 gr per dag van nodig hebben)
Maar ik ben niet pro Hills, ik zou liever vers voer geven.
Ik had gezien dat Duck ook een speciaal pancreas dieet heeft, ik heb gelezen dat hier al een paar mensen ervaring hebben met dit dieet? Is dat het proberen waard?
Zijn er nog mensen die een hond hebben met verteringsproblemen? Wat hebben jullie dan gedaan?
Sinds ik hem weer (op eigen initiatief eind december) op Duck (lam en rijst) en groenten gezet heb is hij al een halve kilo bijgekomen op 2 weken. Dus volgens mij is hij ook zo sterk vermagerd door een vleestekort, kan dit?